Familiegegevens en opleiding
Eilt Hotze werd geboren op 23 april 1826 te Veendam als zoon van de landbouwer Roelf Jans Hotze en Lummechien Eilts de Vrede.
Eilt trouwde op 24 januari 1855 te Veendam als schipper met Henderkien Hazewinkel, geboren op 30 juli 1831 te Veendam als dochter van Hendrik Alberts Hazewinkel en Albertje Christiaans Koops. Hinderkien overleed op 21 juli 1859 te Westerdiep/Veendam, 27 jaar.
Eilt hertrouwde op 22 januari 1862 te Veendam met Roelfiena Engelsman, geboren op 17 november1838 te Veendam als dochter van de schipper Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Bus. Roelfiena overleed op 01 maart 1924 te Veendam, 85 jaar, weduwe.
Eilt overleed op 23 augustus 1904 te Winschoten, 78 jaar, zonder beroep
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Eilt vermeld als schipper in 1855, 1856, 1858, 1859, 1877, als tolpachter in 1881 en zonder beroep in 1904.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
E.R. Hotze was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer S2 resp. 42 in de periode 1856 t/m 1898.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.R.Hotze als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1868 van de schoenerkof “Jantje Wilkens”, gebouwd in 1854 te Veendam, 120 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
* 1869 t/m 1879 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordtE.R.Hotze vermeld als gezagvoerder van de “Jantje Wilkens” met vlagnummer S2 resp. 42
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat E.R.Hotze als gezagvoerder van de “Cato Poulie” met vlagnummer S2 resp. 42
De collectie mnsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
17 februari 1844, kof “Johanna”, schipper Albert Wolters de Jonge, lichtmatroos Eilt Roelfs Hotze.
01 februari 1845, kof “Jonge Tammink”, schipper Pieter Jans Bakker, matroos Eilt Rolfs Hotze.
14 februari 1846, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Eilt Roelfs Hotze.
16 februari 1848, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, stuurman Eilt Roelfs Hotze.
11 februari 1849, kof “Gezina Catharina”, schipper Wyndelt Everts Evert, stuurman Eilt Roelfs Hotze.
15 juni 1854, schoener “Jantje Wilkens”, schipper Eilt Roelfs Hotze, 28 jaar uit Veendam.
31 januari 1857, schoener “Jantje Wilkens”, schipper Eilt Roelfs Hotzes, 30 jaar.
02 februari 1867, schoener “Jantje Wilkens”, schipper Eilt Roelfs Hotze, 40 jaar uit Veendam.
23 januari 1871, schoenerbrik “Cato Poulie schipper Eilt Roelfs Hotze uit Veendam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Tonkes Starke werd geboren op 18 januari 1838 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeider Roelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkes.
Jan trouwde op 09 oktober 1861 te Nieuwe Pekela als zeeman met Aafien Meijering, geboren op 26 december 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman.
In de huwelijksakte wordt vermeld dat de bruid “om zeer gewigtige redenen niet in het gemeentehuis (kan) verschijnen”. Voorts wordt verrmeld dat een dochter Geertje, geboren op 7 oktober 1861 te Nieuwe Pekela, als dochter wordt erkend. Kennelijk lag Aafien nog in het kraambed want dochter Geertje werd geboren op 07 oktober 1861. Aafien overleed op 13 augustus 1920 te Avereest, Overijssel.
Jan Tonkes overleed op 08 oktober 1922 te Avereerst, Overijssel
Beide overlijdensgegevens uit https://www.wikitree.com/wiki/Meijering-15
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Tonkes vermeldt als zeeman in 1861, 1863, 1867, 1871, 1874, als schipper in 1880 en als landbouwer in 1886, 1889, 1894, 1896, 1899.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
J.T.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 161 in de periode 1876 t/m 1888.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.T.Starke als gezagvoerder gedurende:
-
* 1877 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela;
-
* 1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Jeltina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 154 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1879 gezonken bij Doggersbank;
-
* 1879 van de schoenerbrik “Elsje”, gebouwd in 1865 te Pekela, 204 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip is in 1879 op Rodkär gestrand en wrak geraakt.
-
* 1880 t/m 1881 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Te Elseneur met zware schade binnengebracht en afgekeurd;
-
* 1882 t/m 1885 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela. Het schip werd op weg van Paysandu naar Falmouth (26’44oN/37’15oW) verlaten.
De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.T.Starke staat in1881-1882 met de “Kato Paulina”en in 1883 t/m 1885 met de “Cornelia Maris”
De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
16 februari 1856, kof “Gezina”, kapitein Ulm Wubbes Pot, lichtmatroos Jan Tonkens Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 januari 1863, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.
19 februari 1864, kof “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.
`19 februari 1868, schoener “Libra”, schipper Jelle Klein, stuurman Jan Tonkes Starke, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
05 april 1879, schoener “Elsje”, kapitein Jan Tonkes Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela
21 januari 1880, schoenerbrik “Cato Poulie”, kapitein Jan Tonkes Starke, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Mulder085 vermeldt:
“01.01.1879 De galjoot ‘Jeltina’, kapt. J.F.Starke, van Hamburg naar Cette, is lek gesprongen en bij Doggersbank gezonken. De equipage is gered.”
Ook van Sluijs spreekt van J.T. Starke
Mulder085 vermeldt:
“20.09.1879 De schoenerbrik ‘Elsje’ onder kapt. J.T.Starke en toebehorende aan J.J.Koerts & Zn uit O.P. met haver onderweg van St.Petersburg naar Helsinor, is op de Rodshorklippen te Finland (59.57’N 26.41’O) gestrand. De bemanning is gered.”