Inloggen
BALI - ID 18067


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-01-30 / 1879-03-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-08-17 / 1891-03-28 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Quebec (P.Q.), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1.285 tons (oude meting)
 
Length 2: 50.20 Meters Registered
Beam: 10.80 Meters Registered
Depth: 6.88 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1877 hermeten volgens nieuwe meting. Nu 1.076 ton netto

Datum 00-00-1879
Type: Rigging changed
Omschrijving: Van fregat naar bark

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-01-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: BALI
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonke & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Roossen, T. van
Opmerkingen: 1870 - 356-datum besluit nieuwe zeebrief27-04-1870-111- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
Gebouwd in Engeland/ voor de reis van Liverpool via Java naar een Nederlandse Haven; zie 11-03-1869 - 95

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-08-12 ROTHLEY
Manager: Edward Berry, Kingston, Ont., Great Britain
Eigenaar: Edward Berry, Kingston, Ont., Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingston, Ont. / Great Britain
Callsign: HQRJ
Additional info: O.No. 52478. Per 1 juli 1867 werd de kolonie CANADA een dominion (land met eigen vlag onder de Britse kroon)

Date/Name Ship 1869-01-30 BALI
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGJB

Date/Name Ship 1879-00-00 CLARA
Manager: Hermann Wessels, Bremen, Germany
Eigenaar: Hermann Wessels, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1887-00-00 CLARA
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands

Ship Events Data

1874-02-02: Collision
Brouwershaven, 2 januari 1874. Het schip BALI, kapt. Van Rossen, van Batavia hier binnenkomende, is in aanvaring geweest met de ter rede liggende Italiaanse bark, ELISA MARIA.
1875-09-27: Collision
Shields, 27 september 1875. De Nederlandse bark BALI, is van de boeien losgebroken, en tegen de stoomboot F.E. FORSTER, van Newcastle aangedreven, waardoor deze de grote mast verloor en andere schade leed.
1880-10-02: Stranded
Rotterdam, 2 oktober 1888. Volgens telegram uit Gothenburg is het barkschip CLARA, kapt. J. Waterborg, van Sundsvall naar Delfzijl, gestrand en zit vol water. (opm: schip blijft in de vaart t/m 1891).
1891-03-28: Final Fate: Condemned

Rotterdam, 28 maart 1891. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen, is het Nederlandse barkschip CLARA, kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, lek en met schade te Havana binnengelopen, aldaar na onderzoek afgekeurd

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Teunis van Rossen werd geboren op 11 november 1822 te Hellevoetsluis als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis Johannes van Rossen, bewaarder, en Hendrika Maria Jacoba Bouman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Aert van Nesstraat Wijk 15 nr. 142.

Hij trouwde op 22 maart 1848 te Rotterdam met Helena Carolina Nieuwkamp, geboren op 23 februari 1824 te Grissee onder Soerabaja als dochter van de Rooms-Katholieke Johan Benjamin Nieuwkamp, wonende te Vierlingsbeek en Wilhelmina Christina ’t Hooft, wonende te Soerabaja.

Hij overleed te Rotterdam aan de van Oldenbarneveldstraat op 11 maart 1886005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Rossen was met vlagnummer R261 in de periode 1851 t/m 1886 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart, onderbroken in 1877 met vlagnummer R62058.

In de Jaargang 1878 van Sweijs021 (dit sloeg dus op ledenlijst uit 1877) staat onder nummer R261 ene G. van Bezey, terwijl daarvoor èn daarna bij dit nummer T. van Rossen is vermeld. Ook in het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij058 staat G. van Bezey bij nummer R261. Kennelijk heeft van Bezey, die in 1878 overleed (zie aldaar), korte tijd dit nummer gedragen. Maar of van Rossen zijn lidmaatschap heeft onderbroken is niet bekend.

Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van twee personen met de naam T. van Rossen. In dat geval zou de biografie hiervoor005 slaan op de tweede persoon, vanwege de overlijdendatum 1886.

 

T.van Rossen was in 1858, 1859, 1864, 1868 en 1880-1883 afwissellend commissaris en van 1884-1885 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R261 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851, 1855             bark “Witte Cornsz de With”   293 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam

*   1858, 1859             bark “Tollens”                            376 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam

*   1862 t/m 1867       fregat “Jedo”                              399 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1874                        fregat “Bali”                               649 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1878, 1880 t/m 1883, 1885                                        geen vermelding van schip en reeder

In het Jaarverslag 1877 staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R62 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

T.van Rossen was van 1856-1868 kapitein van het houten fregat “Jedo”, gebouwd in 1856 door W.van der Hoeven, te Schiedam, 753 ton, varende voor Bonke & Co te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt T.van Rossen als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1856 van de bark “Witte Cornelisz de Witt”, gebouwd in 1851 te Lekkerkerk, 558 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam;

*   1857 t/m 1861 van de bark “Tollens”, gebouwd in 1856 te Hendrik Ido Ambacht, 711 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

*   1862 t/m 1868 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1870 t/m 1877 van het fregat “Bali”, ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1081 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.van Rossen verzorgde per 16 november 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “Tollens” een transport van 7 officieren en 150 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 18 februari 1858 na een reis van 94 dagen.

