Inloggen
BONJOL - ID 7986


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-08-06 / 1848-01-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1840-07-08
Delivery Date: 1840-07-22
Technical Data

Gross Tonnage: 181.00 lasts
Net Tonnage: 343.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 30.75 Meters Registered
Beam: 5.41 Meters Registered
Depth: 4.64 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-08-06
Register nr: 18400438
Scheepsnaam: BONJOL
Type: Bark
Lasten: 181
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoogewerff & Chabot
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hansen C.C.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-08-06 BONJOL
Manager: Firma Hoogewerff & Chabot e.a., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hoogewerff & Chabot e.a., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Cornelis Smit, Alblasserdam                                                                (2/10e part),

Jan Smit, Nieuw Lekkerland                                                 (1/10e part),

J.J. Chabot, Rotterdam                                                         (1/10e part),

Gebr. Chabot, Rotterdam                                                     (1/10e part),

J.J. & H. van der Leeuw, Rotterdam                                    (1/10e part),

J. Keller, Zierikzee                                                                (1/10e part),

D. van der Pot, Rotterdam                                                   (3/20e part),

S. Dunlop Jr., Rotterdam                                                      (1/20e part) en

firma Hoogewerff& Chabot, Rotterdam (boekhouders en     1/10e part)

 

Ship Events Data

1840-07-08: Building History
11 juli 1840
DC - Dordtsche Courant
Op l.l. woensdag de 8e dezer maand, omstreeks het middaguur, zijn te Alblasserdam met het beste succes van de werf, toebehorende aan de scheepsbouwmeester de heer Cornelis Smit, te gelijk te water gelaten, drie voor de vaart op Oost-Indië gebouwde barkschepen, genaamd de ADMIRAAL GOBIUS, de JONGE CORNELIS en BONJOL.
En zijn daarna onmiddellijk op gezegde werf de kielen gelegd voor twee, mede voor gemelde vaart bestemde schepen, genaamd de AMSTEL en ANNA MARGARETHA.
1848-01-21: Final Fate: Reported missing

24 mei 1848
AH - Algemeen Handelsblad
Rotterdam, 23 mei. Onder de rederijen, betrekkingen en familie der equipage van het schip de BONJOL, kapt. Mulder, voor ongeveer zes maanden van Batavia herwaarts vertrokken, heerst de grootste ongerustheid. Men vreest, dat dit schip zou kunnen vergaan zijn.

16 augustus 1848
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 15 augustus. Aangaande de schepen BONJOL, kapt. Mulder (opm: mogelijk E.A. Muller), de 21e november van Batavia naar Rotterdam vertrokken en sedert de 21e januari op 18º Z.B. en 03º W.L. gepraaid, en WILHELMINA CATHARINA, kapt. Smit, de 9e januari van Banjoewangie herwaarts vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding
 
Carl Christensen Hansen werd op 08 augustus 1810 geboren te Rudkjöbing in Denemarken als zoon van de Lutherse Christen Hansen en Catharina Basballe.
 
Hij huwde op 16 maart 1842 met Geertruida Maria ter Bruggen, geboren 08 februari 1811 te Spankeren, (is thans een buitenwijk van Dieren - Gld) als dochter van de Nederlands Hervormde Barend ter Bruggen, kleermaker en Johanna (achternaam niet vermeld).Carl woonde te Rotterdam o.a. aan de Karresteeg (Wijk 3 nr. 186). Zij overleed op 14 februari 1896..
 
Carl overleed op 01 april 1858 als gezagvoerder van het fregatschip President Plate voor de rede van Brouwershaven aan de gevolgen van “reumatismus en Nierlijdenis” 003 en 005.
 
Bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam opgegeven.118.
 
 
 
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
 
C.Hansen werd met nr.622 effectief lid van Zeemanshoop per 03 mei 1842 op voorspraak van B.J.Martens. Zijn schip was de "Borneo"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hansen en zijn vrouw beiden 31 jaar. Toegevoegd is ‘overleden” 002a.
 
In de Algemene Vergaderingen van 24/31 mei 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop is als effectief lid voorgedragen/benoemd Carl Hansen, oud 31 jaar, voerende het schip “Bonjol”, wonende te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
 
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 juni 1844003
 
 
 
C.C.Hansen was met vlagnummer R172 in de periode 1840 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
 
C.C.Hansen was in 1855 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
 
 
 
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
 
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 vraagt de wed. C.C.Hansen geb. ten Bruggen om een uitkering, welke haar in de vergadering dd 03 juni 1858 voor haar en 3 kinderen wordt toegekend ingaande 01 mei 1858.042.
 
