Familiegegevens en opleiding
Gerrit Jan Mulder, koopvaardijkapitein, geboren rond 1800(?), wonende te Terschelling. Hij was gehuwd met Trijntje Wigles Swart062.
Gerrit Jan Mulder werd geboren op 13 augustus 1798 te Amsterdam als zoon van Tjebbe Rommes Mulder en Jetsche Jans van der Zee.
Hij huwde op 16 mei 1827 op Terschelling met Trijntje Wigles Swart, geboren 07 juli 1808 te Terschelling als dochter van Wigle Swart en Elidabeth Winter.Zij is overleden 12 november 1886 op Terschelling als weduwe. Zij waren de ouders van de kapitein Tjebbe Mulder (zie aldaar). Ook andere zonen waren zeelieden. Dochter Jetske Mulder trouwde in 1856 te Albalsserdam met kapitein Cornelis Ruijge. De zoon Bonne Gerrits Mulder, geboren 08 juni 1844, overleed op zee in 1861. De graven van de Mulders zijn (althans in 1972) aanwezig op het kerkhof te Terschelling.
Gerrit Jan overleed te Terschelling op 04 oktober 1880.010
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Mulder werd met vlagnummer 309 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 19 januari 1830 op voordracht van K.J.Masker. Zijn schip was de "Straat Sunda". Doorgestreept en vervangen door "Batavier". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 januari 1830 werd met vlagnummer 309 voorgedragen/benoemd kapitein Gerrit Mulder, wonende te Antwerpen en met als adres F.Smelt te Amsterdam, oud 31 jaar, voerende het fregat Felicitas, op voordracht van kapitein D.Krayer023.
Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juli 1938003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 oktober 1870 vraagt kapitein G.Mulder om onderstand welke hem in de vergadering van 24 november 1870 wordt toegekend ingaande 01 november 1870.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 november 1880 vraagt de wed. G.Mulder geb. Swart om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 01 november 1880 wordt toegekend.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 december 1870 staat vermeld dat per 01 november 1870 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein G.MMulder.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 januari 1881 staat dat per 01 november 1880 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. G.Mulder geb. Swart.023.
In notulen dd 01 juni 1854 van een Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de volgende mededeling:
“De Voorzitter de vergadering geopend hebbende zegt de Secretaris dat van de Heeren P.Huidekoper, H.Rolff, S.J.Rotgans en G.Mulder is ingekomen eene missive van de 23ste der vorige maand verzoekende eene buitengewone vergadering van effectieve Leden bijeenteroepen ten einde hun ter ondersteuning aan te bieden, een request aan den Minister van Justitie, ter verkrijging van wettelijke verordeningen op de tucht aanboord van koopvaardij schepen. Hij zegt dat ten gevolge hiervan de tegenwoordige vergadering is bijeengeroepen en leest hierop het request voor. Hij herinnert hoe reeds in den jare 1841 vanwege het Bestuur van Zeemanshoop aan den Koning een verzoekschrift gelijke strekking hebbende, doch zonder gevolg was ingediend en licht vervolgens de zaak nader toe.
Al de aanwezige Leden, het gewicht der zaak beseffende, bekrachtigen het voorgelezen request met hunne naamteekening welk request nog gedurende eene week op het Bureau ter verdere onderteekening zal liggen.”
De schepen van de kapitein
lidmaatschap college "Zeemanshoop" te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
309 1830-1834 fregat Felicitas P.Oudshoorn te Amsterdam
1835 fregat Augustin P.J.Neef te Amsterdam
202 1836 fregat Augustin idem
1837-1838 bark Straat Sunda Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam
1839-1840 bark Christophorus Columbus idem
1841-1853 fregat Straat Balij idem
58 1854-1855 fregat Straat Balij idem
1856-1857 fregat Maria Veronica idem
1858-1879 geen vermelding van schip en boekhouder
Gerrit Jan Mulder was gezagvoerder van de volgende schepen:
1830-1835 de bark "Felicitas", 220 ton, rederij P.Oudshoorn te Amsterdam, eerder gevestigd te Antwerpen.
1836-1837 fregat "Augusta", na 1836 als bark getuigd, 124 last, rederij P.J.Neef.
1838-1839 bark "Straat Soenda", 121 last (229 ton). In 1856 herbenoemd als "Twee Alida's".
