Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.O.Posthumus als gezagvoerder gedurende:
* 1881 t/m 1882 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk. De machine is uitgenomen (kennelijk had het schip hiervoor enig stoomvermogen). Het schip werd in 1882 verkocht naar Hamburg;
* 1884 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1889 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1890 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1896 van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Houwink als gezagvoerder gedurende:
* 1885 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Ino”, gebouwd in 1884 te Slikkerveer, 996 ton o.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1890 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1896 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1897 en later van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Oostveen als gezagvoerder gedurende:
* 1889 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Danzig;
* 1890 t/m 1894 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1895-1896 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Ruurd Teensma werd geboren op 24 april 1869 te Schiermonnikoog als zoon van Pieter Theunis Teensma en Leentje Ruurds Wielema.
Hij trouwde te Schiermonnikoog als gezagvoerder op 03 mei 1894 met Reintje Teensma, geboren op 15 november 1869 als dochter van Pieter Jans Lourens Teensma en Theunke Wiebes Kuiper. Zij overleed te Rotterdam op 16 april 1920.
Ruurd hertrouwde op 12 december 1928 te ? als gezagvoerder met Louise Rensink, geboren op 18 april 1883 te Apeldoorn(?) als dochter van Willem Gerhard Rensink en Riemada Jacoba Visser. Zij overleed op 31 juli 1937 te Groningen
Ruurd overleed op 18 september 1938 te Schiermonnikoog.
Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 41.16. Het graf is eigendom en beschermd.117
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt R.Teensma als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” wordt R.Teensma vermeld als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1901 van het stalen stoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894, bruto/netto = 2704/1700 ton, (volgens Bouma gebouwd in 1894 bij W.Doxward & Sons te Sunderland) varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1902 t/m 1912 van het stalen stoomschip “Themisto”, gebouwd in 1901, bruto/netto = 3546/2326 ton, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip kwam in 1901 in de vaart van de werf van G.S.Swan & Hunter in Wallsend o/T in Engeland;
* 1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Kinderdijk”, gebouwd in 1900, bruto/netto = 2180/1375 ton, varend voor Solleveld. van der Meer & van Hattum te Rotterdam;
* 1915 t/m 1916 van het stalen stoomschip “Leto”, gebouwd in 1914, bruto/netto = 3224/1965 ton, varend voor de “Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. In 1916 op een mijn gelopen;
* 1917 t/m 1919 van het stalen stoomschip “Celeaono”, gebouwd in 1916 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam, bruto/netto = 3550/2170 ton, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;
* 1920 t/m 1921 van het stalen stoomschip “Rijndijk”, gebouwd in 1915, bruto/netto = 3557/2172 ton, vafrend voor Solleveld, van der Meer & van Hattum te Rotterdam.
niet verder in deze bron gezocht dus wellicht ook hierna nog schepen onder R.Teensma.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 1e stuurman Groote Stoomvaart heeft toegekend aan R.Teensma.
Provinciale Groninger Courant 19 april 1900
Rotterdam, 17 april. Het Nederlandse stoomschip THEANO, kapt. R. Teensma, groot 1175 nrt, gebouwd in 1890, is naar Canada verkocht.