Inloggen
MACASSAR - ID 8515


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-11-16 / 1869-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortlandt & Anthony - Werf 'St. Joris' No. 2, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1847-10-11
Launch Date: 1849-09-05
Delivery Date: 1849-11-16
Technical Data

Net Tonnage: 428.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 220.00 lasts
 
Length 1: 113.00 Feet (British) Registered
Beam: 27.00 Feet (British) Registered
Depth: 18.00 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1848
Type:
Omschrijving: afmetingen in meters volgens bijlbrief: lang 34.10, breed 5,79, hol 4,88

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-11-24
Register nr: 18490819
Scheepsnaam: MACASSAR
Type: Bark
Lasten: 226
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vlierboom & Zonen, C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kluin, J.O.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-11-16 MACASSAR
Manager: Firma C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJTM
Additional info: Call sign since 1867

Date/Name Ship 1869-00-00 MACASSAR
Manager: E. Seidell, Stettin, Germany
Eigenaar: E. Seidell, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Parteigenaren MACASSAR volgens bijlbrief d.d. 16 november 1849:

firma C. Vlierboom & Zonen, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam (1/2e part),
firma De Jong, Kortlandt & Anthony, scheepsbouwers te Rotterdam (1/3e part)
R. Mees & Zonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (1/10e part) en
Frederik van Dam, makelaar te Rotterdam (1/15e part)

Ship Events Data

1849-09-05: Building History
NRC 060949
Rotterdam, 5 september. Heden namiddag is alhier van de werf St. Joris, toebehorende aan de scheepsbouwmeesters De Jong, Kortelandt en Anthony met het beste gevolg te water gelaten het barkschip MACASSER (opm.: wellicht geschreven als MACASSAR) groot 220 lasten, gebouwd voor rekening van de heren C. Vlierboom & Zonen alhier en bestemd voor de vaart op Oost-Indië.
1858-07-28: Collision
Montevideo, 28 juni 1858. De Nederlandse schepen JOHANNA HENDRIKA, kapt. v.d. Meijden (opm: schoener, kapt. L. van der Weyden), en MACASSER, wijlen kapt. Van der Meijden (opm: bark, kapt. H. van der Meijden), zijn in een storm alhier tegen elkander aangedreven. De eerstgenoemde bekwam daarbij vrij belangrijke schade.
1860-10-11: Damaged
Deal, 11 oktober 1860. Het Nederlandse barkschip MACASSAR, kapt. Rip, van Newcastle naar Singapore, heeft gisteren hier ter rede anker en ketting moeten slippen om aandrijving te voorkomen.
1864-12-22: Damaged
Tafelbaai, 22 december 1864. Het alhier binnengelopen Nederlandse schip MACASSAR, kapt. Rip, van Amsterdam naar Batavia, heeft schade aan het roer.
1869-00-00: Sold to foreign country
Sold to Germany
1874-03-13: Final Fate: Missing

De Duitse bark MACASSAR, kapt. Georg Julius Robert Westendorff, is in 1874, op reis van Liverpool naar Philadelphia met zout na vertrek op de Noord-Atlantische Oceaan vermist. Het schip was op 13 maart 1874 van Liverpool vertrokken, bemand met 11 personen .Sindsdien is nooit meer iets van schip of opvarenden vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jans Ocken Kluin was met vlagnummer R274 in de periode 1849 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.O.Kluin was in 1864 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.O.Kluin met vlagnummer R274 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849             van de bark “Macassar”                              220 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1851             van de sch.brik “Diana”                              97 last           voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855             van de bark                 “Juno”                      236 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1858, 1859  van het fregat “Bellona”                             453 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1862, 1863  van het fregat “Catharina Wilhelmina”    574 last        voor P. de Boer in Rotterdam

*    1864             geen vermelding van schip en reeder

*    1865             van het ss “Baron Sloet van de Beele”      ? last             voor Ned. Ind. Stoomv. Mij. te Rotterdam

*    1866, 1867  geen vermelding van schip en reeder

 

J.O.Kluin was van 1862-1865 gezagvoerder van het fregat "Catharina Wilhelmina" (ex Koning Willem II) varend voor P.de Boer te Rotterdam025

 

Bouma025 vermeldt J.O.Kluin als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1851 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1852 t/m 1854 van de sch.brik “Diana”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 184 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1857 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1858 t/m 1861 van het fregat “Bellona”, gebouwd in 1855 te Bremerhaven, 858 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip was in 1862 herdoopt in “Diana”;