1839-1840 bark "Christophorus Columbus", 315 last. In 1853 in Straat Soenda gestrand, daarna op Onrust afgekeurd en geveild.
1841 bark "Batavier", 315 last (597 ton).
1841-1856 fregat "Straat Bali", 936 ton.010-p.29-31.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
G.Mulder Maria Veronica 22 februari 1860 22 januari 1861
Bouma025 vermeldt G. Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1831 t/m 1835 van het 3/mschip “Felicitas”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 190 ton o.m., varend voor P.Oudshoorn te Amsterdam
* 1836 t/m 1838 van het fregat “Augustin”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 230 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam;
* 1838 t/m 1839 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1840 t/m 1841 van de bark “Christophorus Columbus”, gebouwd in 1839 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1842 t/m 1856 op het 3/m schip “Straat Baly”, gebouwd in 1839 te Krimpen aan de IJssel, 736 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1857 t/m 1858 van de bark “Maria Veronica”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.
Gerrit Jan Mulder was in 1838 kapitein op de bark de "Straat Sunda" met als onderstuurman de latere kapitein Tjebbe Albertus Wulp010-p.49.
Overige bijzonderheden
Foto van Gerrit Jan Mulder aanwezig in 010.
G.Mulder verzorgde per 04 augustus 1853 vanuit Nieuwediep met de “Straat Baly” een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 07 november 1853 na 95 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802
Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.
Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.
In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
474 1839 bark Straat Sunda Gebr.Hendrichs en Co
1840-1844 fregat Java Kourier idem
1845-1848 bark China idem
1849-1850 geen opgave van schip en boekhouder
1851-1852 bark Willem Ernst Nederl.Scheepsreederij
1853 bark Willem Ernst van Baggen en Co
189 1854 bark Willem Ernst J.Rahder Hz
1855-1866 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:
* 1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;
* 1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.
Handelsblad 23 april 1845
Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.
Familiegegevens en opleiding
Daniel Grim werd geboren te Amsterdam op 22 augustus 1810 als zoon van Daniel Grim en Jannetje Loopeker.
Hij trouwde op 09 januari 1840 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Christina Elisabeth van Otterlo, geboren te Amsterdam op 02 november 1808 als dochter van Sweerus van Otterlo en de koekbakster Isabella Christina Chavan. Christina overleed op 08 december 1891.
Daniel overleed in 1858 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.118.
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Daniel Grim, geboren 22 augustus 1810 (of 1811) te Amsterdam, Nederlands Hervormd, wonend in Haarlemmer Houttuinen 60, in 1852 op het Kattenburgerplein vanaf 1866 op de Lindeboomsgang 441 bij de Prinsengracht alle te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Grim werd met nr.419 lid van Zeemanshoop per 05 mei 1835 op voorspraak van H.Blokziel. Zijn schip was de "Susanna"002.
Op 18 april/05 mei 1835 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop kapitein Daniël Grim, 25 jaar, voerend het schip “Susanna”, wonend bij Mevr. de Wed. D.Grim, O.Z.Voorburgwal naast de Illustre School te Amsterdam, op voordracht van H.Blokziel023.
D.Grim werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 mei 1843.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 03 juni 1858 staat een aanvraag voor uitkering van de weduwe van kapitein D.Grim, geb. C.E. van Otterlo, welke haar in de vergadering van 24 juni 1858 voor haar en 1 kinde wordt toegekend ingaande 01 augustus 1858.042
In de Bestuursvergadering 24 juni 1858 vraagt de weduwe van D.Grim alsnog voor een maand gage vanwege de schipbreuk van haar man en deze wordt toegewezen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 juli 1858 staat vermeld dat aan de weduwe van kapitein D.Grim geb. van Otterlo 1 maand gage is uitgekeerd. In de notulen dd 13 juli 1858 staat dat C.E.Grim geb. van Otterloo een uitkering krijgt per 01 augustus 1858 voor haar en 1 kind.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
419 1835 fregat Susanna Nederl.Scheepsreederij
306 1836 fregat Susanna idem
1837 bark Clara Henriette idem
1838-1839 bark Susanna idem
1840 bark Straat Sunda Gebr.Henrichs & Co
1841-1851 bark Batavier idem
1852-1853 fregat Amphitrite J.Luden
97 1854-1857 fregat Amphitrite J.Luden
Bouma025 vermeldt D.Grim als gezagvoerder gedurende:
* 1836 t/m 1837 op de bark “Suzanna”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;
* 1838 t/m 1839 van de brik “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 292 ton o.m., varend voor de Nederl. Scheeps-Reederij te Amsterdam. Het schip werd in 1839 verkocht;
* 1839 op het 3/m schip “Suzanna”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam. Het schip voer in 1840 voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam en was herdoopt in “Urania”;
* 1841 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1842 t/m 1844 van de bark “Batavier”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 628 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1853 t/m 1857 op het 3/m schip “Amphitrite”, op 23 juni 1840 op de werf ‘d Oranjeboom te Amsterdam te water gelaten met als scheepsbouwmeester de Graaf en Zn, 790 ton o.m., varend voor J.Luden te Amsterdamzie ook 013. In 1857 komende van Batavia gestrand bij Noordwijk. De lading verloren gegaan.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 09 mei 1837
Rotterdam, 8 mei. Kapt. C.W. Flens, voerende het schip DE VRIENDEN, van Batavia, Samarang. Soerabaya en Banjoewangi in Texel binnen, rapporteert, dan den 11 januari met hem van Banjoewangi zijn vertrokken de schepen SUSANNA, kapt. D. Grim, en de VIER GEBROEDERS, kapt. B.C. Jaski, beide mede naar Amsterdam.marhisdata
Handelsblad 21 december 1857 in de rubriek Scheepstijdingen
“Aangaande het schip Amphitrite, kapt. Grim, van Bat herwaarts gedestineerd, bij Noordwijk gestrand, wordt gemeld, dat het over de bank gestooten was; van de lading was een gedeelte der thee in eene bomschuit geborgen, terwijl men bezig was zooveel mogelijk te bergen”.
Verhandelingen en Berigten …056 (jg.1858, p.42)
Vermelding van de Amphitrite onder kapitein Grim van Batavia naar Amsterdam met als lading “goederen”. en dan:
“17 Dec. 1857 bij Noordwijk gestrand en totaal weg. Betrekkelijk weinig gered”.
Het NSM bezit een aquarel door J.Spin van het schip.
D.Grim verzorgde per 07 januari 1857 vanuit Nieuwediep met de “Amphitrite” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 mei 1857 na 118 dagen065.
Datum vanaf: |
1841 |
Kapitein: |
Grim, Daniel |
Overige informatie: |
0 |
Deze naam staat in de lijst van van den Hoek Ostende (1972) foutief gespeld als Folkertsen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H(!).M.Volkertsen (adres kapt. L.C.Swart) werd met nr.499 lid van Zeemanshoop per 08 oktober 1839 op voorspraak van L.C.Swart. Zijn schip was de "Indiaan"002. Ten tijde van de inschrijving was Volkertsen 28 jaar en ongehuwd. Toegevoegd is “overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 01/08 oktober 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Haye Meinert Volkertsen, oud 28 jaar, voerend de bark “Indiaan”, als adres en op voordracht van kapitein L.C.Swart.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1845 staat een lijst van kapiteins die in de periode 1844/45 zijn overleden, waaronde kapitein H.M.Volkertsen met vlagnummer 499.042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
499 1839-1840 bark Indiaan Gebr.Hendrichs & Co
1841-1843 bark Straat Sunda idem
Bouma025 vermeldt H.M.Volkertsen als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1844 (ik denk dat dat 1842 moet zijn. Accoord door Bouma) van de bark-galjoot “Indiaan”, gebouwd in 1813, bouwlocatie niet vermeld, 242 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1844 verkocht;
* 1842 t/m 1844 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.
Voorgaande vaarperioden overlappen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802
Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.
Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.
In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
474 1839 bark Straat Sunda Gebr.Hendrichs en Co
1840-1844 fregat Java Kourier idem
1845-1848 bark China idem
1849-1850 geen opgave van schip en boekhouder
1851-1852 bark Willem Ernst Nederl.Scheepsreederij
1853 bark Willem Ernst van Baggen en Co
189 1854 bark Willem Ernst J.Rahder Hz
1855-1866 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:
* 1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;
* 1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.
Handelsblad 23 april 1845
Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.
Familiegegevens en opleiding
Teunis Carolus Hendricus Kock werd geboren ca 1804 te Amsterdam als zoon van Johannes Kock en Geertruy Theunisse.
In zijn overlijdensakte is opgegevens dat hij ongehuwd was.
Hij overleed te Amsterdam op 01 februari 1880, voormiddags 03 uur in de Haarlemmerstraat 138, 76 jaar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.C.H.Kock (adres Korte Nieuwendijk) werd per 29 juli 1845 op voordracht van K.Welger en met vlagnummer 717 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip bij de inschrijving was de "Straat Sunda". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Kock 41 jaar en ongehuwd002a.
In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Carolus Hendricus Kock, oud 41 jaar, voerend de bark “China”, wonend op de Korte Nieuwendijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Welger.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
717 1845-1849 bark Straat Sunda Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam
1850 bark China idem
1851-1853 bark Het Goede Vertrouwen idem
344 1854-1856 bark Het Goede Vertrouwen idem
1857-1860 fregat Gallileï idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
T.C.H.Kock Galileï 06 januari 1859 12 oktober 1860
Galileï 13 oktober 1860 12 december 1861
Galileï 11 maart 1862 niet vermeld
Bouma025 vermeldt T.C.H.Kock als gezagvoerder gedurende:
* 1846 t/m 1850 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1851 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1852 t/m 1857 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;
* 1858 t/m 1862 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
T.C.H.Koek (sic) verzorgde vanuit Nieuwediep op 30 mei 1853 met de “Goed Vertrouwen” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Indië. Hij arriveerde op 14 september 1853 te Batavia na 107 dagen065.
In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:
“NIEUWE DIEP 8 Februarij. Het schip het Goede Vertrouwen, kapt. Kock, komende van Batavia en bestemd naar Amsterdam, is bij Zandvoort aan den grond geraakt: men is bezig met lossen.”
Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden.115
In het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een portret door Spin van de bark “Straat Sunda” op de rede van Batavia, met vlag 717 van “Zeemanshoop” aan de fokkemast.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.A.Zijlstra werd met vlagnummer 841 per 06 mei 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is vermeld de “China”. Toegevoegd is “overleden”. Ten tijde van de inschrijving was Zijlstra 42 jaar.002a
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 29 april/06 mei 1851 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd D.A.Zijlstra, oud 42 jaar, voerend de bark “Het Goede Vertrouwen, op voordracht van kapitein P.Kraaij.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein D.A.Zijlstra om deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds te mogen worden. Dit werd afgewezen “zijnde geen termen in het Reglement om zijn verzoek toe te staan.”042 (de kapitein was boven de leeftijd van 40 jaar)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 herhaalde hij zijn verzoek en dit werd wederom afgewezen.042
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlag periode type scheepsnaam reder/boekhouder
841 1851 bark China Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam
1852-1853 bark Mentor idem
449 1854-1856 bark Mentor idem
Bouma025 vermeldt D.A.Zijlstra als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1852 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1853 t/m 1857 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
“Weymouth 26 juli 1854. Het schip POMONA kapt. Lootsman van A’dam naar Havana is heden met schade alhier binnengel. tengevolge van aanzeiling met een groot Nederl. schip op de hoogte van Portland, men mist 2 man van de Pomona. Men meldt van Dartmouth 30 juli 1854 dat het Nederl. schip waarmede de Pomona in aanzeiling is geweest, is gebleken te zijn de MENTOR Kapt. Zijlstra van A’dam naar Java bestemd, van de vermiste 2 man van de Pomona is een aan boord der Mentor overgekomen, doch de andere verongelukt, de Mentor heeft de reis voortgezt.”038
Familiegegevens en opleiding
Jacob Alber Holm was getrouwd met Maria Elisabeth Smith, geboren 13 juni 1814 en overleden 11 augustus 1871.
Jacob overleed in 1857. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Holm werd met nr.837 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van S.R.Post. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving was Holm 43 jaar00a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Jacob Albert Holm, oud 43 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, op voordracht van kapitein S.R.Post.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1857 staat een verzoek om een uitkering door de weduwe J.A.Holm geb. Smit, welk haar in de vergadering dd 24 september 1857 per 1 mei 1857 wordt toegewezen voor haar en 2 kinderen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 is vermeld dat per 01 mei 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J.A.Holm, geb. Smit.023.
In de notulen dd 16 februari 1864 staat vermeld een “Brief van de Wed. D.A.Capel geb van Duynen, eerder Wed. J.Holm berigtende het overlijden van haar tweede man en verzoekende opnieuw in de uitkeering te mogen deelen welk vezoek is toegestaan.” Een overeenkomstige melding staat in de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 januari 1864.023
Omdat de meisjesnaam van deze weduwe anders is dan in voorgaande mededeling omtrent uitkering, twijfel ik eraan of het hier om dezelfde weduwe Holm gaat.Temeer omdat ik geen bericht omtrent een tweede huwelijk heb vermeld. Wellicht een lid in een lagere klasse?
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
837 1851-1853 bark Straat Sunda J.P.Gildemeester & Co
445 1854-1855 bark Straat Sunda idem
1856 bark Adolf van Nassau Kranenborg & Zn & Nap & Co
Bouma025 vermeldt J.A.Holm als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1853 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Gildemeester & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor D. v/d Ham & Co te Amsterdam en was herdoopt in de “Twee Alida”;
* 1857 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn, Marhisdata
Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:
Bron: Le Précurseur, van 1856:
3/1856 : vente publique de la barque STRAAT SUNDA, 223t doublée et chevillée en cuivre en 1851 kapt. J. A. Holm makelaars : Grisar & Marsily
14/3 : retirée de la vente publique, faute d'offres
(ML: dit lijkt te kloppen, omdat Bouma schrijft, dat het schip in 1856 werd verdoopt in TWEE ALIDA’S.)
In het Stadsarchief is in het Archief van de Waterschout (inventaris 38) is een monsterrol van het frgat “Louisa Prinses der Nederlanden” onder gezag van kapitein Everhardus Martinus Chevalier, gedateerd 10 juli 1837, van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Batavia. De correspondent is Uilenberg & Co. Het schip had een equipage van 17 man met o.a. 1ste stuurman N.Björn, 35 jaar, wonende te Amsterdam, maandgage f 70,- en onderstuurman J.A.Holm, 29 jaar, wonend te Amsterdam, maandgage f 50,-.
De bark “Straat Sunda” van kapitein J.A.Holm vertrok uit vermoedelijk Amsterdam in 1851 en bereikte op 02 december 1851 via Kaap Hoorn de haven van San Francisco. Het vertrok vandaar op 09 februari 1852 en arriveerde op 24 mei 1852 Batavia op weg naar Amsterdam.121
Familiegegevens en opleiding
Teen Reinder Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 15 december 1828 als zoon van Tjipke Teens Visser en Antje Joukes Visser.
Hij trouwde op 20 december 1855 als zeeman te Schiermonnikoog met Catharina Maria Remts Mellema, geboren te Schiermonnikoog op 01 maart 1830 als dochter van Remt Willems Mellema en Teunke Tijssen Kuiper. Zij overleed op 11 september 1856 te Durgerdam in een huis met nummer 56, namiddags 07 uur, op een leeftijd van 25 jaar.
Teen Visser huwde voor de tweede maal op 14 augustus 1862 te Schiermonnikoog als schipper met Tjietje Mellema Carst/Karst, geboren te Schiermonnikoog op 30 juli 1836 als dochter van Geert Hendriks Carst en Elisabeth Benjamins Jaski. Zij overleed te Schiermonnikoog op 07 februari 1916.
Teen Reinder overleed te Schiermonnikoog op 16 maart 1882.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.R.T.Visser was met vlagnummer 35 in de periode 1860 t/m 1878 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.R.T.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1860 van de bark “Twee Alida’s” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 bij Hoogendijk te Capelle aan de IJssel, 229 ton, varend voor D.v/d Hans & Co te Amsterdam;
* 1860 t/m 1864 van de bark “Economie” ex Koophandel, gebouwd in 1855 te Pillau, 267 ton, varend voor G.&.H.Dekker te Westzaan.
Zeetijdingen 31 oktober 1864: “Buitenl.verk. te Hongkong.” (Sweys)
* 1867 t/m 1875 van de galjoot “Anna Hooites”, gebouwd in 1866 bij Hooites te Hoogezand, 165 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog. Zeetijdingen 13 mei 1875: “Te Wister bij Sarsund gestr. en wr.” (Sweys).
Een portret van de bark “Economie” met als kapitein T.R.T.Visser staat op p. 132 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp
Het portrret hangt op het Gemeentehuis van Schiermonnikoog.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
C.Leverstein Constantia Maria 03 september 1859 niet vermeld
Bouma025 vermeldt C.Leversteyn als gezagvoerder gedurende:
* 1859 van de 2/msch “Christina Alida” ex Star, gebouwd in 1842 te Annapolis, 103 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;
* 1860 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.Kraay Constantia Maria 01 oktober 1860 28 december 1860
Bouma025 vermeldt C.Kraay als gezagvoerder gedurende:
* 1861 van de bark “Twee Alida” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 229 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn, Meyer & Co te Amsterdam;
* 1861 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend Meyer & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1860 |
Kapitein: |
Kraay, C. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Uit een e-mail bericht dd 04 augustus 2003 van Kees Stada (Kees.Stada@home.nl) zou geconcludeerd kunnen worden dat het hier gaat om Johannes Klaasz. de Jong, zoon van Dirk Klaasz. de Jong (gezagvoerder, zie aldaar).
Johannes de Jong trouwde te Harlingen op 24 augustus 1846 met Riemke Schaafsma, geboren te Harlingen op 29 juni 1828 als dochter van Marten Schaafsma en Aafke Aukes Zein. Zij overleed te Harlingen op 17 mei 1905 als weduwe van 83 jaar. (hier moet een fout zijn, want een leeftijd van 83 geeft een geboortejaar ca. 1822)
Johannes overleed vermoedelijk te Harlingen op 21 juli 1880, oud 53 jaar en gehuwd.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johannes K.de Jong werd per 01 juli 1851 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de bark "Wilhelmina Fredrika"(sic). De contributie werd voldaan door zijn vrouw Riemkje P.Schaafsma, geboren 03 december 1821. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 3 kinderen: Stijntje (geb. 25 december 1846), Pieter (geb. 15 oktober 1848) en Klaas (geb. 23 november 1850). Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse met vlagnummer 038, later 043029-fol.003.
J.K.de Jong werd op 01 januari 1853 met vlagnummer H38 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Goeverneur Bn van Zuylen van Nijevelt", boekhouders Barend Visser & Zn. De contributie werd betaald door zijn vrouw Riemkje P.Schaafsma, geboren te Kimswerd op 03 december 1821.
Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 5 kinderen: Mijntje (25 december 1846), Pieter (15 oktober 1848), Klaas (23 november 1850), Johannes (15 december 1852) en Elisabeth (17 januari 1855). Op het folionummer van vlag 38 staat bijgeschreven:"later 43".
J.K.de Jong was lid van het College met vlagnummer H38 in de periode 1853-1869 en met vlagnummer 43 in de periode 1870-1880034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
J.K.de Jong overleed op 21 juli 1880 te Harlingen. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1050,-. De uitbetaling was in 1880 ¦250,-, op 30 juni 1882 ¦ 50,- en verder ieder halfjaar ¦75,-028-fol.039.
Het College verzond op 15 maart 1888 een brief aan mevr. J.K.de Jong-Schaafsma te Harlingen waarin een extra uitkering van ¦50,- werd toegezegd033.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H38/H43 1857-1859 brigt. Gouverneur Baron van Zuijlen
van Nyeveldt Barend Visser & Zn, Harlingen
augustus gestrand bij Kijkduin en wrak
1861-1862 bark Constantia Maria (ex Twee Alida's, A.H.Hagedoorn, Meijer & Co,
ex Straat Soenda) Amsterdam
1865 kof Gustaaf (ex Minister Verstolk) Zeilmaker & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt J.K.de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;
* 1856 t/m 1857 t/m 1842 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;
* 1859 t/m 1860 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen. Het schip is in 1ugustus 1860 gestrand bij Kijkduin en wrak geslagen;
* 1862 van de bark “Twee Alida” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 229 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn, Meyer & Co te Amsterdam;
* 1862 t/m 1863 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland.
Overige bijzonderheden
Bremer094 vermeldt de stranding van de brik “Gouverneur Baron van Zuijlen van Nijevelt op 23 augustus 1860 in het Schulpengat, geladen met rogge, onder gezag van kapitein Jan Klaas de Jong
|