Hij vertrok op 10 mei 1861 vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 2 officieren plus 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 augustus 1861 na 105 dagen.

Op 26 juli 1863 ging hij vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 16 november 1863 na 113 dagen065.

 

Er moet een scheepsportret bestaan van de bark “Witte Cornelisz de With” door Jacob Spin met daarop vlag R261 van kapitein van Rossen. Een afbeelding heb ik gezien in het Rotterdams Nieuwsblad van dinsdag 16 februari 1988 waarin een verhaal door scheepsjongen Dirk Kruijmel, die bij zijn oom Leonard Kruijmel (de opvolger van kapitein van Rosseen) op dit schip voer.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Rossen, Teunis van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.. van Bezey was met vlagnummer R261 in de periode 1877-1878 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G. van Bezey met vlagnummer R261 vermeld als gezagvoerder van het fregat “Bali”, 1076 ton o.m., varend voor Bonke Co te Rotterdam058.

In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij  staat vermeld dat hij in 1878 als vlaggelid is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.van Bezey als gezagvoerder van:

*    1878 t/m 1879 van het fregat “Bali” ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1081 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Duitsland. In 1888 voer het onder kapitein H.Waterborg onder de naam “Clara” voor S.v/d Hei te Heveskes.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Bezey, G. van

Familiegegevens en opleiding

Jacob Waterberg werd geboren te Groningen op 25 september 1854 als zoon van Reinder Waterberg en Hinderkien de Vries.

Hij trouwde op 20 april 1911 te Groningen met Jaaptje Nanninga, geboren te Uithuizen op 13 februari 1857 als dochter van Berend Nanninga en Grietje Marema. Deze was eerder op 10 mei 1900 te Groninger getrouwd met de kapper Arnoldus Smit, die op 16 juni 1910 te Groningen overleed, 66 jaar.

Jaaptje overleed op 22 september 1932 te Groningen, 75 jaar.

Jacob Waterberg overleed op 08 april 1929 te Groningen, 74 jaar, relatie Jaaptje Nanninga.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Waterborg was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 61 in de periode 1894 t/m 1897.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.(!!) Waterborg als gezagvoerder gedurende:

*     1884 t/m 1887 van de bark”Amanda”, gebouwd in 1854 te Rostock, 258 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*     1888 t/m 1891 van de bark “Clara” ex Bali, ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1048 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1891 te Havana wegens averij afgekeurd en verkocht.

       Volgens Mast092a op 29 januari 1891 lek binnen gelopen te Havanna op reis van Pensacola naar Delfzijl met hout. Op 18 maart 1891 te Havanna afgekeurd en op 6 april verkocht voor gouden $675,-.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1882-42, 20 maart 1882, bark “Amanda”, kapitein Popko Deisz, 37 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jacob Waterborg, 27 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-102, 06 juli 1882, bark “Amanda”, kapitein Popko Deisz, 38 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jakob Waterborg, 27 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-25, 12 maart 1883, bark “Hamanda”, kapitein Popko J.Deisz, 39 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jacob Waterborg, 28 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-95, 02 september 1883, bark “Amanda”, kapitein Jacob Waterborg, 28 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Klaas Freerks Bos, 44 jaar uit Farmsum, kok en 5 matrozen;

Monsterrol, 1884-35, 20 maart 1884, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Klaas J.Bos, 46 jaar uit Farmsum en 4 matrozen;

Monsterrol 1884-63, 19 juli 1884, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-89, 01 september 1884, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1885-20, 17 maart 1885, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1885-60, 08 juli 1885, bark “Amanda”, kapitein Jacob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-84, 28 augustus 1885, bark “Amanda”, Jakob Waterborg, 30 jaar uit Groningen, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-21, 05 april 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman jan Jakob Valom, 32 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichmatroos;

Monsterrol 1886-52, 09 juli 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Jan Jacob Valom, 32 jaar uit Farmsum,kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-76, 01 september 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-46, 09 april 1887, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 32 jaar uit Groningen. Voorts een kok;