 
 
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de weduwe C.C.Hansen geb. ter Brug per 01 mei 1858 een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 3 kinderen.023.
 
 
 
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappi jtot Nut der Zeevaart   (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaven dat de weduwe van kapitein C.C.Hansen een uitkering kreeg van f 177,53 voor haar en drie kinderen voor een periode van 5 maanden (hieruit is te concluderen dat kapitein Hansen is overleden in april 1858. In 1859 ontving zij f 225,60058.
 
 
 
De schepen van de kapitein
 
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
 
vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder
 
       622                        1842-1844     bark                 Borneo                       geen vermelding
 
                                      1845-1853     bark                 Borneo                       Hoogewerf(f) & Chabot te Rotterdam
 
       273                             1854           bark                 Borneo                       idem
 
                                           1855           fregat               President Plate          idem
 
                                      1856-1857     fregat               President Plate          J.R.Veder te Rotterdam
 
 
 
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.C.Hansen met vlagnummer R172 als gezagvoeder in de ledenlijsten van058:
 
*    1849, 1851     van de bark “Borneo”                           325 last     varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
 
*    1855                van het fregat “President Plate”           400 last     varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
 
 
 
Bouma025 vermeldt kapitein C.C.Hansen als gezagvoerder gedurende:
 
*    1841 t/m 1842 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam;
 
*    1843 t/m 1855 van de bark “Borneo”, gebouwd in 1842 te Zierikzee, 617 ton o.m., varend voor Hoggewerf & Chabot te Rotterdam;
 
*    1857 t/m 1858 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam.
 
 
 
Overige bijzonderheden
 
Op 09 juli 1858 vertrok vanuit Nederland het clipperfregat "President Plate" van Hoogewerff & Chabot onder kapitein C.C.Hansen en arriveerde in Indië op 11 oktober 1858 na een reis van 93 dagen026(38/221).
 
 
 
C.C.Hansen verzorgde per 14 juni 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “President Plate” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 27 september 1857 na 105 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
 
 
 
“Borneo
Op 30 juli 1840 werd van deze bark de kiel gelegd op de Commerciewerf (van Zierikzee). Het was de derde bark, die deze in 1838 door Smit uit Kinderdijk gestichte werf, bouwde. De Borneo werd gebouwd door C.Mak Czn. en bevatte 400 Javalasten. De naam van het schip geeft aan dat ook deze bark bestemd was voor de vaart op Oost-Indië.
 
De tewaterlating geschiedde op donderdag 9 juni 1842. Kapitein C.C.Hansen ging het bevel voeren. Het schip behoorde tot de rederij Hoogewerff en Chabot te Rotterdam.”074
 
 
 
 
 
 
 
 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Hansen, Carl Christensen

Familiegegevens en opleiding

Daniel Voogd Anspach werd geboren te Amsterdam op 15 oktober 1806.

Hij huwde met Jacoba Margarethe Schneider/Snijders, geboren op 06 december 1799, geboorteplaats niet vermeld. Na het overlijden van Daniël hertrouwde zij in juli 1855.118 003.

NRC 05 februari 1851

“Heden overleed alhier, aan Boord van het Barkschip Australië , aan de gevolgen van een ongelukkig toeval, mijn hartelijk geliefde Echtgenoot DANIEL VOOGD ANSPACH, in leven Gezagvoerder van genoemde Bodem, in den ouderdom van ruim vier-en-veertig jaren.

      Rotterdam                                                                Wed. D. VOOGD ANSPACH Geb. SCHNEIDER

      3 Februarij 1851                                                                                                                                                                   ”

 

Kapitein D.Voogd Anspach overleed op 03 februari 1851 te Rotterdam aan boord van de bark “Australië“ door een ongeluk. Kreeg een slingerende tros met ijzeren kous tegen het hoofd013.

 

Daniel Voogd Anspach werd op 04 oktober 1820 ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd gedoopt op 16 november 1806 te Amsterdam. Zijn ouders waren Jacobus Anspach uit Amsterdam, gereformeerd, en Margaretha Sibbes te Amsterdam, gereformeerd. Ten tijde van de inschrijving was zijn moeder overleden en zijn vader koopman te Amsterdam. Daniel was bij de inschrijving 5 voet-6 duim lang en gevaccineerd.

    Vanaf 01 januari 1821 werd een 3-maandelijkse voortgangsrapportage bijgehouden:

"1 jan 1821                 3/m rappt  Kt(kent) de _ ...

 1 jan 1822                  Id. lt de zonshoogte corrigeren ...