*    1862 t/m 1864 van het fregat “Catharina Wilhelmina” ex Koning Willem II, gebouwd in 1842 te Middelburg, 1083 ton o.m., varend voor P.de Boer te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein J.O.Kluin, varend met het fregat de "Catharina Wilhelmina", voer "Van Nieuwediep via Cardiff (april 1862) tot het innemen van een lading (1280 ton) steenkolen naar King George Sound (zuidkust van West-Australië bij Albany) (sept.1862), tussenreis via Java (Soerabaja feb.1863) naar Bangkok, vandaar (23 mei 1863) met een lading rijst naar Shanghay (sept.1863). Vandaar naar Batavia (nov.1863), Soerabaja (dec.1863), Banjoewangi en Batavia (jan.1864), van hetzelve via St.Helena (apr.1864) de 14 juni 1864 te Brouwershaven binnengekomen. Voor de terugreis van Java bevracht geweest door de Ned.Handels-Mij". De thuislading bestond uit suiker, koffie en koffieveegsel, tin en diverse kisten en pakken, waaronder 6 kisten skeletten en 1 kist geschenken.

De volgende reis was van 1864-1867 onder kapitein K.de Boer (zie aldaar).

Ontleend aan gegevens van Ch.van der Zweep, 't Schoman 22, 7478 RM Diepenheim (medio 1999). De heer van der Zweep bezit een Journaal van Scheepsrekeningn en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia", waaraan bovenstaande gegevens ontleend zijn. Dit Journaal bevat tevens gegevens over aandeelhouders en de uitkeringen per reis.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911. 121

p.52-55: “Naar Californië 1849- 1851. Oceaan, Drie Gebroeders, Jan van Hoorn, J.C.Schotel”

De gegevens zijn ontleend aan het scheepsjournaal uit het Gemeentearchief van Dordrecht. Het zal hetzelfddee zijn als het hiervoor vermelde logboek nr. 50, archief 124.

Enkele opmerkingen van Hazelhoff Roelfsema:

“Dit schip vertrok op 22 december 1850 van Brouwershaven met een gemengde lading, voornamelijk bestaande uit steenkool, plaatstaaf- en bandijzer, tegels, mop- en vloerstenen, planken, latten en sparren, alsmede veel colli waarvan in het journaal slechts de merken worden genoemd. Heel januari werd in Kanaalhavens gewacht op het einde van een reeks zuidwester stormen en een gunstige gelegenheid om de oceaan op te zoeken, hetgeen tenslotte op 1 februari 1851 met een NO-wind kon geschieden. De Atlantische reis verliep normaal.”

Hazelhoff beschrijft gedetailleerd de ronding van Kaap Hoorn.

“Op de rede van Valparaiso werd van 4 tot 8 juni een storm ondervonden waarbij een schoener, een brik en een stoomboot op het strand geslagen werden. Na lossen en (gelijktijdig)  laden werd 5 augustus onttuid met hulp van de equipages van de Hollandse bark Everdina Elisabeth, kapitein Tönjes, en de schoener Diana, kapitein Kluin. Na vertrek werd het journaal vanaf 24 augustus behalve door kapitein De Ridder mede ondertekend door 2de stuurman Van Beest Holle en na enige tijd nog alleen door deze persoon. Kapitein De Ridder was ernstig ziek en overleed tijdens de reis. Het wekt enige verbazing dat niet de 1ste stuurman Batenburg opvolger is geworden. De familie Holle was echter geparenteerd aan de Blussé’s en bezat aandelen in het schip.

Na aankomst in San Francisco deserteerden de timmerman, de kok, de hofmeester, twee matrozen en twee lichtmatrozen. De vloer-, straat- en bouwstenen werden gelost en een partij vaatjes voor de firma Blussé ingenomen, alsmede voldoende ballast voor de oversteek. Voor de deserteurs konden – volgens het journaal – geen vervangers worden gevonden (of de kapitein vond de daarvoor te betalen premie te hoog) en met 20 koppen werd naar Java vertrokken. Op 1 februari 1852 arriveerde de J.C.Schotel  in Soerabaja….”

 

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Kluin (Klun), Jans Ocken
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Peter Derks Nap werd geboren te Norden op 10 oktober 1792 te Norden. Hij was Luthers en woonde te Rotterdam o.a. aan de Hanh wijk 2 nr 114 en aan de Schiedamsch Singel wijk 15 nr 609.

Hij was gehuwd met de Lutherse Gerardina Weyers, geboren 15 maart 1792 te Norden.

Hij overleed te Rotterdam aan de Kruiskade wijk 14 nr. 781 op 14 december 1862005.

 

P.D.Nap was op 14 mei 1845 te Rotterdam getuige bij het huwelijk van (de latere) kapitein G.J.Hayen en Wilhelmina Martina Valentien.

Ontleend aan Rimkus005. Voor het volledige verslag verwijs ik naar de originele tekst.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.D.Nap was met vlagnummer R18 in de periode 1834 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

P.D.Nap was in 1844, 1853-1854 en 1857 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij een uitkering kreeg van f50,- resp. f. 200 - vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.

In het Jaarverslag 1862 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de “trekkende kapitein” P.D.Nap in 1862 is overleden. Een trekkende kapitein was een lid van de Maatschappij die wegens gebreken of ouderdom niet meer kon werken en een uitkering kreeg.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College komt kapitein P.D.Nap als gezagvoerder voor in de ledenlijsten van058:

1849                      op het fregat “Madura”  388 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1851                      op de bark “Macassar”  226 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1855                      op het fregat “Diligentia”                            366 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1858                      op de bark “Josepha Louisa”                     324 last              varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam

1859                      geen schip vermeld.

 

P.D.Nap maakte de volgende reizen005:

Lynn                                                                  1834                   Hellevoetsluis - Lissabon        geen lading vermeld

Dolphijn                                                            1837                   Messina - Hellevoetsluis          vruchten

Sylph                                                                 1837                   Batavia - Hellevoetsluis           koffie

                               1838                Hellevoetsluis - op avontuur                            geen lading vermeld

                               1838                ? - Hellevoetsluis                                                geen lading vermeld

Boerhave                                                          1839                   Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis             geen lading vermeld

      ?                                                                   1840                   Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis             geen lading vermeld

                           1841                Batavia - Hellevoetsluis                                    geen lading vermeld

Madura                                                             1849                   Rotterdam - op avontuur         ballast

Macasser                                                          1852                   Akyab - Rotterdam  rijst

                           1852                Rotterdam - Akyab                                            ballast

Ad. Zoutman       1854                                   Rotterdam - Londen                    ballast

                           1855                Java - Rotterdam                                               koffie, suiker

Diligentia                                                           1855/56             Rotterdam - Rangoon - Rotterdam       heen: ballast; terug: rijst

Josepha Louisa    1858/59                             Rotterdam - Batavia - Rotterdam      heen: diversen; terug: koffie, suiker

 

Bouma025 vermeldt P.D.Nap als gezagvoerder van/in:

Lynn wordt niet vermeld door Bouma.

*    1835 t/m 1837 op de 2-mast schoener “Dolphyn”, gebouwd in 1835, 101 ton o.m., varend voor van Rossem & van Oordt te Rotterdam;

*    1837/38 op de schoenerbrik “Sylph”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 77 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam;

*    1839 t/m 1841 op de bark “Boerhave”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 320 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1842 t/m 1850 op het fregat “Madura”, gebouwd in 1842 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Verongelukt bij Kaap de Goede Hoop. Bemanning gered.

Lloyd’s vermeldt087: “03 Jul 1850  MADURA  abandond, one lost.”;

*    1852 t/m 1853 op de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

Volgens van Sluijs013 is de kiel van de “Boerhave” gelegd op 02 december 1837 en het schip is te water gelaten op 14 februari 1839 op de werf St.Joris te Rotterdam;

*    1855 op het fregat “Admiraal Zoutman”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 696 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1856 op het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam

 

      bij de “Josepha Louisa” wordt geen kapitein Nap genoemd, maar van Sluijs013 vermeldt in 1858/1859 P.D.Nap als kapitein van de bark “Josepha Louisa”, gebouwd in 1856/57 te Capelle aan de IJssel, 324 last/613 o.m. ton, met als reederij G.S.Pieters & Co te Rotterdam.

 

 

Overige bijzonderheden

P.D.Nap verzorgde per 04 juni 1837 vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” een troepentransport van 1 officier en 30 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 september 1837 na 123 dagen. Onderweg waren 3 militairen gedesteerd065.

Per 05 april 1839 vertrok hij vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” en 1 officier en 30 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 11 juli 1839 na 93 dagen065*.

Volgens www.mariendigitaal.nl bezit het Rotterdams scheepvaartmuseum een “Spin” van de “Boerhave” met als vlag R18. Inventarisnumme P.672.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Nap, Pieter Dirksz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 (en niet Bouma025!) vermeldt W.Timmerman als gezagvoerder gedurende:

*   1853 van de bark “Boerhave”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 320 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip is vergaan bij Akyab met kolen van Rotterdam.

