Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Rademaker werd met vlagnummer 925 per 25 november 1884 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 november 1884 staat vermeld dat als lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen C.Rademaker, gezagvoerder van het stoomschip “Prins Hendrik I”, wonend in de Linaeusstraat 19 te Amsterdam, op voordracht van kapitein M.C.Braat 023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1888 staat de uitslag inzake de scheepsjournalen. De gouden medaille is toegekend aan kapitein J.H.Meijer van het ss “Erasmus”, de zilveren medaille aan kapitein C.Rademaker van het ss. “Prins Willem I”en de bronzen medaille aan kapitei H.Sluiter van het ss. “Prins Maurits”.042.
In de notulen dd 04 december 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop is de bekroning vermeld voor gehouden kompasjournalen: “Namens de commissie van beoordeeling wenscht de Heer W. van Hasselt de bekroonden geluk met het behaald succes, zijn leedwezen gevende dat het slechts één hunner, de heer J.H.Meijer in de vergadering kon tegenwoordig zijn; de Heeren C.Rademaker en H.Sluiter bevinden zich op zee … De Heer van Hasselt reikte daarna onder eene hartelijke toespraak de gouden medaille benevens het daarbij behoorende diploma over aan den gezagvoerder J.H.Meijer van het stoomschip “Erasmus”, die deze onderscheiding met dank aanvaarde.”023.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
925 1885-1886 stoomsch. Prins Willem I Kon.West.Ind.Maildienst
1887-1888 stoomsch. Prins Frederik Hendrik idem
Bouma025 vermeldt C.Rademaker als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Prins Willem I”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1310 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst te Amsterdam.;
* 1888 t/m 1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In de Jg 10, 1888, van “De Zee” wordt verslag gedaan door de “Commissie van Beoordeeling der kompasjournalen, uitgegeven door het Collegie ‘Zeemanshoop’ “ Er waren ingebracht 33 journalen gehouden door 18 gezagvoerders. De beoordeling was gelijk aan die in 1886. “Het is de Commissie zeer aangenaam te mogen verklaren, dat verreweg het meerendeel der beoordeelde journalen zeer goed is bijgehouden.” De zilveren medaille werd behaald door de gezagvoerder C.Rademaker van het stoomschip “Prins Willem !”
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 p.165-1869 en 419-428 staat de behandeling van een vonnis door het Engels hooggerechtshof, Admiraliteitszaken omtrent de aanvaring op de hoogte van Moeka Head, eiland Penang, tussen het schroefstoomschip de “Voorwaarts” (kapitein F.J.Aukes) en het engelse schip de “Khedive”. De “Voorwaarts” had aan boord 83 bemanningsleden en 150 passagiers. Bij de aanvaring werd het schip zo sterk beschadigd dat het op het strand werd gezet om niet te zinken. Bij de getuigenverklaringen kwamen aan het woord de 1e officier Rademaker, de 2e officier Eversdijk en de 3e officier Perk.
Het hof kwam tot de uitspraak dat beide schepen “berispelijk”(both to blame) waren, vanwege onvoldoende uitkijk. Bovendien hadden ze beiden voldoende tijd gehad om vaart te minderen en te stoppen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.F.Dör(r) als gezagvoerder gedurende:
* 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
* 1891 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Prins Willem II”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 1600 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst te Amsterdam;
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem IV”, gebouwd in 1894 te Stockton, 1720 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Sibbelee werd met vlagnummer 929 per 07 juli 1892 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 07 juli 1892 wordt als effectief lid voorgesteld/benoemd A.Sibbelee, op voordracht van kapitein J.Kruisinga.023.
A.Sibbelee was van 1900-1908 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
929 1892-1895 schr.s.s. Prins Frederik Hendrik Kon.West-Ind.Maildienst
1896-1900 stoomsch. Prins Willem II idem
1901-1903 stoomsch. Prins Willem I idem
1904-1906 stoomsch. Prins Frederik Hendrik idem
Bouma025 vermeldt A.Sibbelee als gezagvoerder gedurende:
- * 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Maurits”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
- * 1891 t/m 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
- * 1897 en later van het schroefstoomschip “Prins Willem II”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 1600 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.428, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In Juli werd het diploma A voor stuurman groote stoomvaart uitgereikt aan G.D.Nieman.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.D.Nieman als gezagvoerder gedurende:
* 1896 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;
* 1897 t/m 1899 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift De Zee, Jg.1899 staat op p. 514-517 een “Verslag van de Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het College “Zeemanshoop” van den wedstrijd 1896/1897”. Hierin wordt de kapitein G.D.Nieman van de ss. “Prins Willem II” en de “Prins Frederik Hendrik” “met ere genoemd”.
Familiegegevens en opleiding
In het tijdschrift “De Zee” Jg.1892, p.173 staat vermeld dat de Rijkscommissie ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen in de maartvergadering het diploma 2e stuurman Groote Stoomvaart heeft toegekend aan H.J. van der Goot.
In “De Zee” Jg. 1894, p.541 staat dat in oktober 1894 het diploma Groote Stoomvaart A is uitgereikt aan H.K. van der Goot. Op p.583 staat dat in november 1894 het diploma 1e stuurman Groote Stoomvaart A werd toegekend aan H.J. van der Goot.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J. v.d Goot als gezagvoerder gedurende:
* 1900 tot na later van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
|