Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
K.Th.de Looze was de eerste gezagvoerder van de stalen bark "Johanna", in 1890 gebouwd op de werf Rijkee & Co te Rotterdam voor reder J.Vroege026(39/283).
K.T. de Looze was van 1890-1894 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052
Bouma025 vermeldt K.T. de Looze als gezagvoerder gedurende:
* 1890 t/m 1893 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieter Schots werd geboren te Nes op Ameland op 30 maart 1841 als zoon van Pieter Schots en Gertje Polet.
Hij trouwde op 07 mei 1871 te Nes op Ameland als koopvaardijkapitein met de diensbode Grietje Wagenaar, geboren 22 juli 1840 te Nes als dochter van Johannes Lolkes Wagenaar en Grietje Jacobs Klein. Zij overleed op 01 mei 1922 te Nes en werd aldaar begraven.
Pieter overleed eveneens te Nes op 07 augustus 1917 en werd ook aldaar begraven.
Gegevens van fam. Borsch te Hollum, Ameland dd februari 2008.
De schepen van de kapitein
Bouma025 en Pronker052 vermelden P.Schots als gezagvoerder gedurende:
-
* 1880 t/m 1889 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing opde werf “De Nachtegaal” te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;bghb
-
* 1890 t/m 1893 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
-
* 1894 t/m 1895 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht/Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
“In 1892 had de “Senior” een zeer ongelukkige reis. Met een lading steenkolen “(met nog wat cokes en vuurvaste stenen) van North Shields (Juni) naar Soerabaya, werd het schip bij Tristan da Cunha door een zware storm belopen. “Zowat alles werd van het dek geslagen” en de verschansing werd vanaf de voorkant van het grootwant tot aan de achterkant van het bezaanswant van de berghoutsgang losgescheurd. Vervolgens moest het kreupele schip nog tussen 13 ijsbergen doorvaren alvorens Kaapstad als noodhaven te bereiken (31 Augustus). Tijdens de reparaties in Kaapstad ontstond door broei in de steenkolen een begin van brand; brand geblust; lading gelost ter afkoeling en weer geladen; eindelijk, na 70 dagen in de noodhaven, op 9 November uit Kaapstad vertrokken en 22 December 1892 in Soerabaya aangekomen”052.
“De Slamat schijn op een zijner reizen te Londen averij te hebben opgeloopen, terwijl het daaraanvolgend jaar weer van averij medling werd gemaakt in het reederijboek”. Reder Meursing wilde weten of die tweede schade in verband stond met de eerste schade, om verzekeringstechnische redenen. Op een enkel velletje in het archief van Meursing staat: “Het reederijboek dient te vermelden waarom kapitein Schots bedankt is.”.
In: De Clippers”door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1845, p. 160.
Het Archief van Meursing is op het Stadsarchief van Amsterdam en nader onderzoek wordt aangeraden.
8iokk.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
H.Ufken was in 1896 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052
Bouma025 vermeldt van H.Ufkes als gezagvoerder gedurende:
* 1893 t/m 1895 van de ijzeren 2/msch “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1895 op Wight gestrand en wrak geraakt;
* 1896 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens
Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.
Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels.
Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??
Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).
Kinderen
- Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.
- Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.
- Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.
L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.
L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052
Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:
* 1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;
* 1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;
* 1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;
* 1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.
Overige bijzonderheden
Geen
|