 12 mei 1823               geplaatst als ligtmatroos op het schip de Surinaamsche Vrienden kapt.T.C.Claus naar Surinamen

 3 nov.1823                 van de reis terug doch uit hoofde van een ongemak aan 't been bij zijne ouders gebleven

 19 nov.1823              Met goede attestatie in 't gesticht teruggekomen

 21 sept 1824              geplaatst als ligtmatroos op het schip de Surinaamsche Vrienden kapt. T.C.Claus naar Surinamen

 17 mei 1825               terug van de reis met goede attestatie

 18 mei 1825               bekomt zijn honorabel ontslag met attest tot vrijstelling van de nationale militie"004(532/1433).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Voogd Anspach (adres F.J.Anspach) werd met vlagnummer 627 per 21 juni 1842 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.S.Matzen. Als zijn schip is vermeld de “Bonjol”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Anspach en zijn vrouw 36 resp. 43 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 juni 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop is als effectief lid voorgedragen/benoemd Daniel Voogd Anspach, oud 36 jaar, voerende de bark “Bonjol”, wonend te Rotterdam, adres bij F.J.Anspach te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.S.Matzen.023

D.Voogd Anspach was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1842 t/m 1851 met vlagnummer 627.

 

Hij werd per 13 juni 1843 effectief lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

D.Voogd Anspach was met vlagnummer R102 in de periode 1842 t/m 1851 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 wordt gemeld een: “Brief van den Heer Daniël Voogd Anspach berigtende zijne behouden aankomst als stuurman met het schip Maria met verzoek zijn verschuldigde storting te mogen vernemen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop dd 27 februari/24 april 1851 staat de toezegging voor een uitkering aan J.M.Snijders, de weduwe van kapitein D.Voogd Anspach ingaande 01 mei 1851.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 staat vermeld dat de weduwe van kapitein D.Voogd Anspach is hertrouwd.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 mei 1851 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein D.Voogd per 01 mei 1851 een uitkering wordt toegekend.023. In die van 09 oktober 1855 staat de mededeling van de wed. Voogd Anspach, dat zij is hertrouwd en dus afziet van verdere uitkering.023.

 

In het Jaarverslag 1851 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1851 is overleden. Tevens staat in de Staat van Ontvangst en Uitgave vermeld dat zijn weduwe een uitkering krijgt van f 137,- voor 11 maanden. In 1855 kreeg zij voor 7 maanden een uitkering gekregen van f 87,50 (hieruit zou men kunnen concluderen dat zij in juli 1855 òf is overleden òf is hertrouwd).

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                     jaren          type                  scheepsnaam      naam reder/boekhouder

        627                       1842-1846     bark                 Bonjol                  Hoogewerf & Chabot te Rotterdam

                                      1848-1851     bark                 Australia              idem

 

In het Jaarverslag 1849 van het College staat kapitein D.Voogd Anspach met vlagnummer R102 als gezagvoerder vermeld van de bark “Australië”, 321 last, varend voor Hoogerwerff & Chabot te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt kapitein D. Voogd Anspach als gezagvoerder gedurende:

*    1843 t/m 1847 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor HHoogewerf & Chabot te Rotterdam;

*    1848 t/m 1851 op de bark “Australië”, op 02 april 1847 bij scheepsbouwmeester J.Otto te Krimpen aan de IJssel te water gelaten (zie ook 013), 608 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam. De gezagvoerder is in 1851 overleden.

 

D.Voogd Anspach was in 1840 gezagvoerder van de "Bonjol" (343 ton), op 08 juni 1840 te water gelaten op de scheepstimmerwerf van Cornelis Smit te Alblasserdam voor rederij Hoogewerf & Chabot027.

 

Overige bijzonderheden

      Hoedemaker038 vermeldt het volgende bericht:

“Rotterdam 3 Febr. 1851.  Hedenavond had een droevig ongeluk plaats, Kapt. D.Voogd Anspach van de bark AUSTRALIA even overboord iets bevelende., kreeg een slingerende tros met ijzeren kous aan het hoofd, waardoor hij onmiddellijk overleed.”

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Anspach, Daniel Voogd

Familiegegevens en opleiding

Egbert Adriaan Mulder werd geboren 15 januari 1816 te Alblasserdam als zoon van Teunis Mulder en Johanna-Alida Pijl. Hij trouwde in 1846 met de Duitse Hebe Ruhaak, geboren omstreeks 1825 te Hage bij Norden, dochter van kapitein Hinrich Gerdes Ruhaak en Rukertje Gersets in der March.

Egbert Adriaan Mulder overleed vóór 1863064.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.A.Muller (sic) als gezagvoerder gedurende:

*    1848 van de bark “Bonjol”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 343 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam. Het schip werd in 1848 vermist tussen Batavia en Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Mulder/Muller, Egbert Adriaan

Algemene informatie

02 januari 1841

JC - Javasche Courant

Batavia, 2 januari. Alhier ter rede liggende schepen: (o.a.) de Nederlandse barken REVENANT, BATAVIA, PRESIDENT RAM, SUSANNA DOROTHEA, SUMATRA, BONJOL, INDIAAN, de JONGE JAN, HENG OEAN, MASTOOR, CHERIBON PACKET, de brikken BANKA, DANKBAARHEID, TONGSENG, de schoeners HAPSOEN, ALCESTA, en OEDJONG PANDANG, en elf buitenlandse schepen.

 

09 juni 1842

RC - Rotterdamsche Courant

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip BONJOL, kapt. D. Voogd Anspach, hebbende goede inrichtingen voor passagiers. Adres bij D. Burger & Zoon.

 

14 juni 1842

RC - Rotterdamsche Courant

Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:

Naar Batavia, om de 26e dezer te vertrekken, het Nederlands gekoperd barkschip BONJOL, kapt. D. Voogd Anspach, hebbende goede inrichtingen voor passagiers.

Adres bij D. Burger & Zoon.

 

14 juli 1842

OHC 140742

Amsterdam, 12 juli. Door kapt. Tjebbes, (opm: van de bark JONGE LODEWIJK ANTHONIE) van Suriname te Texel binnen, is 6 juli op de hoogte van Wight gepraaid het schip BONJOL, kapt. Voogt Anspach, van Rotterdam naar Batavia.

 

29 juli 1845

DC - Dordtsche Courant

Dordrecht, 28 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende schepen, als: (o.a.)

Voor Rotterdam: GRAAF VAN HOGENDORP, kapt. D. den Haas; ZUID-HOLLAND, kapt. O. Lindeman; BONJOL, kapt. D. Voogd Anspach; VAN OLDENBARNEVELD, kapt. O. Kievijt; BOERHAVE, kapt. K.U. Visser en MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens.

 

03 december 1845

JC - Javasche Courant

Batavia, 1 december. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen CHINA, kapt. B.J. Doornik, vertrokken van Amsterdam de 5e augustus, ORION, kapt. J. van der Linden, vertrokken van Dordrecht de 28e augustus, en BONJOL, kapt. D. Voogd Enspach, vertrokken van Rotterdam de 19e augustus.

 

08 juni 1847

AH - Algemeen Handelsblad

Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 25 schepen, als: (o.a.)

Voor Rotterdam: DRIE MARIA’S, kapt. L.G. Verbeek; ERASMUS, kapt. C.M. van Dijcke; EENDRAGT, kapt. M. van Velthoven; HELENA CHRISTINA, kapt. L. Visser; GERTRUDE, kapt. A. Schaap; VAN OLDEBARNEVELD, kapt. O. Kievijt; DILIGENTIA, kapt. H.F. Horneman; BONJOL, kapt. E.A. Mulder; STAD ’S GRAVENHAGE, kapt. N.N.

 

13 oktober 1847

JC - Javasche Courant

Batavia, 9 oktober. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Henrichs, de 28e juni vertrokken van Rotterdam, en de dito bark BONJOL, kapt. T.A. Mulder, de 30e juni vertrokken van Rotterdam.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.39
DVD VIII – 78,79
BIJLBRIEF

Naam schip BONJOL

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 22 juli 1840

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam

gevoerd door kapt. C.C. Hansen

eigenaar/aankoper Cornelis Smit, Alblasserdam (2/10e part), Jan Smit, Nieuw Lekkerland (1/10e part), J.J. Chabot, Rotterdam (1/10e part), Gebr. Chabot, Rotterdam (1/10e part), J.J. & H. van der Leeuw, Rotterdam
(1/10e part), J. Keller, Zierikzee (1/10e part), D. van der Pot, Rotterdam (3/20e part), S. Dunlop Jr., Rotterdam (1/20e part) en firma Hoogewerff & Chabot, Rotterdam (boekhouders en 1/10e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 181 lasten

tuigage / aantal dekken 1 dek

afmetingen lang 30,75 m., breed 5,41 m., hol 4,64 m.

kiellegging

tewaterlating 8 juli 1840

plaats / datum registratie Rotterdam, 28 juli 1840

nummer van registratie deel 28, folio 138, verso, vak 1.

notaris geen

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 051207

Naam BONJOL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1840
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.39

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Bram Belder – De Ouwe Werf – van Cornelis Smit tot Cornelis Verolme 1812 – 2005 – Uitgeverij De Stroombaan 2005.
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javasche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = OpregteHaarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant