Inloggen
LEVANT - ID 8242


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-02-25 / 1879-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1846
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ditchburn & Mare, Blackwall, London, Great Britain
Delivery Date: 1846-06-13
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: diam. 30", slag 24".
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 282.80 Gross tonnage
Net Tonnage: 190.00 Net tonnage
 
Length 1: 122.5 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: 23.3 Feet (British) Breadth, extreme
Depth: 13.4 Feet (British) Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1861
Type: Lengthened
Omschrijving: De LEVANT was in 1861 verlengd. Sindsdien 148-5 x 24-8 x 13-0; 414 ton bruto en 360 ton netto

Datum 00-08-1879
Type: Rebuilt
Omschrijving: De VEGA werd in 1879 voorzien van een nieuwe machine, type compound.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-02-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: LEVANT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Balguerie & Zoon, C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Daij, J.J.
Opmerkingen: voorlopige zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1846-06-20 LEVANTINE
Manager: A. Mongredien & others, London, Great Britain
Eigenaar: A. Mongredien & others, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: source: PRO-Kew-BT107.94.Lon.1846.236

Date/Name Ship 1849-08-01 LEVANTINE
Manager: J. Cunliffe, S. Brooks & A. Easterly, London, Great Britain
Eigenaar: J. Cunliffe, S. Brooks & A. Easterly, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: source: PRO-Kew-BT107.101.Lon.1849.247

Date/Name Ship 1851-11-01 LEVANTINE
Manager: Nova Scotia, Newfoundland & Bermuda Royal Mail Steam Packet Co., Greenock, Great Britain
Eigenaar: Nova Scotia, Newfoundland & Bermuda Royal Mail Steam Packet Co., Greenock, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Greenock / Great Britain
Additional info: source PRO-Kew-BT107.458.Gnk.1851.38

Date/Name Ship 1853-11-09 LEVANTINE
Manager: George Coats, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: George Coats, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Additional info: source: PRO-Kew-BT107.460.Glw.1853.171

Date/Name Ship 1854-02-25 LEVANT
Manager: Firma Corns. Balguérie & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJFC
Additional info: source: NA-the Hague-3.03.17.01-3675-283

Date/Name Ship 1879-02-00 VEGA
Manager: Peter Jebsen and others, Bergen, Norway
Eigenaar: Peter Jebsen and others, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: JQWK

Date/Name Ship 1884-00-00 VEGA
Manager: P.G. Halvorsen, Bergen, Norway
Eigenaar: P.G. Halvorsen, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Additional info: JQWK

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

in 1854: Corn. Balguérie & Zoon, Rotterdam (1/3e part), Kuyper, van Dam & Smeer, Rotterdam (1/3e part) en Fop Smit, Kinderdijk (1/3e part)

Ship Events Data

1848-02-27: Stranded
De LEVANTINE strandde op 27 februari 1848 bij Wexford. Het schip werd vlot gebracht en naar Wexford gesleept.
1848-06-10: Building History
Denny Bros. te Dumbarton, die op 10 juni 1848 offerte had gemaakt voor het herstel, ontving deze opdracht en het schip werd van Wexford naar Dumbarton gesleept. Daar kreeg het schip een nieuwe achtersteven met versterkingen in het raam van de roersteven, werd het schip voorzien van twee waterdichte schotten, en in het algemeen versterkt en beter zeewaardig gemaakt. De reparatie vond in drie maanden tijd plaats. (bron: Letter Book Denny Bros, Glasgow University Collection)
1854-02-25: Sale/Verkoop
De LEVANTINE werd op 25 februari 1854 onderhands voor GBP 6500,- aangekocht van George Coats, koopman te Paisley en op 10 april 1854 te Rotterdam als LEVANT onder Nederlandse vlag geregistreerd. (NA 3.03.17.01-3675 no. 283)
1854-10-26: Damaged
NRC 291054. Brouwershaven, 28 oktober. De stoomboot LEVANT, kapt. Day, van Rotterdam naar Havre bestemd, werd hier de 26e dezer door de stoomboot STAD DORDRECHT binnengesleept. Dezelve heeft ongeveer 8 mijlen uit de wal een stortzee overgekregen, welke de machinekamer onder water zette en de deklast zwaar beschadigde. Het schip heeft een en ander hersteld en heden de reis vervolgd.
1856-10-03: Collision
Hellevoetsluis, 3 oktober 1856. Het Nederlandse schip (opm: kof) NIESSINA BEERTA, kapt. P.P. Boer, van hier naar Rouaan vertrokken, is met schade aan het voorschip geretourneerd, zijnde in aanzeiling geweest met de alhier van Havre gearriveerde stoomboot LEVANT.
1870-07-14: Collision
Hellevoetsluis, 14 juli 1870. De stomer LEVANT, gisteren van hier naar Le Havre vertrokken, is teruggekomen met averij aan de tuigage, zijnde in het Bokkegat aangevaren door het schip KRIMPEN AAN DE LEK, en is hedenmorgen opgestoomd naar Rotterdam.
1879-02-00: Sold to foreign country
De LEVANT werd in februari 1879 voor NLG. 14.000 uit de hand naar Noorwegen verkocht.
1888-03-10: Final Fate: Stranded

NRC 110388 Hellevoet, 10 maart. Heden is op de Ooster gestrand het Noorse stoomschip VEGA, van Bergen met kopererts bestemd naar Antwerpen. De equipage werd door de Loodskotter No.6, schipper A. van den Ham, gered en hier aangebracht. Het stoomschip zit vol water.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Jacobus Day werd geboren op 19 mei 1812 (of 1813?) te Arnhem als zoon van de Rooms-Katholieke James Day en Joanna Cors.

Hij trouwde te Rotterdam op 25 augustus 1841 met Anna Margaretha Luskens, geboren 18 februari 1817 te Rotterdam als dochter van Johannes Adolphus Luskens en Johanna Molemans. Hij trouwde voor de 2e maal op 08 januari 1845 te Rotterdam met Maria Elisabeth Theresia Sengers, geboren op 06 februari 1819 te Rotterdam als dochter van Petrus Sengers, koopman, en Maria van Winkel. Johannes Day woonde te Rotterdam o.a. aan de Westewagenstraat Wijk 5 nr. 712 en aan de Schiekade Wijk 14 nr.468. Hij vertrok op 01 mei 1865 naar Delft.

Hij overleed te Rotterdam op 27 september 1884005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Day werd met vlagnummer 606 effectief lid van Zeemanshoop per 19 oktober 1841 en op voorspraak van S.van Delden Az. Zijn schip was de Antoinette Maria002. Ten tijde van de inschrijving waren Day en zijn vrouw 29 resp. 25 jaar. Toegevoegd is “bedankt” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 12/19 oktober 1841 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes Jacobus Day, oud 29 jaar, voerend de bark “Antoinette Maria”, wonend te Rotterdam en met als adres P.de Voys op de Bloemgracht te Amsterdam, op voordracht van kapitein S.van Delden Az 023.

 

J.J.Day was met vlagnummer R4 in de periode 1840 t/m 1871 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren                       type                 scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       606                      1841-1853                bark                 Antoinette Maria                   L.F.de Bruijn te Rotterdam

       262                         1854                       geen opgave van schip en boekhouder

 

De ledenlijsten van de Maatschappij in de Jaarverslagen vermelden kapitein J.J.Day met vlagnummer R4 in058:

*   1849, 1851                op de bark “Antoinetta Maria”   271 last   varend voor L.F. de Bruyn te Rotterdam

*   1855                           op de ss “Levant” ?                                       varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam

*   1858, 1859 en            op de ss “Ary Scheffer”               215 last   varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam

     1862 t/m 1867

J.J.Day was in 1853-1854 secretaris van de Maatschappij058.