     Volgens van Sluijs013 bestaat er een afbeelding van de “Boerhave door Spin in het Museum “Prins Hendrik” te Rotterdam

*   1854 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*   1858 op de brik Heilige Willebrordus, de kiel gelegd op 19 maart 1851 en te water gelaten op 23 oktober 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 181 last/342 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Timmermans, W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Meijden was met vlagnummer R263 in de periode 1849 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe van kapitein H. van der Meyde (sic) een uitkering heeft gekregen van f 159,18 incl. schoolgeld voor haar en haar 3 kinderen voor een periode van 8½ maand. Hieruit is te concluderen dat kapitein van der Meijden is overleden in half april 1858. In 1859 kreeg zij een uitkering van f 216,20058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H. van der Meijden met vlagnummer R263 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851 van de bark “Java Packet”                      184 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855           van de bark “Macassar”                          226 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.van der Meyden als gezagvoerder gedurende:

*    1849 van het 3-mastschip “Maasstroom”, gebouwd in 1836 te Rotterdam, 657 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1850 t/m 1854 van de bark “Java Packet”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1858 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 04 juli 1858

Montevideo, 28 juni. De Nederlandse schepen JOHANNA HENDRIKA, kapt. v.d. Meijden (opm: schoener, kapt. L. van der Weyden), en MACASSER, wijlen kapt. van der Meijden (opm: bark, kapt. H. van der Meijden), zijn in een storm alhier tegen elkander aangedreven. De eerstgenoemde bekwam daarbij vrij belangrijke schade.

 

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Meijden, H. van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Rip werd geboren op 04 maart 1818 te Voorburg. Hij vestigde zich te Rotterdam op 14 mei 1860 en woonde aldaar aan de Binnenweg Wijk 15 nr. 475. Hij vertrok op 12 oktober 1865 naar Oudshoorn.

Hij was getrouwd met Maria Magdalena van den Hoogenband, geboren 1821 te Den Haag, Nederlands Hervormd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Rip was met vlagnummer R123 in de periode 1859 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld “dat het bestuur art. 37 (heeft) moeten toepassen”, hetgeen betekent dat hij uit de Maatschappij is uitgeschreven, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de maatschappij staat kapitein J.Rip met vlagnummer R123 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1859, 1862, 1863 op de bark “Macassar”                 226 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*   1864 t/m 1866                                                              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Rip als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1864 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 10 oktober 1864 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Jaob Rip, gezagvoerder van de bark “Macassar”, varend voor Vlierboom & Zonen te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Rip, Jacob
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk van Bentveld werd geboren op 30 december 1826 te Delfshaven als zoon van de Nederlands Hervormde Dirk van Bentveld en Catharina Maria Heykoop. Hij woonde te Delfshaven.

Hij trouwde aldaar op 17 september 1856 met Louisa Johanna van der Wilde, geboren op 07 mei 1832 te Delfshaven als dochter van de Nederlands Hervormde Louwrens van der Wilde, timmerman, en Aaltje van Barelen. Hij overleed op 04 december 1890 te Delfshaven aan de Havenstraat005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Bentveld was met vlagnummer R33 in de periode 1855 t/m 1890 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D. van Bentveld met vlagnummer R33 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                     fregat “Johanna Cornelia” 208 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1858, 1859           fregat “Diligentia”               372 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1862                      geen vermelding van schip en boekhouder

1863                     fregat “Prinses Amalia”     445 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1864 t/m 1866     bark “Macassar”                 226 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1867                     fregat “Prinses Amalia”     445 last  voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1874,1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888,      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.van Bentveld als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van het (als bark getuigde) fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1857 t/m 1862 van het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in december 1862 in averij afgekeurd op St.Thomas;

*    1864 van het fregat “Prinses Amalia”gebouwd in 1855 te Rotterdam, 842 ton o.m. varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1865 t/m 1867 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1868 t/m 1871 op het fregat “Prinses Amalia”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 842 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Johanna Cornelia” onder kapitein J.Bentveld staat vermeld op 18 mei 1855 te Brouwershaven en op 24 september te Valparaiso, dus via ronding van Kaap Hoorn. Het schip arriveerde wederrom via Kaap Hoorn op 08 april 1856 Rotterdam.121

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Bentveld, Dirk van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

