Inloggen
TJITSKIENA - ID 6623


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-07-31 / 1909-12-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Nat. Official Number: 5575 GRON 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron and steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1899-00-00
Delivery Date: 1899-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 95.89 Gross tonnage
Net Tonnage: 74.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 25.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.31 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-08-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: TJITSKIENA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Klugkist, J.M.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1899-08-17, uitreiking89-

Ship History Data

Date/Name Ship 1899-07-31 TJITSKIENA
Manager: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTVL

Ship Events Data

1899-07-31: Building History
Dag register deel 14 nummer 740 den eersten Augustus 1800 negen en negentig. Ik ondergetekende Jan Klugkist, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd "Tjitskiena", gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en een mast, zijnde groot netto 95 89/100 tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer. den 31 Juli 1800 negen en negentig. J. Klugkist. In de kantlijn staat bijgeschreven: 5575.
1900-04-11: Damaged
Algemeen Handelsblad 11-04-1900: TJITSKIENA. (Bremerhaven, 9 April.) De Ned. tjalk Tjitskiena, schipper Klugkist, van Bremen naar Wismar bestemd, is met verlies van anker en ketting uit zee teruggekeerd en ligt ter reede geankerd.
1904-12-07: Stranded
Het Nieuws van den dag 12-12-1904: Bremerhaven,7 Dec. De voor eenigen tijd nabij Weddewarden gestrande Nederl. tjalk TJITSKIENA kapt. Klugkist is, na een deel der lading gelost te hebben, door de sleepboot Unterweser I vlot- en in de haven gebracht. Het schip bleef dicht.
1909-12-14: Final Fate: Stranded

14 december 1909: Gestrand op het Bornrif. Op 27 november vertrokken van Hamburg naar Koog a/d Zaan. geladen met 160 ton mais geheel vol onder de luiken. Voor en achter niet geheel, uitwatering 11 duim, gereguleerd kompas en nieuwe kaart waren aanboord, de laatste bij de hand op een tafel in de roef. De luiken goed geschalkt en met dubbele kleden voorzien, de pomp was lens. Door tegenwind is men Cuxhaven binnengevallen en van daar in goede staat vertrokken 13 december om 13.00 uur met wind O.Z.O topzeilskoelte. De vuurschepen van Elbe en Weser gepasseerd omstreeks 18.30 een westelijke koers voorliggend de zeilen over S.B. ter hoogte van Wangeroog , sloeg het zeil over naar B.B. en weer terug naar S.B. waarbij de giek brak. Het langste eind daarvan werd als giek gebruikt met een rif en daarna 2 reven in het grootzeil.
Met de Westelijke koers en bewogen zee is 's nachts 01.00 uur Norderney gezien op circa 2 Duitse mijlen afstand , de lichttoren in een peiling Zuid. 14 december om ongeveer 08.00 voor de Eems, er is aan gedacht naar binnen te varen, maar men zag geen kans naar binnen te kruisen, daarna is er W.t.Z. gekoerst op het Vlie aan. Schiermonnikoog was niet te zien en om 11.00 uur kwam Ameland in zicht, koers werd behouden en gelood tussen de 9 en 6 vadem met wind Z.O. t. O. Plotseling werd 3,5 vadem gelood met de lichttoren van Ameland Z.t.O. Onmiddellijk werd er Noord gestuurd en 2,5 vadem gelood. Stootte het schip en bleef op hetzelfde moment vastzitten omstreeks 01.00 uur. Met de lichttoren Z.Z. O. Nadat de noodvlag(in sjouw) gehesen was, is de reddingboot om 02.30 gekomen en is het schip dat door overkomend water ontredderd was, verlaten zonder dat men gelegenheid had uit de roef, die reeds vol met water stond de scheepspapieren te redden. Het schip is op de stranding plaats gebleven en verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hessel Klugkist werd geboren te Sappemeer 08 September 1838 als zoon van de schipper Jan Mellema Klugkist en Tjaaktje Jans Zwaneveld.

Hij trouwde op 11 september 1862 te Groningen als schipper  met Elsien Bakema, geboren op 02 februari 1840 te Helpman, gem. Haren als dochter van de timmerman Jan Pieters Bakema en de veehoudster Aaffien Roelfs Veldhuis. Elsien overleed op 16 oktober 1896 te Suameer, gem. Tietjerksteradeel, 56 jaar. Zij overleed in een schip.

Hessel hertrouwde op 21 juli 1898 te Kruiningen als schipper met Maria Sinke, geboren te Waarde ca. 1851 als dochter van de veldarbeider Dirk Sinke en Pieternella Blok. Hessel woonde toen in Groningen. Maria was de weduwe van Marinus Karstanje, eerder van de arbeider Leunis de Jonge.

Hessel overleed 30 mei 1914 te Zwijndrecht 75 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Klugkist als gezagvoerder van/in:

*    1889 t/m 1898 van de tjalk “Elsiena Afiena”, gebouwd in 1881, bouwlocatie niet vermeld, 78 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 en later van de tjalk “Elsiena Afiena II”, bouwplaats en -jaar niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1896 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Gratitude”, gebouwd in 1877 te Groningen, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het is mogelijk dat het schip vanuit de binnenvaart kwam;

      er zitten overlappen in de vaarperioden van de bovenvermelde schepen.

*    1900 en later van de stalen tjalk “Tjitskiena”, gebouwd in 1899, bouwplaats niet vermeld, 95 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

 

Volgens Marhisdata werd de tjalk `Gratitude` gebouwd in 1875 te Sappemeer bij B.W.Bodewes. In 1895 was de eigenaar/manager H.Klugkist te Groningen. Het schip heeft tot 1881 in de binnenvaart gevaren. In 1898 ging het wederom naar de binnenvaart met als kapitein Oldenburger uit Groningen, nog steeds onder de naam “Gratitude”

Zie: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=9012

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Klugkist, Hessel

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten