Familiegegevens en opleiding
Carl Christensen Hansen werd op 08 augustus 1810 geboren te Rudkjöbing in Denemarken als zoon van de Lutherse Christen Hansen en Catharina Basballe.
Hij huwde op 16 maart 1842 met Geertruida Maria ter Bruggen, geboren 08 februari 1811 te Spankeren, (is thans een buitenwijk van Dieren - Gld) als dochter van de Nederlands Hervormde Barend ter Bruggen, kleermaker en Johanna (achternaam niet vermeld).Carl woonde te Rotterdam o.a. aan de Karresteeg (Wijk 3 nr. 186). Zij overleed op 14 februari 1896..
Carl overleed op 01 april 1858 als gezagvoerder van het fregatschip President Plate voor de rede van Brouwershaven aan de gevolgen van “reumatismus en Nierlijdenis” 003 en 005.
Bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam opgegeven.118.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Hansen werd met nr.622 effectief lid van Zeemanshoop per 03 mei 1842 op voorspraak van B.J.Martens. Zijn schip was de "Borneo"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hansen en zijn vrouw beiden 31 jaar. Toegevoegd is ‘overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 24/31 mei 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop is als effectief lid voorgedragen/benoemd Carl Hansen, oud 31 jaar, voerende het schip “Bonjol”, wonende te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 juni 1844003
C.C.Hansen was met vlagnummer R172 in de periode 1840 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
C.C.Hansen was in 1855 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 vraagt de wed. C.C.Hansen geb. ten Bruggen om een uitkering, welke haar in de vergadering dd 03 juni 1858 voor haar en 3 kinderen wordt toegekend ingaande 01 mei 1858.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de weduwe C.C.Hansen geb. ter Brug per 01 mei 1858 een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 3 kinderen.023.
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappi jtot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaven dat de weduwe van kapitein C.C.Hansen een uitkering kreeg van f 177,53 voor haar en drie kinderen voor een periode van 5 maanden (hieruit is te concluderen dat kapitein Hansen is overleden in april 1858. In 1859 ontving zij f 225,60058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
622 1842-1844 bark Borneo geen vermelding
1845-1853 bark Borneo Hoogewerf(f) & Chabot te Rotterdam
273 1854 bark Borneo idem
1855 fregat President Plate idem
1856-1857 fregat President Plate J.R.Veder te Rotterdam
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.C.Hansen met vlagnummer R172 als gezagvoeder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Borneo” 325 last varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
* 1855 van het fregat “President Plate” 400 last varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
Bouma025 vermeldt kapitein C.C.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1841 t/m 1842 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam;
* 1843 t/m 1855 van de bark “Borneo”, gebouwd in 1842 te Zierikzee, 617 ton o.m., varend voor Hoggewerf & Chabot te Rotterdam;
* 1857 t/m 1858 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op 09 juli 1858 vertrok vanuit Nederland het clipperfregat "President Plate" van Hoogewerff & Chabot onder kapitein C.C.Hansen en arriveerde in Indië op 11 oktober 1858 na een reis van 93 dagen026(38/221).
C.C.Hansen verzorgde per 14 juni 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “President Plate” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 27 september 1857 na 105 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
“Borneo
Op 30 juli 1840 werd van deze bark de kiel gelegd op de Commerciewerf (van Zierikzee). Het was de derde bark, die deze in 1838 door Smit uit Kinderdijk gestichte werf, bouwde. De Borneo werd gebouwd door C.Mak Czn. en bevatte 400 Javalasten. De naam van het schip geeft aan dat ook deze bark bestemd was voor de vaart op Oost-Indië.
De tewaterlating geschiedde op donderdag 9 juni 1842. Kapitein C.C.Hansen ging het bevel voeren. Het schip behoorde tot de rederij Hoogewerff en Chabot te Rotterdam.”074
Familiegegevens en opleiding
Daniel Voogd Anspach werd geboren te Amsterdam op 15 oktober 1806.
Hij huwde met Jacoba Margarethe Schneider/Snijders, geboren op 06 december 1799, geboorteplaats niet vermeld. Na het overlijden van Daniël hertrouwde zij in juli 1855.118 003.
NRC 05 februari 1851
“Heden overleed alhier, aan Boord van het Barkschip Australië , aan de gevolgen van een ongelukkig toeval, mijn hartelijk geliefde Echtgenoot DANIEL VOOGD ANSPACH, in leven Gezagvoerder van genoemde Bodem, in den ouderdom van ruim vier-en-veertig jaren.
Rotterdam Wed. D. VOOGD ANSPACH Geb. SCHNEIDER
3 Februarij 1851 ”
Kapitein D.Voogd Anspach overleed op 03 februari 1851 te Rotterdam aan boord van de bark “Australië“ door een ongeluk. Kreeg een slingerende tros met ijzeren kous tegen het hoofd013.
Daniel Voogd Anspach werd op 04 oktober 1820 ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd gedoopt op 16 november 1806 te Amsterdam. Zijn ouders waren Jacobus Anspach uit Amsterdam, gereformeerd, en Margaretha Sibbes te Amsterdam, gereformeerd. Ten tijde van de inschrijving was zijn moeder overleden en zijn vader koopman te Amsterdam. Daniel was bij de inschrijving 5 voet-6 duim lang en gevaccineerd.
Vanaf 01 januari 1821 werd een 3-maandelijkse voortgangsrapportage bijgehouden:
"1 jan 1821 3/m rappt Kt(kent) de _ ...
1 jan 1822 Id. lt de zonshoogte corrigeren ...
12 mei 1823 geplaatst als ligtmatroos op het schip de Surinaamsche Vrienden kapt.T.C.Claus naar Surinamen
3 nov.1823 van de reis terug doch uit hoofde van een ongemak aan 't been bij zijne ouders gebleven
19 nov.1823 Met goede attestatie in 't gesticht teruggekomen
21 sept 1824 geplaatst als ligtmatroos op het schip de Surinaamsche Vrienden kapt. T.C.Claus naar Surinamen
17 mei 1825 terug van de reis met goede attestatie
18 mei 1825 bekomt zijn honorabel ontslag met attest tot vrijstelling van de nationale militie"004(532/1433).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Voogd Anspach (adres F.J.Anspach) werd met vlagnummer 627 per 21 juni 1842 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.S.Matzen. Als zijn schip is vermeld de “Bonjol”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Anspach en zijn vrouw 36 resp. 43 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 juni 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop is als effectief lid voorgedragen/benoemd Daniel Voogd Anspach, oud 36 jaar, voerende de bark “Bonjol”, wonend te Rotterdam, adres bij F.J.Anspach te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.S.Matzen.023
D.Voogd Anspach was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1842 t/m 1851 met vlagnummer 627.
Hij werd per 13 juni 1843 effectief lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
D.Voogd Anspach was met vlagnummer R102 in de periode 1842 t/m 1851 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 wordt gemeld een: “Brief van den Heer Daniël Voogd Anspach berigtende zijne behouden aankomst als stuurman met het schip Maria met verzoek zijn verschuldigde storting te mogen vernemen.”042.
In de notulen van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop dd 27 februari/24 april 1851 staat de toezegging voor een uitkering aan J.M.Snijders, de weduwe van kapitein D.Voogd Anspach ingaande 01 mei 1851.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 staat vermeld dat de weduwe van kapitein D.Voogd Anspach is hertrouwd.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 mei 1851 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein D.Voogd per 01 mei 1851 een uitkering wordt toegekend.023. In die van 09 oktober 1855 staat de mededeling van de wed. Voogd Anspach, dat zij is hertrouwd en dus afziet van verdere uitkering.023.
In het Jaarverslag 1851 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1851 is overleden. Tevens staat in de Staat van Ontvangst en Uitgave vermeld dat zijn weduwe een uitkering krijgt van f 137,- voor 11 maanden. In 1855 kreeg zij voor 7 maanden een uitkering gekregen van f 87,50 (hieruit zou men kunnen concluderen dat zij in juli 1855 òf is overleden òf is hertrouwd).
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
627 1842-1846 bark Bonjol Hoogewerf & Chabot te Rotterdam
1848-1851 bark Australia idem
In het Jaarverslag 1849 van het College staat kapitein D.Voogd Anspach met vlagnummer R102 als gezagvoerder vermeld van de bark “Australië”, 321 last, varend voor Hoogerwerff & Chabot te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt kapitein D. Voogd Anspach als gezagvoerder gedurende:
* 1843 t/m 1847 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor HHoogewerf & Chabot te Rotterdam;
* 1848 t/m 1851 op de bark “Australië”, op 02 april 1847 bij scheepsbouwmeester J.Otto te Krimpen aan de IJssel te water gelaten (zie ook 013), 608 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam. De gezagvoerder is in 1851 overleden.
D.Voogd Anspach was in 1840 gezagvoerder van de "Bonjol" (343 ton), op 08 juni 1840 te water gelaten op de scheepstimmerwerf van Cornelis Smit te Alblasserdam voor rederij Hoogewerf & Chabot027.
Overige bijzonderheden
Hoedemaker038 vermeldt het volgende bericht:
“Rotterdam 3 Febr. 1851. Hedenavond had een droevig ongeluk plaats, Kapt. D.Voogd Anspach van de bark AUSTRALIA even overboord iets bevelende., kreeg een slingerende tros met ijzeren kous aan het hoofd, waardoor hij onmiddellijk overleed.”