A.M.A.den Exter v.d.Brink werd vermoedelijk te Vlaardingen geboren005.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.M.K of A.M.A. of A.M.C. den Exter van den Brink was met vlagnummer R118 in de periode 1862 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart  Van 1867 t/m 1874 was hij lid voor de vlag. Dat betekent dat hij wèl de Maatschappij mocht voeren, maar afstand deed van zijn recht op financiële aanspraken058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt en lid voor de vlag is gworden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.M.K.den Exter van der Brink met vlagnummer R118 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1866      van de brik “Japan Packet” 141 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1867                       van de bark “Macassar”               224 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.M.C. Exter v/d Brink als gezagvoerder gedurende:

*    1861 van de brik “Christiaan Louis”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 232 ton o.m., varend voor J.C.P.Brack & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor Herklotz & Bouman te Amsterdam en was herdoopt in “Elmina”;

*    1862-t/m 1867 op de 3/mschooner “Japan Packet“ (ex Prinses Charlotte), de kiel gelegd op de werf van E.de Hoog te Maassluis op 09 juli 1849, te water gelopen op 07 augustus 1850, 140 last, 266 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1867 uit de hand verkocht voor de sloop;

*    1868 op de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Exter V/D. Brink, A.M.C. of A.M.A. of A.M.K. den
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Andreas Floris Arys Hörner werd geboren op 19 november 1832 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Ary Marius Hörner, kantoorbediende, en Dirkje Alida van ’t Hoogerhuys. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Dijk Wijk 3 nr. 619 (nieuw nr. 239). Hij behaalde op 30 april 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij trouwde op 09 maart 1859 te Rotterdam met Cornelia Lindyer, geboren 13 januari 1837, dochter van de Lutherse Jacob Lindyer, spekslager, en Johanna Wilhelmina Parish. Zij vertrok op 13 september 1876 naar Fagal005.

Andreas overleed in 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.A (of H.) Hörner was met vlagnummer R82 in de periode 1861 t/m 1897 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.F.A.Hörner was in 1865 en 1873 afwisselend commissaris en in 1868 en 1870 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat A.F.A.Hörner in 1897 is overleden058.

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij  staat kapitein A.F.H (later A.F.A.) Hörner met vlagnummer R82 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862, 1863            van het fregat “d’Elmina”                                377 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1864                                                                                                     geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865, 1866            van de brik “Nagasaki”                                     146 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1867                       van de brik “Rio de la Plata” 146 last             varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.F.A.Hörner als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1865 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam;

*    1866 t/m 1867 van de brik “Nagasaki” ex Catharina Geertruida, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 273 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1867 voor f 14.000,- verkocht aan Sandberg & Co te Dordrecht en herdoopt in “Zeevaart”;

*    1868 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;

*    1869 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1872 t/m 1873 van de bark “Gijsbert Karel van Hoogendorp”, gebouwd in 1864 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

ntleend aan Hoedemaker038:

      Handelsblad 15 januari 1867

Advertentie van verkoop op Maandag 4 februari 1867 te Amsterdam van het gekoperd en kopervast Brikschip, varende onder Nederlandsche Vlag, genaamd NAGASAKI, gevoerd door kapitein A.F.A.Hörner. Volgens Nederlandsche meetbrief lang 28,90 el wijd 5.53 el, hol 3,88 el, alzoo gemeten op 276 tonnen of 146 lasten. Ligt in het Oosterdok (Later uit de hand verkocht). Aan wie? (vraagt Hoedemaker. Het antwoord hiervoor).

 

A.F.A.Hörner vertrok op 01 december 1862 van Brouwershaven met de “d’Elmina” en 2 landmachtofficieren en arriveerde te Batavia op 03 maart 1863 na een reis van 119 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hörner, Andreas Floris Arys
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.177
DVD VIII – 406 - 408
BIJLBRIEF
Naam schip MACASSER

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 16 november 1849

type schip bark

bouwwerf/verkoper Johannes Jan de Jong, voor zijn firma De Jong, Kortlandt & Antrhony, scheepsbouwmeesters in de Houtlaan te Rotterdam, werf St. Joris

gevoerd door kapt. Jan Ocken Kluin

eigenaar/aankoper firma C. Vlierboom & Zonen, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam (1/2e part), firma De Jong, Kortlandt & Anthony, scheepsbouwers te Rotterdam (1/3e part) R. Mees & Zonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (1/10e part) en Frederik van Dam, makelaar te Rotterdam (1/15e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 428 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 34,10 m., breed 5,79 m., hol 4,88 m.

kiellegging 11 oktober 1847

tewaterlating 5 september 1849, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 16 november 1849

nummer van registratie deel 127, folio 66, recto, vak 3

notaris Willem Simon Burger Wzn, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 250208

Naam MACASSER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1849
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1849
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Rott.3.03.17.01.3675.177