 

Bouma025 vermeldt J.J.Day als gezagvoerder gedurende:

*   1840 t/m 1853 van de bark “Antoinette Maria”, gebouwd in 1836 te Rotterdam, 510 ton o.m., varend voor L.F. de Bruyn te Rotterdam;

*   1854 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, 50 pk, gebouwd in 1848 te Kinderdijk, 274 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Levant”, 70 pk, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1858 t/m 1868 van het 3/m ijzeren schroefstoomschip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1857 te Glasgow, 408 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit een briefvan Martin Lindenboom uit Arnhem aan G.N.Bouma te Haren dd 02 september 2001 ontleen ik het volgende:

Uit de Rotterdamsche Courant (datum?) het volgende bericht: “Hellevoetsluis, 26 maart 1854. Gister namiddag is uit zee van Glasgow aangekomen de stoomboot LEVANT, kaptein J.J.Day”. Zij vertrok op 24 mei 1854 voor de eerste keer van Hellevoetsluis in de lijndienst naar Havre, met als kapitein J.J.Day. Op 22 february 1854 vertrok de ADMIRAAL VERHUELL van Hellevoetsluis naar Havre, kapitein J.J.Day, en op 2 maart 1854 kwam dit schip van Havre weer in Hellevoetsluis, maar nu met gezagvoerder J.Hus.

“Speculatie mijnerzijds (aldus Lindenboom): J.J.Day is na aankomst te Havre van de ADMIRAAL VERHUELL afgestapt. In zijn plaats werd J.Hus gezagvoerder en J.J.Day reisde van Havre voor zijn reder Balguerie naar Glasgow om daar het aangekochte stoomschip LEVANT over te nemen en naar Rotterdam te brengen.”

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.60-61 De eerste reizen met guano 1850-1855. Jan de Witt, Willem Barents.

De bark “Antoinette Maria” onder kapitein J.J.Day vertrok uit Helvoet op 17 juni 1850 en bereikte, via Kaap Hoorn”, op 05 oktober Valparaiso. Ging daarna naar de Chincha-eilanden om Guano te laden. Kwam aan in Callao op 08 februari 1851 en arriveerde, wederom via Kaap Hoorn, Engeland op 08 mei 1851.

 

Rotterdams Nieuwsblad van 15 januari 1855:

“ Een rapport van de heeren B.J.Martens, A. van Wijk Jurriaanse, J.J.Day, P.J. van Emmerik en D.Keus, benoemd tot deskundigen, ingediend bij de Kamer van Koophandel alhier, over het plaatsen van een vuurschip op de Banjaard.”

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Day, Johannes Jacobus

Familiegegevens en opleiding

Jacob Hus werd geboren op 13 augustus 1824 te Katwijk aan Zee als zoon van de Nederlands Hervormde Leendert Hus en Jacoba Spaanderman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Leuvehaven Wijk 3 nr. 314 (nieuw nr. 185) en aan de van Brakelstraat nr. 39.

Hij trouwde te Katwijk in 1847 met Trijntje Maartensdochter Schaap, geboren 23 april 1823 te Katwijk aan Zee. Hij werd na zijn loopbaan op zee expert005 en 054-070

Hij overleed in 1901

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob Hus was met vlagnummer R354 in de periode 1853 t/m 1873 en met vlagnummer R27 in de periode 1873 t/m 1901 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1901 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat de “hooggeachte President, den Heer Jb.Hus, die met nauwe plichtsbetrachting en onvermoeide ijver de belangen van het Fonds behartigde vanaf het jaar 1887” in 1901 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

Jacob was van 1851-1854 gezagvoerder op de bark “Woltenmaden”, in 1854 van de stoomboot “Admiraal Verhuell” (beide schepen van de Rotterdamse rede Plate), in 1859 op de schroefstoomboot “Levant”. “In 1877 staat hij ook vermeld als gezagvoerder. Is ook kapitein van de “W.A.Scholten” geweest, ook maakte hij de eerste reis van de H.A.L. naar New York met de “Rotterdam” (die door zijn dochter Jacoba te Glasgow was gedoopt054-070.).

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Jb.Hus met vlagnummer R354 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*             1855      ss. “Admiraal Verhuell”       ? last    voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*             1858, 1859,

                1862, 1863           ss “Levant”          163 last  voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*             1864 t/m 1867     ss “Gothenburg” 330 last  voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

en in de Jaarverslagen van de Maatschappij met vlagnummer R27 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*             1874      “W.H.Scholten”   1623 last               voor de Ned.Amerik.Stoomv. Mij te Rotterdam

*             1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1901     geen vermelding van schip en boekhouder

Jb.Hus was van 1876-1885 secretaris en van 1886-1900 president van de Maatschappij058.

 

Bouma025 vermeldt J.Hus als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1857 op de bark “Woltemade” (zonder -n), gebouwd in 1826 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1857 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, gebouwd in 1848, 274 ton o.m. 50 pk, varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

      (overlap met vorige periode!)

*    1858 t/m 1864 op het ijzeren schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., 70 pk, varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1865 t/m 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Gothenburg” ex Celt, gebouwd in 1855 te Deptford, 626 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1872 van het schroefstoomschip “Maas”, gebouwd in 1872 bij Henderson, Coulbroun & Co te Renfrew, 2037 ton o.m., varend voor Plate, Reuchlin & Co te Rotterdam;

*    1873 t/m 1874 op het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 bij Henderson, Coulbroun & Co te Renfrew, 1735 ton o.m., in 1873 varend voor Plate, Reuchlin & Co en in 1874 voor de Nederlandsch-Amerikaasche Stoomvaart Maatschappij, beiden te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1875 t/m 1876 op het ijzeren schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., 500 pk, varend voor de Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit de Rotterdamsche Courant een bericht  (datum?) waarin staat dat op 22 februari 1854 de “Admiraal Verhuell van Hellevoetsluis naar Havre vertrok met gezagvoerder J.J.Day. Op 02 maart 1854 kwam het schip kwam het schip terug van Havre te Hellevoetsluis, maar nu met gezagvoerder J.Hus.(informatie uit een brief van Marin Lindeboom te Arnhem aan G.N.Bouma te Haren, dd. 02 september 2001 - zie ook bij J.J.Day).

 

De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

Plymouth  15 Dec.  W.A.Scholten  (s)  Rott. n. Newyork.”

 

p.31. In november 1872, toen het zusterschip “Rotterdam” onder kapitein E.J.Deddes te New York arriveerder , kwam de “Maas”, later “Maassdam”in de vaasrt . Een maandelijkse dienst van Rotterdam naar New York kon toen worden gerealiseerd.

p.36. In 1874-1875 leed de NASM belangrijke finantiële verliezen. “Niet alleen bleven de inkomsten laag, de jonge rederij kreeg ook te kampen met het zeemansongeluk waartegen het moeilijk vechten is. Door storm en ijsgang liepen de schepen ernstige schade op. Zo verloor de W.A.SCHOLTEN bij het zwaaien op de rivier, door zware ijsgang, schroefraam en roer.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Hus, Jacob Leendertsz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Timmermans was met vlagnummer R239 in de periode 1848/49 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding heeft gekregen van f 100,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip. (dit moet de “Olivier van Noort” geweest zijn, zie hierna) 058.

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden 058.

 

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij wordt in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf melding gemaakt van de opbrengst van “opgevischt Tin, uit het wrak “Olivier van Noort”.”

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Timmermans met vlagnummer R239 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “Maas”                    145 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1851, 1855             van het fregat “Jan de Wit”        289 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1858                        geen vermelding van schip en reder

*   1859, 1862, 1863  van het ss “Admiraal Verhuel”  145 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1864 t/m 1867       van het ss “Levant”                     219 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.Timmermans in de periode 1848/49 - 1851/52 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten, 286 ton o.m., varend voor de rederij C.Balguerie & Zn te Rotterdam. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last.

 

Bouma025 vermeldt J.Timmermans als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1852 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1852 t/m 1856 van de bark “Jan de Wit”`ex Anthony, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 550 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1857 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Vrede”;

*   1858 van de bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 610 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip verging in 1858 in de Torresstraat op weg van Sydney naar Java. De bemanning werd gered;

*   1865 t/m 1869 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1873 t/m 1875 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 09 september 1858 staat in de rubriek BINNENLANDSCHE BERIGTEN het volgende096:

“HARLINGEN, den 8 September.

De Shipping en Mercantile Gazette van 4 Sept. deelt een omstandig verhaal mede van het gelijktijdig vergaan der te Rotterdam te huis behoorende bark Olivier van Noord kapitein Timmermans en van het engelsche schip Rodney kapt. Bisset. Beide schepen hielden denzelfden koers op eene reis van Australië naar Indiën. Den 7 Junij bevonden zij zich in de Torrestraat op 21o Z.B. en 159o O.L. met nog twee andere engelsche schepen, namelijk de Northumbrian en de Sea Park. De Rodney geraakte spoedig op het Kenn’s Rif aan de grond en bleef daar zitten. De gezagvoerder liet ter waarschuwing voor de andere schepen blaauw licht in de mast brengen, en vuurpijlen afsteken. De nederlandsche bark schijnt die seinen niet te hebben begrepen en geraakte insgelijks op het rif. De bemanning der Rodney redde zich in de booten. De Olivier van Noord verloor al de booten bij het uitzetten, doch het volk werd door het kloekmoedig en overschrokken gedrag der bemanning van de Northumbrian niettegenstaande de hevige branding met de reddingsboot van boord gehaald. De Northumbrian nam het nederlandsche volk aan boord en de Sea Park dat der Rodney. Eenige uren later zijn beide gestrande schepen op zijde gevallen en totaal wrak geworden.”

 

De bark “Jan de Witt” onder kapitein J.Timmermans werd vermeld te Londen, op 17 mei 1854 te Kaap Hoorn en via Payta en de Chincha eilanden (guano) op 28 oktober 1854 te Callao. Via de Pacific arriveerde her schip op 24 maart 1855 te Batavia en de terugreis naar Europa zal via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan.121

Een tweede melding “crossed Pacific W-E in 1855 and rounded Horn in ’53. In ’57 Sydney-Gravesend (26/10) probably”121 data verwarrend

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Timmermans, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Smidt als gezagvoerder gedurende:

  • * 70 t/m 1872 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;
  • * 73 t/m 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Gothenburg” ex Celt, gebouwd in 1855 te Deptford, 626 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar het buitenland;
  • * 76 t/m 1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Smidt, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Timmermans was met vlagnummer R239 in de periode 1848/49 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding heeft gekregen van f 100,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip. (dit moet de “Olivier van Noort” geweest zijn, zie hierna) 058.

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden 058.

 

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij wordt in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf melding gemaakt van de opbrengst van “opgevischt Tin, uit het wrak “Olivier van Noort”.”

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Timmermans met vlagnummer R239 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “Maas”                    145 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1851, 1855             van het fregat “Jan de Wit”        289 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1858                        geen vermelding van schip en reder

*   1859, 1862, 1863  van het ss “Admiraal Verhuel”  145 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1864 t/m 1867       van het ss “Levant”                     219 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.Timmermans in de periode 1848/49 - 1851/52 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten, 286 ton o.m., varend voor de rederij C.Balguerie & Zn te Rotterdam. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last.

 

Bouma025 vermeldt J.Timmermans als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1852 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1852 t/m 1856 van de bark “Jan de Wit”`ex Anthony, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 550 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1857 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Vrede”;

*   1858 van de bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 610 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip verging in 1858 in de Torresstraat op weg van Sydney naar Java. De bemanning werd gered;

*   1865 t/m 1869 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1873 t/m 1875 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 09 september 1858 staat in de rubriek BINNENLANDSCHE BERIGTEN het volgende096:

“HARLINGEN, den 8 September.

De Shipping en Mercantile Gazette van 4 Sept. deelt een omstandig verhaal mede van het gelijktijdig vergaan der te Rotterdam te huis behoorende bark Olivier van Noord kapitein Timmermans en van het engelsche schip Rodney kapt. Bisset. Beide schepen hielden denzelfden koers op eene reis van Australië naar Indiën. Den 7 Junij bevonden zij zich in de Torrestraat op 21o Z.B. en 159o O.L. met nog twee andere engelsche schepen, namelijk de Northumbrian en de Sea Park. De Rodney geraakte spoedig op het Kenn’s Rif aan de grond en bleef daar zitten. De gezagvoerder liet ter waarschuwing voor de andere schepen blaauw licht in de mast brengen, en vuurpijlen afsteken. De nederlandsche bark schijnt die seinen niet te hebben begrepen en geraakte insgelijks op het rif. De bemanning der Rodney redde zich in de booten. De Olivier van Noord verloor al de booten bij het uitzetten, doch het volk werd door het kloekmoedig en overschrokken gedrag der bemanning van de Northumbrian niettegenstaande de hevige branding met de reddingsboot van boord gehaald. De Northumbrian nam het nederlandsche volk aan boord en de Sea Park dat der Rodney. Eenige uren later zijn beide gestrande schepen op zijde gevallen en totaal wrak geworden.”

 

De bark “Jan de Witt” onder kapitein J.Timmermans werd vermeld te Londen, op 17 mei 1854 te Kaap Hoorn en via Payta en de Chincha eilanden (guano) op 28 oktober 1854 te Callao. Via de Pacific arriveerde her schip op 24 maart 1855 te Batavia en de terugreis naar Europa zal via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan.121

Een tweede melding “crossed Pacific W-E in 1855 and rounded Horn in ’53. In ’57 Sydney-Gravesend (26/10) probably”121 data verwarrend

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Timmermans, J.

Familiegegevens en opleiding

Dirk Pietersz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 25 februari 1845 als zoon van Pieter Dirksz Ouwehand en Niesje Maartensd. Schaap.

Hij trouwde te Katwijk in 1869 met Petronella Klaasd. Haasnoot.

Hij overleed te Rotterdam op 30 maart 1885.

Hij was in 1876-1877 kapitein op de Levant en hij is ook kapitein geweest van het ss Ary Scheffer054-103.

 

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Volgens Bouma025 was D.Ouwehand gezagvoerder van:

*    1876 t/m 1879 op het ijzeren schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 o.m., 70 pk, varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Noorwegen als “Vega”. Het is in 1888 gestrand bij Schouwen;

Bouma vermeldt géén kapitein Ouwehand op één van de drie schepen met de naam “Ary Scheffer”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Ouwehand, Dirk Pietersz

Afbeeldingen


Omschrijving: een schilderij van de VEGA, ex-LEVANT. In hoeverre dit schilderij een getrouwe afbeelding van het schip is, is onbekend
Collectie: Bergens Sjøfartsmuseum
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.283
DVD VIII – 657, 660
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip LEVANTINE, thans LEVANT

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Glasgow, 25 februari 1854

type schip schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper George Coats, koopman te Paisley, eigenaar van 64/64e part) (thuishaven schip Glasgow)

gevoerd door kapt. Andrew Pitcairn

eigenaar/aankoper firma Cornelis Balguérie & Zoon, kooplieden te Rotterdam,
firma Kuyper, Van Dam & Smeer, kooplieden te Rotterdam en
Fop Smit, koopman te Kinderdijk, elk voor 1/3e part

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 190 ton, exclusief machinekamer van 92,80 ton
(meetbrief Glasgow 19 november 1853)

tuigage / aantal dekken schoenergetuigd, 3 masten, 1 dek en een half tussendek

afmetingen lengte over buitenkant stevens aan de bovenzijde (over alles) 112 5/10e voet, breedte midscheeps 23 3/10e voet, holte in het ruim 13 4/10e voet, lengte machinekamer 41 voet. (alles Britse meting)

kiellegging

tewaterlating gebouwd van ijzer te Blackwall in 1846

plaats / datum registratie Rotterdam, 10 april 1854

nummer van registratie deel 40, folio 32, recto, vak 4 e.v.

notaris griffier rechtbank Rotterdam, translaat van Mr. Adam Schadée, Rotterdam d.d. 4 april 1854

prijs GBP 6.500,-

bijzonderheden: het schip was door verkoper George Coats opnieuw geregistreerd te Greenock no. 38 van 1 november 1851.






researcher/datum research: ML / 140408

Naam LEVANT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675