Inloggen
KONING WILLEM II - ID 17718


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1842-05-13 / 1852-04-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1842
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C.E. Duijts Czn., Werf Koning William, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1842-05-04
Technical Data

Gross Tonnage: 269.00 lasts
Gross Tonnage 2: 509.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 34.75 Meters Registered
Beam: 6.34 Meters Registered
Depth: 5.19 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1842
Datum agenda: 1842-05-13
Register nr: 18420327
Scheepsnaam: KONING WILLEM II
Type: Bark
Lasten: 269
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Duyts & Zn., C.E.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Eeftingh, H.B.
Opmerkingen: eerste zeebrief
ja

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1842-05-13 KONING WILLEM II
Manager: Cornelis Ernst Duijts Corneliszn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 22 van 1842, bark KONING WILLEM II
eigenaren per primo mei 1842:

firma C.E. Duyts & Co., Amsterdam (boekhouders enb 6/32e part)
Mevr. D.H. Visser, weduwe W. Happé, Amsterdam (3/32e part)
F.C. Godzen, Amsterdam (3/32e part)
A. Mijer, Amsterdam (3/32e part)
E.D. van IJzer, Amsterdam (3/32e part)
H. van Voorthuysen, Amsterdam (2/32e part)
J.A. Leliman, Amsterdam (2/32e part)
J. Schutte Hoyman, Amsterdam (2/32e part)
Mej. A.M. Duyts, Amsterdam (1/32e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/32e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/32e part)
A.EW. Santhagens, Amsterdam (1/32e part)
Henri J. Mickenhagen, Amsterdam (1/32e part)
P.F.C. Bruinings, Voorst (2/32e part)

Ship Events Data

1848-03-00: Damaged
Falmouth, 10 maart. De KONING WILLEM II, kapt. Eeftingh, van Batavia naar Amsterdam, werd hier gisteren binnengebracht met verlies van boegspriet, grote- en fokkemast. Een gedeelte van de lading was over boord geworpen.
1852-04-09: Final Fate: Burnt

Rotterdam, 3 juni. Het Nederlandse schip KONING WILLEM II (opm: bark, bouwjaar 1842), kapt. H.B. Eeftingh, van Amsterdam naar Batavia, is de 9e april j.l. op 02º NB 21º WL op zee verbrand. De equipage is door kapt. Wriborg, voerend het schip MATHILDE, van Banjoewangi in Texel binnen, gered en aldaar aangebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Haye Barend Eeftingh, geboren 28 augustus 1793 te Groningen, Nederl. Hervormd, wonend op de Nieuwendijk 143 tot 18 april 1853 en daarna in de Haarlemmerstraat 48.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Eeftingh werd met nr.600 effectief lid van Zeemanshoop per 07 september 1841 op voorspraak van R.Maalsteed. Zijn schip was de "Koning Willem II"002. Ten tijde van de inschrijving waren Eeftingh en zijn vrouw 49 resp. 32 jaar. Er waren 2 zoons ingeschreven, geboren in 1837 resp. 1840002a.

In de Algemene Vergaderingen van 31 augustus/07 september 1841 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Haye Berens Eeftingh, oud 49 jaar, voerend de “Koning Willem de Tweede”, op voordracht van kapitein R.Maalsteed.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuusvergadering van Zeemanshoop dd 25 oktober 1855 wordt een uitkering toegekend aan kapitein H.B.Eeftingh voor een periode van 6 maanden ingaande 01 november 1855. Deze wordt vetrlengd met 12 maanden in de vergadering dd 29 mei 1856.042.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1857 staat wederom een verzoek om onderstand van H.B.Eeftingh. “Gewezen van de hand als hebbende eene kostwinning en niet zoo ongesteld dat hij onderstand noodig heeft.” Een herzieningsverzoek volgt in de vergadering dd 25 juni 1857, maar ook die wordt afgewezen met de opmerking: “als zijnde hersteld”. Op 30 juli 1857 weer een verzoek om herziening en weer afwijzing met verwijzing naar art. 62 van het Reglement. (Dit artikel schept de mogelijkheid van arbitrage). Op 27 augustus 1857 vraagt de kapitein om toepassing van dit artikel en het Bestuur vraagt derhalve naar zijn arbiter. Op 24 september 1857 wijst kapitein Eeftingh H. de Boer als zijn arbiter aan, terwijl het Bestuur Mr. M.H.’s Jacob wordt aangezocht. In de vergadering dd 29 april 1858 echter noemt kapitein Eeftingh als zijn arbiter kapitein J.N.Mooi. In de vergadering dd 24 juni 1858 verzoekt kapitein H.B.Eeftingh weer om een herziening van de afwijzing van zijn verzoeken, maar het Bestuur blijft bij het eerder genomen besluit . Doch “uit hoofde van zijn hooge jaren en bijzondere omstandigheden” krijgt hij een gratificatie van f 25,-. In de vergadering van 30 juni 1859 wordt een verzoek om een gratificatie afgewezen.042.

 

In de notulen dd 03 augustus 1852 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat de mededeling dat de ZuidHollandsche Maatschappij tot het redden van Schipbreukelingen te Rotterdam een zilveren medaille plus getuigschrift heeft toegekend aan kapitein H.C.Wriborg, vanwege moedig gedrag . De Maatschappij verzoekt het Bestuur van Zeemanshoop de medaille uit te reiken, hetgeen in deze vergadering van 03 augustus 1852 is geschied. De voorzitter:

“… reikte de voormelde medaille en getuigschrift namens gezegde maatschappij met eene toepasselijke toespraak uit hem tevens namens het Collegie Zeemanshoop ter hand stellende eene keurig bewerkte zilveren beker met het volgende opschrift  Het Collegie Zeemanshoop aan Kapitein H.C.Wriborg ter herinnering der redding van de bemanning van het verbrande Nederl.Schip Koning Willem II in de morgen van den 10e April 1852 op 2o20’NB en 19o lengte bewesten van Greenwich” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 november 1855 staat de mededeling dat aan kapitein H.B.Eeftingh een uitkering voor 6 maanden is toegekend. Deze wordt verlengd in de vergadering van 17 juni 1856. In de notulen dd 09 juni 1857 staat dat een verzoek om continuering van de hand is gewezen. In de notulen van 07 juli 1857 is sprake van “Herhaalde aanvrage om voortduring van onderstand van H.B.Eeftingh, welk verzoek is gewezen van de hand zijnde de verzoeker hersteld”. Op 18 augustus 1857 werd wederom een verzoek om onderstand afgewezen. In de notulen van 15 september 1857 staat vermeld een “Brief van kapt. H.B.Eeftingh verzoekende toepassing van Art. 63 van het Reglement welk verzoek door het Bestuur is aangenomen met berigt aan kapt. Eeftingh dat het Bestuur den naam van den door hem te benoemen Arbiter blijft inwachten ten einde het noodige te kunnen verrigten.”. Op 06 juli 1858 wordt een verzoek om ondersteuning wederom afgewezen, maar hem wordt wèl een gratificatie van f 25,- toegekend. Een verzoek om financiële steun in de vergadering van 02 augustus 1859 wordt afgewezen.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

        600                       1841-1851     bark                 Koning Willem II                  C.E.Duyts Cz

                                      1852-1853     fregat               Lucia Maria                           H.J.Rietveld & J.H.Rocquette

        258                       1854-1866     geen opgave van schip en boekhouder

 

Op 23 mei 1842 werd Pieter Hendrik Barkey als ligtmatroos geplaatst in de Koning Willem II onder kapitein Eeftingh voor een reis vanuit Amsterdam naar Batavia004(532/1162).

 

Bouma025 vermeldt H.B.Eeftingh als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1852 van de bark “Koning Willem II”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 810 ton o.m., varend voor C.E.Duyts & Zn te Amsterdam. Het schip is op weg van Amsterdam naar Batavia na blikseminslag in volle zee verbrand;

*    1853 t/m 1854 op het 3/m schip “Lucia Maria”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 720 ton o.m., varend voor J.H.Roquette te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Eeftingh, Haye Berens

Afbeeldingen


Omschrijving: Model van de KONING WILLEM II, in1849 vervaardigd door de toenmalige gezagvoerder, H.B. Eeftingh, inventawrisnummer museum S.0023 (0002)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Scheepsmodel
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.22

DVD XI – 373 - 375
BIJLBRIEF

Naam schip KONING WILLEM II

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 4 mei 1842

type schip bark

bouwwerf/verkoper C.E. Duijts Corneliszoon, scheepsbouwmeester te Amsterdam, werf Koning William, op de hoogte van de Kadijk aldaar.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper niet vermeld

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 509 tonnen of 269 lasten (meetbrief Amsterdam, 27 augustus 1841)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 34,75 x 6,34 x 5,19 meter

kiellegging 27 januari 1840

tewaterlating 20 juli 1841

plaats / datum registratie Amsterdam, 6 mei 1842

nummer van registratie deel 43, folio 133, verso, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 280708

Naam KONING WILLEM II
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1842.22
foto IMG 2280 - 2283

CEDULE

Naam schip KONING WILLEM II

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 4 mei 1842

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. H.B. Eeftingh

grootte in tonnen 269 lasten of 509 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 6 mei 1842

nummer registratie deel 43, folio 134, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor zich en in naam van de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 250716t







bijlage bij acte 22 van 1842, bark KONING WILLEM II
eigenaren per primo mei 1842:

firma C.E. Duyts & Co., Amsterdam (boekhouders enb 6/32e part)
Mevr. D.H. Visser, weduwe W. Happé, Amsterdam (3/32e part)
F.C. Godzen, Amsterdam (3/32e part)
A. Mijer, Amsterdam (3/32e part)
E.D. van IJzer, Amsterdam (3/32e part)
H. van Voorthuysen, Amsterdam (2/32e part)
J.A. Leliman, Amsterdam (2/32e part)
J. Schutte Hoyman, Amsterdam (2/32e part)
Mej. A.M. Duyts, Amsterdam (1/32e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/32e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/32e part)
A.EW. Santhagens, Amsterdam (1/32e part)
Henri J. Mickenhagen, Amsterdam (1/32e part)
P.F.C. Bruinings, Voorst (2/32e part)

ML / 250716

Naam KONING WILLEM II
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3168