Monsterrol 1887-114, 13 december 1887, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, 33 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Joseph Johannes van der Nap, 32 jaar uit Groningen, 2de stuurman Herman Kornelis van der Goot, 20 jaar uit Sappemeer, 2 koks, bootsman, timmerman, zeilmaker, 8 matrozen en 5 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-63, 18 juli 1888, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, geen leeftijd vermeld uit Groningen. Enige persoon op de monsterrol;

Monsterrol 1888-72, 28 juli 1888, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, 33 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Evertwijn Boswijk, 47 jaar uit Oude Pekela; 2de stuurman Jakob Ugen, 44 jaar uit Munterndam, kok, bootsman, timmerman, zeilmaker, 10 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1911-66, 29 mei 1911, sleepboot “Frater”, kapitein J.Waterberg, 56 jaar uit Groningen. Voorts stuurman J.Swart 36 jaar uit Delfzijl, 1ste machinist en een 2de machinist.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Vanwege de combinatie van de vermelding van de schepen, de leeftijd van de kapitein en diens vóórnaam is , allen op de monsterrollen, is geconcludeerd dat er sprake is van Jacob Waterberg. Toch is ook op de monsterrollen soms als naam Waterborg vermeld.
  2. Er zijn in totaal 18 monsterrollen met de naam van Jacob op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1882 t/m 1911 met als leeftijden 27 t/m 56 jaar, een zeemanscarriére van zeker meer dan 30 jaar.
  4. Als woonplaats is altijd Groningen opgegeven
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1882-1883       stuurman op de bark “Amanda, kapt. Popko Deisz                                                  27-28 jaar

`      *     1883-1887       kapitein op de bark “Amanda” (ook “Hamanda)                                                    28-31 jaar

       *     1888                  kapitein op de bark “Clara”                                                                                         32-33 jaar

       *     1911                  kapitein op de sleepboot “Frater”                                                                               56 jaar.

                                           was een boot van de sleepbootrederij Frater Smit

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 04 oktober 1888114

Rotterdam, 2 oktober. Volgens telegram uit Gothenburg is het barkschip CLARA, kapt. J. Waterborg, van Sundsvall naar Delfzijl, gestrand en zit vol water. (opm: schip blijft in de vaart t/m 1891).

 

 

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Waterborg/Waterberg, Jacob

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1887-12-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CLARA
Schipper: Waterborg, Jakob
Scheepstype: bark
Grootte: 1048

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1871

NRC 17 december 1871
Rotterdam, 16 december. Het schip BALI, kapt. Van Rossen, te Rio de Janeiro aangekomen, heeft op reis gestoten, doch zal, volgens nadere berichten, na een kleine reparatie aan het koper weer kunnen vertrekken.

1872

NRC 05 september 1872
Rotterdam, 4 september. Kapt. Van Rossen, voerende het schip BALI, heden ter rede van Texel gearriveerd, na op 27 april l.l. van Batavia te zijn vertrokken, rapporteert van de 8e tot de 27e juni op het Kaapse rif zeer slecht weder te hebben gehad.

1874

NRC 03 januari 1874
Brouwershaven, 2 januari. Het schip BALI, kapt. Van Rossen, van Batavia hier binnenkomende, is in aanvaring geweest met de ter rede liggende Italiaanse bark, ELISA MARIA, van Sulina. Beide schepen dreven naar Dwars in den Weg en seinen om assistentie. De sleepboten SLIEDRECHT en KINDERDIJK maken stoom op 4 uur 5 minuten. De sleepboot Kinderdijk heeft getracht het schip BALI en de SLIEDRECHT, de bark ELISA MARIA met dit getijde af te brengen, doch geen van beide zijn vlot gekomen. Bij elk der schepen ligt een lichter langszij, van de wal is een anker aan boord van de BALI gebracht, 7 uur 20 minuten. De sleepboten zullen heden met het nachtgetij, andermaal trachten de schepen af te slepen, lichters zijn daarbij aanwezig. Van de MARIA ELISA, is bij de aanvaring het braadspil over de kop gegaan, de BALI heeft geen schade bekomen. Beide schepen zijn dicht en zitten niet gevaarlijk.
NRC 04 januari 1874
Brouwershaven, 3 januari. Het schip ELISA MARIA, is hedennacht na 20 last van de lading gelost te hebben in een lichter, door de sleepboot SLIEDRECHT af- en aan de duc d’alven gesleept. Het schip BALI is heden namiddag na een weinig lading gelost te hebben, door de sleepboot KINDERDIJK vlot en op de rede gesleept. (opm: zie PGC 050174).
NRC 12 november 1874
Rotterdam, 11 november. Volgens ontvangen bericht is het schip BALI, kapt. Van Rossen, vóór of op de 10e dezer, te Banjoewangi gearriveerd.

1875

NRC 22 september 1875
Rotterdam, 22 september. Volgens particulier bericht is het fregatschip BALI, kapt. Van Rossen, zondag 19 dezer te North Shields gearriveerd. Alles wel aan boord.
NRC 30 september 1875
Shields, 27 september. De Nederlandse bark BALI, is van de boeien losgebroken, en tegen de stoomboot F.E. FORSTER, van Newcastle aangedreven, waardoor deze de grote mast verloor en andere schade leed.
PGC 02 oktober 1875
Amsterdam, 30 september. Het schip BALI, kapt. Van Rossen, is volgens bericht uit Newcastle d.d. 27 september, in de nacht van 26 op 27 september l.l. driftig geworden en heeft verscheidene schepen beschadigd, terwijl het schip zelf ook schade bekwam.
NRC 26 oktober 1875
Rotterdam, 25 oktober. Volgens een heden ontvangen telegram is het schip BALI, kapt. Van Rossen, deze middag van North Shields naar Atchin vertrokken. Aan boord alles wel.

1876

NRC 09 mei 1876
Rotterdam, 8 mei. Volgens een heden bij de rederij ontvangen telegram is het schip BALI, kapt. Van Rossen, de 26e april te Atjeh gearriveerd.

1877

NRC 16 december 1877
Rotterdam, 15 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het schip BALI, kapt. G. van Bezey, te Samarang gearriveerd.

1878

NRC 06 september 1878
St. Helena, 15 augustus. Kapt. Van Bezey, van het Nederlandse fregatschip BALI, overleed de 12e augustus. Hij werd de 14e op het St. Pauls kerkhof alhier begraven. Het schip zal onder het bevel van de opperstuurman de reis voortzetten.

1879

NRC 04 maart 1879
Verkoping van schepen. Het fregatschip BALI, ex-ROTHLEY, gebouwd in 1865, is uit de hand verkocht aan een Zweedse firma.( Opm: verkocht aan Herman Wessels te Bremen. Herdoopt CLARA)

1887

NRC 02 augustus 1887
Heveskes, 31 juli. Het onder Duitse vlag varende barkschip CLARA, metende 1.057 registerton, liggende te Geestemünde, is door de heer S. van der Hei alhier aangekocht. Prijs geheim.
NRC 19 augustus 1887
Bremerhaven, 17 augustus. De verkoopprijs van het schip CLARA aan de heer S. van de Hei te Heveskes is volgens de Weser Zeitung 6.000 Mark.

1888

NRC 06 maart 1888
Rotterdam, 5 maart. Volgens telegrafisch bericht arriveerde het Nederlandse barkschip CLARA, kapt. Waterborg, de 5e maart van Delfzijl te Pensacola.
NRC 12 mei 1888
Rotterdam, 11 mei. Volgens bij de reder ontvangen bericht lag het schip CLARA, kapt. Waterborg, de 9e mei zeilklaar te Pensacola naar Delfzijl.
NRC 20 mei 1888
Rotterdam, 19 mei. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het barkschip CLARA, kapt. Waterborg, de 8e mei van Pensacola naar Delfzijl.
NRC 22 augustus 1888
Rotterdam, 21 augustus. Volgens particulier bericht arriveerde 20 augustus te Sundsvall het schip CLARA, kapt. Waterborg, van Delfzijl, en lag de PAULINE, kapt. Eilts, zeilklaar te Riga, naar Delfzijl bestemd.
NRC 14 september 1888
Rotterdam, 13 september. Volgens van de reder ontvangen bericht lag het schip CLARA, kapt. Waterborg, 12 dezer te Sundsvall zeilklaar naar Delfzijl.
PGC 04 oktober 1888
Rotterdam, 2 oktober. Volgens telegram uit Gothenburg is het barkschip CLARA, kapt. J. Waterborg, van Sundsvall naar Delfzijl, gestrand en zit vol water. (opm: schip blijft in de vaart t/m 1891).
NRC 06 oktober 1888
Gotenburg, 2 oktober. Het Nederlandse barkschip CLARA, kapt. Westerborg (opm: CLARA, kapt. J. Waterborg), van Sundsvall naar Delfzijl met balken, is in de afgelopen nacht, nadat het bij de Kanso Scheeren ten anker was gekomen, van de ankers op drift geraakt, waarna het op de klippen geraakte en vol water liep. De berger-stoomsleper FÖRDIN is van hier vertrokken om assistentie te verlenen. De equipage is nog aan boord ( Volgens bericht van gisteren kwam bovengemeld schip vlot).
PGC 06 oktober 1888
Gothenburg, 4 oktober. Het gestrande barkschip CLARA, kapt. J. Waterborg, is afgebracht en wordt naar hier gesleept.

1889

NRC 22 mei 1889
Heveskes, 21 mei. Volgens particulier bericht lag het schip (opm: bark) CLARA, kapt. Waterborg, de 18e dezer te Gothenburg zeilklaar met bestemming Buenos Aires.
NRC 20 september 1889
Heveskes, 18 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse schip (opm: bark) CLARA, kapt. Westerborg (opm: H. Waterborg), de 18e augustus te Buenos Aires van Gothenburg.
NRC 10 oktober 1889
Rotterdam, 9 oktober. Volgens reders-bericht lag het schip (opm: bark) CLARA, kapt. Waterborg, vóór 7 oktober te Buenos Aires zeilklaar naar Mobile, en arriveerde voor 7 oktober te Rio de Janeiro het schip FRIEDA GRAMPP, kapt. Glimmenga, van Cardiff.
NRC 12 december 1889
Delfzijl, 11 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het Nederlandse schip CLARA, kapt. Waterborg, heden van Buenos Ayres te Mobile aangekomen.

1890

NRC 17 mei 1890
Delfzijl, 16 mei. Volgens van de reder ontvangen bericht, lag het schip (opm: bark) CLARA, kapt. H. Waterborg, 16 mei te Cardiff zeilklaar naar Buenos Aires.
PGC 22 mei 1890
Rio Grande, 19 april. De toestand der baar blijft onveranderd. Schepen met een diepgang van 11 à 12 Eng. voet kunnen zonder gevaar passeren. Naar Europa kwam weinig verandering in de vrachtkoersen, doch wordt scheepsruimte voor Fleisch (opm: mogelijk wordt gedroogd en gezouten vlees bedoeld) langs de kust meer gevraagd tot hogere koersen. Gecharterd werd o.a. met gezouten huiden naar het Kanaal voor orders het schip CLARA (opm: bark, kapt. H. Waterborg) tot 30/-, terwijl het schip TITIA naar de Mersey werd bevracht met beenas tot 15/-. Onbevracht liggen hier thans nog 16 schepen.
NRC 26 september 1890
Delfzijl, 25 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht lag het schip (bark) CLARA, kapt. Waterborg (opm: mogelijk Jacob Waterberg), te Buenos-Ayres zeilklaar naar Pensacola.

1891

PGC 03 februari 1891
(Plaats niet vermeld), 31 januari. Het schip (opm: bark) CLARA, kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, is lek te Havana binnengelopen. (opm: zie o.a. NRC 290391)
PGC 13 februari 1891
Londen, 10 februari. Volgens telegram uit Havana is het schip (opm: bark) CLARA, kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, op 5 januari daar lek binnengelopen, onderzocht en bezig de lading te lossen. Men vermoedt dat de reparatiën een oponthoud van 5 weken zal veroorzaken en de onkosten zeer hoog zullen zijn. Het schip zal na de lossing voor de tweede maal onderzocht worden. (opm: zie o.a. NRC 290391)
NRC 29 maart 1891
Rotterdam, 28 maart. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen, is het Nederlandse barkschip CLARA, kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, lek en met schade te Havana binnengelopen, aldaar na onderzoek afgekeurd (opm: zie NRC 030291, 130291, 310391, 310391, PGC 200491, 280491).
NRC 31 maart 1891
Londen, 28 maart. Volgens telegram uit Havana aan de Lloyd's agent, is het Nederlandse schip CLARA, kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, afgekeurd. De consignees van het vaartuig vorderen het schip en de lading, dewijl er reeds GBP 1.600 kosten gemaakt zijn. Bij weder verscheping komen er nog GBP 700 bij. De Lloyd's agent verzocht om orders hoe te handelen in deze. (opm: zie NRC 290191)
PGC 20 april 1891
Havana, 5 april. Het afgekeurde barkschip CLARA (opm: zie o.a. NRC 2903491), kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, zal morgen in publieke verkoping worden verkocht.
PGC 28 april 1891
Havana, 11 april. De lading hout van het afgekeurde schip CLARA (opm: zie o.a. NRC 290391), kapt. H. Waterborg, van Pensacola naar Delfzijl, werd in publieke veiling verkocht voor 6.075 gouden dollars en het schip met toebehoren voor 675 gouden dollars.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1865
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant