Inloggen
STRAAT SUNDA - ID 8761


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-09-25 / 1862-11-17 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1837
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 27
Launch Date: 1837-08-16
Delivery Date: 1837-09-16
Technical Data

Net Tonnage: 229.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 121.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 27.50 Meters Registered
Beam: 5.07 Meters Registered
Depth: 3.70 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1863
Type: Rigging changed
Omschrijving: Nu getuigd als brik.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-09-25
Register nr: 18370390
Scheepsnaam: STRAAT SUNDA
Type: Bark
Lasten: 121
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Mulder, G.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1837-00-00 STRAAT SUNDA
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1851-03-31 STRAAT SUNDA
Manager: Firma J.P. Gildemeester & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1855-00-00 TWEE ALIDA'S
Manager: Firma D. van der Hans & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma D. van der Hans & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-00-00 CONSTANTIA MARIA
Manager: Adrianus Hendrik Hagedoorn en Meijer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Hendrik Hagedoorn en Meijer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-12-17 RECULVERS
Manager: Alexander Aikman, London, Great Britain
Eigenaar: Alexander Aikman, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: VFPB
Additional info: O.No. 45751; Alexander Aikman was enig eigenaar van het schip

Date/Name Ship 1865-02-03 RECULVERS
Manager: William Coulson, Sunderland, Great Britain
Eigenaar: William Coulson, Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: VFPB
Additional info: Off.no. 45751; William Coulson was enig eigenaar van het schip

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs11 van 1851, bark STRAAT SUNDA

eigenaren per ultimo april 1851:

 

firma J.P.Gildemeester&Co., Amsterdam (boekhouders en               3/10e part)

H.D Gildemeester, Amsterdam                                                           (1/10e part)

J.P.H. Gildemeester, Nederlands consul te San Francisco                  (1/10e part)

C. Hoogeveen, Utrecht                                                                         (1/10e part)

Jhr. J.A. Singendonck, ’s-Gravenhage                                                  (1/10e part)

Douairière J.W. Dedel, geboren Corver Hooft, ’s-Gravenhage            (1/10e part)

Douairière Hinlopen, geboren L.J.C. Barones Taets van Amerongen, Utrecht (1/20e part)

Douairière O.W. Falck, geboren E.O.J. Walland, Utrecht,                   (voor zich 1/20e part en als moeder en voogdes van

A.R. Falck ook 1/20e part)

G.K. Falck, Soestdijk                                                                             (1/20e part)

 

Ship Events Data

1837-08-16: Building History
22 augustus 1837
RC - Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 21 augustus. Den 16 dezer is te Cappelle op den IJssel, bij de scheepsbouwmeesters W. & J. Hoogendijk en Co, met goed gevolg van stapel gelopen het barkschip, groot circa 400 tonnen, genaamd STRAAT SUNDA, voor rekening van de heren Gebr. Hendrichs en Co, te Amsterdam, bestemd voor de vaart op Oost-Indië.
1851-03-31: Sold at auction
31.03.1851: Verkocht voor NLG. 20.000,- aan J.P. Gildemeester & Co., Amsterdam en niet herdoopt.
Het schip was door kopers op 10 april 1851 te Amsterdam overgenomen.
12.04.1851: Acte van verkoop van Maria Agnes Moormann, weduwe van Augustinus Mauritius Hendrichs, dirigerend vennote van de firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam aan Hendrik Daniel Gildemeester, voor zijn firma J.P. Gildemeester & Co, kooplieden te Amsterdam

08 maart 1851
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Barend Bakker Wz, makelaar, zal op maandag de 31e maart 1851, des avonds ten 6 uur, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Houtman en Franke, verkopen het extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd STRAAT SUNDA, gevoerd door kapt. D.H. Zijlstra, volgens Nederlandse meetbrief lang 27 ellen, 50 duimen, wijd 5 ellen, 7 duimen, hol 3 ellen, 70 duimen en alzo gemeten op 229 tonnen of 121 last.
Breder volgens inventaris en nadere informatiën bij bovengemelde makelaar. (opm: de bark, bouwjaar 1837, werd onder behoud van naam binnen Amsterdam verkocht)
1852-09-00: Damaged
23 november 1852
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
St. Helena, 21 september. Het schip STRAAT SUNDA, kapt. Holm, van Batavia naar Amsterdam, heeft zware stormen doorgestaan en daardoor lekkage en meer andere schade bekomen en 250 balen rijst overboord moeten werpen. Hetzelve heeft alhier de nodige reparatie gedaan, en is thans weer gereed om de reis voort te zetten.
1856-06-09: Sold at auction
26 mei 1856
AH - Algemeen Handelsblad
Advertentie. B. Bakker Bz. en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 9e juni 1856, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, verkopen: Een extra ordinair welbezeild gekoperd barkschip genaamd STRAAT SUNDA, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. J.A. Holm; volgens meetbrief lang 27 ellen, 50 duimen, wijd 5 ellen 7 duimen, hol 3 ellen 70 duimen, en alzo gemeten op 229 tonnen of 121 lasten. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors De Vries &Co.
1858-00-00: Damaged
10 maart 1858
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 9 maart. Het schip TWEE ALIDA`S, kapt. T.R.T. Visser, van Fernambucq, is de 7e dezer met schade en om order te Falmouth binnengelopen
1861-02-00: Sprang a leak
25 februari 1861
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Penarth, 22 februari. Het Nederlandse schip (opm: bark) CONSTANTIA MARIA, kapt. J.K. de Jong, van Sunderland naar Montevideo, is alhier lek, met verlies van zeilen en meer andere schade binnengelopen.

28 februari 1861
PGC - ProvincialeGroninger Courant
Penarth, 22 februari. Het schip (opm: bark) CONSTANTIA MARIA, kapitein J.K. de Jong, van Sunderland naar Rio de Janeiro, is alhier lek, met opgeslagen dek, verlies van zeilen en meer andere schade binnengelopen.
1863-00-00: Sold to foreign country
In 1863 verkocht naar Engeland voor £837,--. [PI]
1866-05-17: Final Fate:
Vessel lost near Cronstadt 17th May 1866. Registry cancelled 29th November 1867.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Jan Mulder, koopvaardijkapitein, geboren rond 1800(?), wonende te Terschelling. Hij was gehuwd met Trijntje Wigles Swart062.

 

Gerrit Jan Mulder werd geboren op 13 augustus 1798 te Amsterdam als zoon van Tjebbe Rommes Mulder en Jetsche Jans van der Zee.

Hij huwde op 16 mei 1827 op Terschelling met Trijntje Wigles Swart, geboren 07 juli 1808 te Terschelling als dochter van Wigle Swart en Elidabeth Winter.Zij is overleden 12 november 1886 op Terschelling als weduwe. Zij waren de ouders van de kapitein Tjebbe Mulder (zie aldaar). Ook andere zonen waren zeelieden. Dochter Jetske Mulder trouwde in 1856 te Albalsserdam met kapitein Cornelis Ruijge. De zoon Bonne Gerrits Mulder, geboren 08 juni 1844, overleed op zee in 1861. De graven van de Mulders zijn (althans in 1972) aanwezig op het kerkhof te Terschelling.

Gerrit Jan overleed te Terschelling op 04 oktober 1880.010

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Mulder werd met vlagnummer 309 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 19 januari 1830 op voordracht van K.J.Masker. Zijn schip was de "Straat Sunda". Doorgestreept en vervangen door "Batavier". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 januari 1830 werd met vlagnummer 309 voorgedragen/benoemd kapitein Gerrit Mulder, wonende te Antwerpen en met als adres F.Smelt te Amsterdam, oud 31 jaar, voerende het fregat Felicitas, op voordracht van kapitein D.Krayer023.

Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juli 1938003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 oktober 1870 vraagt kapitein G.Mulder om onderstand welke hem in de vergadering van 24 november 1870 wordt toegekend ingaande 01 november 1870.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 november 1880 vraagt de wed. G.Mulder geb. Swart om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 01 november 1880 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 december 1870 staat vermeld dat per 01 november 1870 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein G.MMulder.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 januari 1881 staat dat per 01 november 1880 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. G.Mulder geb. Swart.023.

 

In notulen dd 01 juni 1854 van een Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de volgende mededeling:

“De Voorzitter de vergadering geopend hebbende zegt de Secretaris dat van de Heeren P.Huidekoper, H.Rolff, S.J.Rotgans en G.Mulder is ingekomen eene missive van de 23ste der vorige maand verzoekende eene buitengewone vergadering van effectieve Leden bijeenteroepen ten einde hun ter ondersteuning aan te bieden, een request aan den Minister van Justitie, ter verkrijging van wettelijke verordeningen op de tucht aanboord van koopvaardij schepen. Hij zegt dat ten gevolge hiervan de tegenwoordige vergadering is bijeengeroepen en leest hierop het request voor. Hij herinnert hoe reeds in den jare 1841 vanwege het Bestuur van Zeemanshoop aan den Koning een verzoekschrift gelijke strekking hebbende, doch zonder gevolg was ingediend en licht vervolgens de zaak nader toe.

Al de aanwezige Leden, het gewicht der zaak beseffende, bekrachtigen het voorgelezen request met hunne naamteekening welk request nog gedurende eene week op het Bureau ter verdere onderteekening zal liggen.”

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap college "Zeemanshoop" te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

       309                        1830-1834     fregat               Felicitas                                    P.Oudshoorn te Amsterdam

                                          1835           fregat               Augustin                                   P.J.Neef te Amsterdam

       202                            1836           fregat               Augustin                                   idem

                                      1837-1838     bark                 Straat Sunda                            Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                      1839-1840     bark                 Christophorus Columbus      idem

                                      1841-1853     fregat               Straat Balij                              idem

        58                         1854-1855     fregat               Straat Balij                              idem

                                      1856-1857     fregat               Maria Veronica                       idem

                                      1858-1879     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Gerrit Jan Mulder was gezagvoerder van de volgende schepen:

1830-1835                  de bark "Felicitas", 220 ton, rederij P.Oudshoorn te Amsterdam, eerder gevestigd te Antwerpen.

1836-1837                  fregat "Augusta", na 1836 als bark getuigd, 124 last, rederij P.J.Neef.

1838-1839                  bark "Straat Soenda", 121 last (229 ton). In 1856 herbenoemd als "Twee Alida's".

1839-1840                  bark "Christophorus Columbus", 315 last. In 1853 in Straat Soenda gestrand, daarna op Onrust afgekeurd en geveild.

1841                             bark "Batavier", 315 last (597 ton).

1841-1856                  fregat "Straat Bali", 936 ton.010-p.29-31.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip                                                    Vertrek                         Aankomst

G.Mulder                     Maria Veronica                                  22 februari 1860         22 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt G. Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1831 t/m 1835 van het 3/mschip “Felicitas”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 190 ton o.m., varend voor P.Oudshoorn te Amsterdam

*    1836 t/m 1838 van het fregat “Augustin”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 230 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam;

*    1838 t/m 1839 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1840 t/m 1841 van de bark “Christophorus Columbus”, gebouwd in 1839 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1842 t/m 1856 op het 3/m schip “Straat Baly”, gebouwd in 1839 te Krimpen aan de IJssel, 736 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1857 t/m 1858 van de bark “Maria Veronica”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Gerrit Jan Mulder was in 1838 kapitein op de bark de "Straat Sunda" met als onderstuurman de latere kapitein Tjebbe Albertus Wulp010-p.49.

 

Overige bijzonderheden

Foto van Gerrit Jan Mulder aanwezig in 010.

 

G.Mulder verzorgde per 04 augustus 1853 vanuit Nieuwediep met de “Straat Baly” een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 07 november 1853 na 95 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Mulder, Gerrit Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802

Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.

Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.

In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

       474                   1839        bark                 Straat Sunda                     Gebr.Hendrichs en Co

                            1840-1844  fregat               Java Kourier                      idem

                            1845-1848  bark                 China                                 idem

                            1849-1850  geen opgave van schip en boekhouder

                            1851-1852  bark                 Willem Ernst                     Nederl.Scheepsreederij

                                 1853        bark                 Willem Ernst                     van Baggen en Co

       189                   1854        bark                 Willem Ernst                     J.Rahder Hz

                            1855-1866  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:

*    1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.

 

Handelsblad 23 april 1845

Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Doornik, Bartholomeus Justus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Daniel Grim werd geboren te Amsterdam op 22 augustus 1810 als zoon van Daniel Grim en Jannetje Loopeker.

Hij trouwde op 09 januari 1840 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Christina Elisabeth van Otterlo, geboren te Amsterdam op 02 november 1808 als dochter van Sweerus van Otterlo en de koekbakster Isabella Christina Chavan. Christina overleed op 08 december 1891.

Daniel overleed in 1858 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.118.

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Daniel Grim, geboren 22 augustus 1810 (of 1811) te Amsterdam, Nederlands Hervormd, wonend in Haarlemmer Houttuinen 60, in 1852 op het Kattenburgerplein vanaf 1866 op de Lindeboomsgang 441 bij de Prinsengracht alle te Amsterdam.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Grim werd met nr.419 lid van Zeemanshoop per 05 mei 1835 op voorspraak van H.Blokziel. Zijn schip was de "Susanna"002.

Op 18 april/05 mei 1835 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop kapitein Daniël Grim, 25 jaar, voerend het schip “Susanna”, wonend bij Mevr. de Wed. D.Grim, O.Z.Voorburgwal naast de Illustre School te Amsterdam, op voordracht van H.Blokziel023.

 

D.Grim werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 mei 1843.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 03 juni 1858 staat een aanvraag voor uitkering van de weduwe van kapitein D.Grim, geb. C.E. van Otterlo, welke haar in de vergadering van 24 juni 1858 voor haar en 1 kinde wordt toegekend ingaande 01 augustus 1858.042

In de Bestuursvergadering 24 juni 1858 vraagt de weduwe van D.Grim alsnog voor een maand gage vanwege de schipbreuk van haar man en deze wordt toegewezen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 juli 1858 staat vermeld dat aan de weduwe van kapitein D.Grim geb. van Otterlo 1 maand gage is uitgekeerd. In de notulen dd 13 juli 1858 staat dat C.E.Grim geb. van Otterloo een uitkering krijgt per 01 augustus 1858 voor haar en 1 kind.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       419                             1835                       fregat               Susanna                               Nederl.Scheepsreederij

       306                             1836                       fregat               Susanna                               idem

                                           1837                       bark                  Clara Henriette                   idem

                                      1838-1839                 bark                  Susanna                               idem

                                           1840                       bark                  Straat Sunda                       Gebr.Henrichs & Co

                                      1841-1851                 bark                  Batavier                               idem

                                      1852-1853                 fregat               Amphitrite                           J.Luden

        97                         1854-1857                 fregat               Amphitrite                           J.Luden

 

Bouma025 vermeldt D.Grim als gezagvoerder gedurende:

*    1836 t/m 1837 op de bark “Suzanna”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*    1838 t/m 1839 van de brik “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 292 ton o.m., varend voor de Nederl. Scheeps-Reederij te Amsterdam. Het schip werd in 1839 verkocht;

*    1839 op het 3/m schip “Suzanna”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam. Het schip voer in 1840 voor Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam en was herdoopt in “Urania”;

*    1841 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1842 t/m 1844 van de bark “Batavier”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 628 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1857 op het 3/m schip “Amphitrite”, op 23 juni 1840 op de werf ‘d Oranjeboom te Amsterdam te water gelaten met als scheepsbouwmeester de Graaf en Zn, 790 ton o.m., varend voor J.Luden te Amsterdamzie ook 013. In 1857 komende van Batavia gestrand bij Noordwijk. De lading verloren gegaan.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 mei 1837

Rotterdam, 8 mei. Kapt. C.W. Flens, voerende het schip DE VRIENDEN, van Batavia, Samarang. Soerabaya en Banjoewangi in Texel binnen, rapporteert, dan den 11 januari met hem van Banjoewangi zijn vertrokken de schepen SUSANNA, kapt. D. Grim, en de VIER GEBROEDERS, kapt. B.C. Jaski, beide mede naar Amsterdam.marhisdata

 

Handelsblad 21 december 1857 in de rubriek Scheepstijdingen

“Aangaande het schip Amphitrite, kapt. Grim, van Bat herwaarts gedestineerd, bij Noordwijk gestrand, wordt gemeld, dat het over de bank gestooten was; van de lading was een gedeelte der thee in eene bomschuit geborgen, terwijl men bezig was zooveel mogelijk te bergen”.

Verhandelingen en Berigten …056 (jg.1858, p.42)

             Vermelding van de Amphitrite onder kapitein Grim van Batavia naar Amsterdam met als lading “goederen”. en dan:

             “17 Dec. 1857 bij Noordwijk gestrand en totaal weg. Betrekkelijk weinig gered”.

 

Het NSM bezit een aquarel door J.Spin van het schip.

 

D.Grim verzorgde per 07 januari 1857 vanuit Nieuwediep met de “Amphitrite” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 mei 1857 na 118 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Grim, Daniel
Overige informatie: 0

Deze naam staat in de lijst van van den Hoek Ostende (1972) foutief gespeld als Folkertsen.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H(!).M.Volkertsen (adres kapt. L.C.Swart) werd met nr.499 lid van Zeemanshoop per 08 oktober 1839 op voorspraak van L.C.Swart. Zijn schip was de "Indiaan"002. Ten tijde van de inschrijving was Volkertsen 28 jaar en ongehuwd. Toegevoegd is “overleden” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 01/08 oktober 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Haye Meinert Volkertsen, oud 28 jaar, voerend de bark “Indiaan”, als adres en op voordracht van kapitein L.C.Swart.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1845 staat een lijst van kapiteins die in de periode 1844/45 zijn overleden, waaronde kapitein H.M.Volkertsen met vlagnummer 499.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       499                      1839-1840    bark                Indiaan                                                 Gebr.Hendrichs & Co

                                     1841-1843    bark                Straat Sunda                                        idem

 

Bouma025 vermeldt H.M.Volkertsen als gezagvoerder gedurende:

*   1840 t/m 1844 (ik denk dat dat 1842 moet zijn. Accoord door Bouma) van de bark-galjoot “Indiaan”, gebouwd in 1813, bouwlocatie niet vermeld, 242 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1844 verkocht;

*   1842 t/m 1844 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

     Voorgaande vaarperioden overlappen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Volkertsen, Haye Meinert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802

Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.

Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.

In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

       474                   1839        bark                 Straat Sunda                     Gebr.Hendrichs en Co

                            1840-1844  fregat               Java Kourier                      idem

                            1845-1848  bark                 China                                 idem

                            1849-1850  geen opgave van schip en boekhouder

                            1851-1852  bark                 Willem Ernst                     Nederl.Scheepsreederij

                                 1853        bark                 Willem Ernst                     van Baggen en Co

       189                   1854        bark                 Willem Ernst                     J.Rahder Hz

                            1855-1866  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:

*    1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.

 

Handelsblad 23 april 1845

Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Doornik, Bartholomeus Justus

Familiegegevens en opleiding

Teunis Carolus Hendricus Kock werd geboren ca 1804 te Amsterdam als zoon van Johannes Kock en Geertruy Theunisse.

In zijn overlijdensakte is opgegevens dat hij ongehuwd was.

Hij overleed te Amsterdam op 01 februari 1880, voormiddags 03 uur in de Haarlemmerstraat 138, 76 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.H.Kock (adres Korte Nieuwendijk) werd per 29 juli 1845 op voordracht van K.Welger en met vlagnummer 717 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip bij de inschrijving was de "Straat Sunda". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Kock 41 jaar en ongehuwd002a.

 

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Carolus Hendricus Kock, oud 41 jaar, voerend de bark “China”, wonend op de Korte Nieuwendijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Welger.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       717                        1845-1849     bark                 Straat Sunda                       Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                           1850           bark                 China                                   idem

                                      1851-1853     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

       344                        1854-1856     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

                                      1857-1860     fregat               Gallileï                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.C.H.Kock                                          Galileï              06 januari 1859                                    12 oktober 1860

                                                                Galileï              13 oktober 1860                                   12 december 1861

                                                                Galileï              11 maart 1862                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.C.H.Kock als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1850 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1851 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;

*    1858 t/m 1862 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.C.H.Koek (sic) verzorgde vanuit Nieuwediep op 30 mei 1853 met de “Goed Vertrouwen” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Indië. Hij arriveerde op 14 september 1853 te Batavia na 107 dagen065.

 

      In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

NIEUWE DIEP 8 Februarij. Het schip het Goede Vertrouwen, kapt. Kock, komende van Batavia en bestemd naar Amsterdam, is bij Zandvoort aan den grond geraakt: men is bezig met lossen.”

 

Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden.115

 

In het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een portret door Spin van de bark “Straat Sunda” op de rede van Batavia, met vlag 717 van “Zeemanshoop” aan de fokkemast.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Kock, Teunis Carolus Hendricus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.Zijlstra werd met vlagnummer 841 per 06 mei 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is vermeld de “China”. Toegevoegd is “overleden”. Ten tijde van de inschrijving was Zijlstra 42 jaar.002a

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 29 april/06 mei 1851 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd D.A.Zijlstra, oud 42 jaar, voerend de bark “Het Goede Vertrouwen, op voordracht van kapitein P.Kraaij.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein D.A.Zijlstra om deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds te mogen worden. Dit werd afgewezen “zijnde geen termen in het Reglement om zijn verzoek toe te staan.”042 (de kapitein was boven de leeftijd van 40 jaar)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 herhaalde hij zijn verzoek en dit werd wederom afgewezen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlag           periode          type              scheepsnaam                                reder/boekhouder

841           1851           bark              China                                             Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam

                  1852-1853    bark              Mentor                                           idem

449           1854-1856    bark              Mentor                                           idem

 

Bouma025 vermeldt D.A.Zijlstra als gezagvoerder gedurende:

*      1851 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1852 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1853 t/m 1857 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Weymouth 26 juli 1854. Het schip POMONA kapt. Lootsman van A’dam naar Havana is heden met schade alhier binnengel. tengevolge van aanzeiling met een groot Nederl. schip op de hoogte van Portland, men mist 2 man van de Pomona. Men meldt van Dartmouth 30 juli 1854 dat het Nederl. schip waarmede de Pomona in aanzeiling is geweest, is gebleken te zijn de MENTOR Kapt. Zijlstra van A’dam naar Java bestemd, van de vermiste 2 man van de Pomona is een aan boord der Mentor overgekomen, doch de andere verongelukt, de Mentor heeft de reis voortgezt.”038

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Zijlstra, D.A.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Alber Holm was getrouwd met Maria Elisabeth Smith, geboren 13 juni 1814 en overleden 11 augustus 1871.

Jacob overleed in 1857. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Holm werd met nr.837 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van S.R.Post. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving was Holm 43 jaar00a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Jacob Albert Holm, oud 43 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, op voordracht van kapitein S.R.Post.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1857 staat een verzoek om een uitkering door de weduwe J.A.Holm geb. Smit, welk haar in de vergadering dd 24 september 1857 per 1 mei 1857 wordt toegewezen voor haar en 2 kinderen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 is vermeld dat per 01 mei 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J.A.Holm, geb. Smit.023.

In de notulen dd 16 februari 1864 staat vermeld een “Brief van de Wed. D.A.Capel geb van Duynen, eerder Wed. J.Holm berigtende het overlijden van haar tweede man en verzoekende opnieuw in de uitkeering te mogen deelen welk vezoek is toegestaan.”  Een overeenkomstige melding staat in de notulen van de Bestuursvergadering  dd 07 januari 1864.023

Omdat de meisjesnaam van deze weduwe anders is dan in voorgaande mededeling omtrent uitkering, twijfel ik eraan of het hier om dezelfde weduwe Holm gaat.Temeer omdat ik geen bericht omtrent een tweede huwelijk heb vermeld. Wellicht een lid in een lagere klasse?

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                            naam reder/boekhouder

        837                       1851-1853     bark                 Straat Sunda                             J.P.Gildemeester & Co

        445                       1854-1855     bark                 Straat Sunda                             idem

                                           1856           bark                 Adolf van Nassau                    Kranenborg & Zn & Nap & Co

 

Bouma025 vermeldt J.A.Holm als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Gildemeester & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor D. v/d Ham & Co te Amsterdam en was herdoopt in de “Twee Alida”;

*    1857 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn, Marhisdata

Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:

Bron: Le Précurseur, van 1856:

3/1856 : vente publique de la barque STRAAT SUNDA, 223t doublée et chevillée en cuivre en 1851 kapt. J. A. Holm  makelaars : Grisar & Marsily

14/3 : retirée de la vente publique, faute d'offres

(ML: dit lijkt te kloppen, omdat Bouma schrijft, dat het schip in 1856 werd verdoopt in TWEE ALIDA’S.)

 

In het Stadsarchief is in het Archief van de Waterschout (inventaris 38) is een monsterrol van het frgat “Louisa Prinses der Nederlanden” onder gezag van kapitein Everhardus Martinus Chevalier, gedateerd 10 juli 1837, van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Batavia. De correspondent is Uilenberg & Co. Het schip had een equipage van 17 man met o.a. 1ste stuurman N.Björn, 35 jaar, wonende te Amsterdam, maandgage f 70,- en onderstuurman J.A.Holm, 29 jaar, wonend te Amsterdam, maandgage f 50,-.

 

De bark “Straat Sunda” van kapitein J.A.Holm vertrok uit vermoedelijk Amsterdam in 1851 en bereikte op 02 december 1851 via Kaap Hoorn de haven van San Francisco. Het vertrok vandaar op 09 februari 1852 en arriveerde op 24 mei 1852 Batavia op weg naar Amsterdam.121

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Holm, Jacob Albert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Teen Reinder Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 15 december 1828 als zoon van Tjipke Teens Visser en Antje Joukes Visser.

Hij trouwde op 20 december 1855 als zeeman te Schiermonnikoog met Catharina Maria Remts Mellema, geboren te Schiermonnikoog op 01 maart 1830 als dochter van Remt Willems Mellema en Teunke Tijssen Kuiper. Zij overleed op 11 september 1856 te Durgerdam in een huis met nummer 56, namiddags 07 uur, op een leeftijd van 25 jaar.

Teen Visser huwde voor de tweede maal op 14 augustus 1862 te Schiermonnikoog als schipper met Tjietje Mellema Carst/Karst, geboren te Schiermonnikoog op 30 juli 1836 als dochter van Geert Hendriks Carst en Elisabeth Benjamins Jaski. Zij overleed te Schiermonnikoog op 07 februari 1916.

Teen Reinder overleed te Schiermonnikoog op 16 maart 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.R.T.Visser was met vlagnummer 35 in de periode 1860 t/m 1878 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.R.T.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1857 t/m 1860 van de bark “Twee Alida’s” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 bij Hoogendijk te Capelle aan de IJssel, 229 ton, varend voor D.v/d Hans & Co te Amsterdam;

*         1860 t/m 1864 van de bark “Economie” ex Koophandel, gebouwd in 1855 te Pillau, 267 ton, varend voor G.&.H.Dekker te Westzaan.

           Zeetijdingen 31 oktober 1864: “Buitenl.verk. te Hongkong.” (Sweys)

*         1867 t/m 1875 van de galjoot “Anna Hooites”, gebouwd in 1866 bij Hooites te Hoogezand, 165 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog. Zeetijdingen 13 mei 1875: “Te Wister bij Sarsund gestr. en wr.” (Sweys).

 

Een portret van de bark “Economie” met als kapitein T.R.T.Visser staat op p. 132 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

Het portrret hangt op het Gemeentehuis van Schiermonnikoog.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Visser, Teen Reinders Tjipkesz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

C.Leverstein                Constantia Maria                    03 september 1859                              niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt C.Leversteyn als gezagvoerder gedurende:

*    1859 van de 2/msch “Christina Alida” ex Star, gebouwd in 1842 te Annapolis, 103 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;

*    1860 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Leversteyn, C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Kraay                       Constantia Maria                    01 oktober 1860                                   28 december 1860

 

Bouma025 vermeldt C.Kraay als gezagvoerder gedurende:

*    1861 van de bark “Twee Alida” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 229 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn, Meyer & Co  te Amsterdam;

*    1861 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend Meyer & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Kraay, C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Uit een e-mail bericht dd 04 augustus 2003 van Kees Stada (Kees.Stada@home.nl) zou geconcludeerd kunnen worden dat het hier gaat om Johannes Klaasz. de Jong, zoon van Dirk Klaasz. de Jong (gezagvoerder, zie aldaar).

 

Johannes de Jong trouwde te Harlingen op 24 augustus 1846 met Riemke Schaafsma, geboren te Harlingen op 29 juni 1828 als dochter van Marten Schaafsma en Aafke Aukes Zein. Zij overleed te Harlingen op 17 mei 1905 als weduwe van 83 jaar. (hier moet een fout zijn, want een leeftijd van 83 geeft een geboortejaar ca. 1822)

Johannes overleed vermoedelijk te Harlingen op 21 juli 1880, oud 53 jaar en gehuwd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johannes K.de Jong werd per 01 juli 1851 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de bark "Wilhelmina Fredrika"(sic). De contributie werd voldaan door zijn vrouw Riemkje P.Schaafsma, geboren 03 december 1821. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 3 kinderen: Stijntje (geb. 25 december 1846), Pieter (geb. 15 oktober 1848) en Klaas (geb. 23 november 1850). Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse met vlagnummer 038, later 043029-fol.003.

 

J.K.de Jong werd op 01 januari 1853 met vlagnummer H38 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege  "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Goeverneur Bn van Zuylen van Nijevelt", boekhouders Barend Visser & Zn. De contributie werd betaald door zijn vrouw Riemkje P.Schaafsma, geboren te Kimswerd op 03 december 1821.

Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 5 kinderen: Mijntje (25 december 1846), Pieter (15 oktober 1848), Klaas (23 november 1850), Johannes (15 december 1852) en Elisabeth (17 januari 1855). Op het folionummer van vlag 38 staat bijgeschreven:"later 43".

 

J.K.de Jong was lid van het College met vlagnummer H38 in de periode 1853-1869 en met vlagnummer 43 in de periode 1870-1880034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

J.K.de Jong overleed op 21 juli 1880 te Harlingen. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1050,-. De uitbetaling was in 1880 ¦250,-, op 30 juni 1882 ¦ 50,- en verder ieder halfjaar ¦75,-028-fol.039.

Het College verzond op 15 maart 1888 een brief aan mevr. J.K.de Jong-Schaafsma te Harlingen waarin een extra uitkering van ¦50,- werd toegezegd033.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

 H38/H43        1857-1859 brigt.           Gouverneur Baron van Zuijlen

                                                                   van Nyeveldt                                           Barend Visser & Zn, Harlingen

                                                                   augustus gestrand bij Kijkduin en wrak

                           1861-1862 bark           Constantia Maria (ex Twee Alida's,     A.H.Hagedoorn, Meijer & Co,

                                                                   ex Straat Soenda)                                    Amsterdam

                               1865        kof             Gustaaf (ex Minister Verstolk)              Zeilmaker & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.K.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*    1856 t/m 1857 t/m 1842 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*    1859 t/m 1860 van de sch.brik “Gouverneur Baron van Zuylen van Nijevelt”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 221 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen. Het schip is in 1ugustus 1860 gestrand bij Kijkduin en wrak geslagen;

*    1862 van de bark “Twee Alida” ex Straat Sunda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 229 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn, Meyer & Co  te Amsterdam;

*    1862 t/m 1863 van de bark “Constantia Maria” ex Twee Alida’s, ex Straat Soenda, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 220 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding van de brik “Gouverneur Baron van Zuijlen van Nijevelt op 23 augustus 1860 in het Schulpengat, geladen met rogge, onder gezag van kapitein Jan Klaas de Jong

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Jong, Johannes Klaasz. de
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1838-07-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: STRAAT SUNDA
Schipper: Mulder, Gerrit
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: STRAAT SUNDA op de rede van Batavia, aquarel gemaakt in 1847
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

30 september 1837

RC - Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 29 september. Den 29 arriveerde te Helvoetsluis ALIDA KLAZINA, K.E. Tiktak, van Drammen, en zeilden ALIDA GIEZEN, J.J. Zelling, naar Cardiff; JOHANNA GEZINA. J. Brauw, naar Stettin (opm: Szczecin), en STRAAT SUNDA, G. Mulder, naar Batavia. De wind O.

 

10 januari 1838

JC - Javasche Courant

Batavia, 7 januari. De 5e januari zijn hier aangekomen de Nederlandse bark INDIAAN, kapt. O. Kievijt, vertrokken van Rotterdam de 20e september, de dito bark NEDERLANDER, kapt. J. Lloyd, met twee passagiers, vertrokken van Calcutta de 6e december, het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, met vier passagiers, vertrokken van Rotterdam de 21e september. de dito bark STRAAT SUNDA, kapt. G. Mulder, vertrokken van Rotterdam de 29e september, en het dito schip PALEMBANG, kapt. G.L.J. van der Hucht, met drie passagiers en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Amsterdam de 20e september.

 

23 mei 1838

ZP - Zeepost

Gedurende de eerste week van januari (opm: 1838) zijn te Batavia de navolgende schepen gearriveerd, als: (o.a.)

Op den 6e januari: MARY EN HILLEGONDA, kapt. de Jong, den 22 september van Rotterdam vertrokken; INDIAAN, kapt. Kievit, den 20 september van Rotterdam vertrokken, en STRAAT SUNDA, kapt. Mulder, den 29 september van Rotterdam vertrokken.

 

24 november 1838

JC - Javasche Courant

Batavia, 22 november. Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark STRAAT SUNDA, kapt. G. Mulder, vertrokken van Amsterdam de 24e juli.

 

ZP - Zeepost

De 24e oktober lagen ter rede van Batavia de schepen MARIA, kapt. Remkes, CANTON, kapt. Lourens, CAROLINA JOHANNA, kapt. Matsen, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. Kok, en STRAAT SUNDA, kapt. Mulder.

 

24 maart 1841

JC - Javasche Courant

Batavia, 21 maart. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark (opm: brik) COURIER, kapt. J. Teijgeler, vertrokken van Rotterdam de 27e november, en de dito bark STRAAT SUNDA, kapt. D. Bruin, vertrokken van Calcutta de 12e februari.

 

21 september 1841

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: STRAAT SUNDA, kapt. D. Grim,  van Batavia met koffie en tin

 

09 november 1841

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Naar Batavia ligt in lading, om zo spoedig mogelijk te vertrekken, het gekoperd tweedeks Nederlands fregatschip STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen. Adres voor passagiers of goederen, bij de cargadoors d’Arnaud &Co. en de Wed. Jan van Wesel &  Zoon, te Amsterdam.

 

27 april 1842

JC - Javasche Courant

Batavia, 23 april. Heden is alhier aangekomen de Nederlandse bark STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, met een passagier, van Amsterdam vertrokken de 29e december.

 

06 december 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: THEODORA EN SARA, kapt. Th. Schut, van Batavia met rijst, koffie, sapanhout, arak, suiker, huiden, indigo, notenmuskaat, cassia en koopmanschappen; STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, van Padang met koffie, tin, bindrottingen; ELLIDA, kapt. J. Jansen, van New-York met harst, koopmanschappen, traan, potasch, quercitron, paarlasch, katoen en tabak.

 

08 december 1842

DC - Dordtsche Courant

Dordrecht, 7 december. Met het barkschip STRAAT SUNDA, zijn rechtstreeks berichten van Padang ontvangen, lopende tot de 19de augustus jl. Op dat tijdstip heerste ter westkust van Sumatra en in de binnenlanden een gewenste rust. De prijs der koffie was toen aldaar ruim NLG 14,- de pikol, doch, niettegenstaande die lage stand, was de handel in dat artikel vrij levendig. Te Padang waren, vanaf de 1ste januari tot en met ultimo juli ll., ruim 63.099 pikols koffie uitgevoerd geworden, waarvan ongeveer 20.000 naar Nederland, 20.000 naar de Nederlandse bezittingen, 11.000 naar Frankrijk en de Franse bezittingen en 11.000 naar Noord-Amerika.

 

07 februari 1843

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Schepen in lading.

Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, van Amsterdam. Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zoon.

 

17 juni 1843

JC - Javasche Courant

Scheepsberichten. Batavia. Aangekomen: 14 juni. Nederlandse bark MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. C.J. Berghuis, vertrokken van Amsterdam de 1e maart; dito bark STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, vertrokken van Amsterdam de 17e februari, met 1 passagier; dito bark LAURENS KOSTER, kapt. D.R. Kleve, vertrokken van Rotterdam de 23e februari; dito bark LIBRA, kapt. U. Trip, vertrokken van Rotterdam de 23e dito.

 

19 juli 1843

JC - Javasche Courant

Postkantoor. Wordt ter kennisse van het publiek gebracht, dat op morgen middag ten één uur aan het Postkantoor te Weltevreden brieven pakketten zullen worden gesloten voor de Nederlandse schepen ROTTERDAM, kapt. P. Vis en per de PRINSES SOPHIA, kapt. A.J. Verschuur, beide bestemd naar Rotterdam.

Wijders zijn er brieven pakketten geopend, om te worden verzonden naar Amsterdam, met het Nederlandse schip STRAAT SUNDA, kapt. Volkerts (opm: bark, kapt. H.M. Volkertsen) en welke pakketten op aanstaande vrijdag de 21e dezer op bovengemelde plaats en uur zullen worden gesloten.

Batavia, 18 juli 1843, de postmeester, J. Boshuizen. .

 

08 november 1843

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, van Batavia met koffie en suiker.

 

06 augustus 1844

AH - Algemeen Handelsblad

Schepen in lading naar:Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip STRAAT SUNDA, kapt. B.J. Doornik. Adres bij de weduwe Jan van Wesel en Zoon.

 

09 augustus 1844

AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 8 augustus. Heden zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij voor de maand augustus bevracht de volgende schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, STRAAT SUNDA, kapt. Doornik, EUGENIE, kapt. Klimp, DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. Kroger, MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, STAATSRAAD BAUD, kapt. Seepe, TRITON, kapt. Olie, MARCO BOZZARIS, kapt. De Boer, GENERAAL VAN DEN BOSCH, van Rotterdam, kapt. …, PRINS VELDMAARSCHALK, van Schiedam, kapt. Butter.

 

08 januari 1845

JC - Javasche Courant

Batavia, 5 januari. De 2e dezer is alhier aangekomen de Nederlandse bark STRAAT SUNDA, kapt. B.J. Doornik, met een passagier, de 24e augustus vertrokken van Amsterdam. De 3e dezer zijn alhier aangekomen het dito schip ELIZABETH ANTHONIA, kapt. P. Bakker, met een passagier, de 21e september vertrokken van Amsterdam, het dito dito KONING WILLEM II, kapt. J. Kooger, de 30e augustus vertrokken van Middelburg en de dito bark LIBRA, kapt. U. Trip, de 11e september vertrokken van Rotterdam.

 

30 juni 1846

AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 29 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: De MARIA, kapt. H.D. van Wyk; STRAAT SUNDA, kapt. T.C.H. Kock; ELISABETH ANTHONIA, kapt. P. Bakker; RHIJN, kapt. C. Brandligt; DIONYSIA CATHARINA, kapt. P. Arenspoot; ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.F.P.A. Abbema; THEODORA EN SARA, kapt. A. van Oosterom; WILHELMINA ARNOLDA, kapt. J.L. Mulder; DECIMA, kapt. J. Bolhuis; ANJER, kapt. G. Gerrits; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; WILLEM ERNST, kapt. H. Wittebol; OCEAAN, kapt. N.D. de Boer; JAVA COERIER, kapt. F.G. Reinits.

 

18 november 1846

JC - Javasche Courant

Batavia, 16 november. Heden zijn hier aangekomen: (o.a.)  het dito schip STRAAT SUNDA, kapt. T.C.H. Kock, vertrokken van Amsterdam de 24e juli, en het dito schip DECIMA, kapt. C.H. Smit q.q., vertrokken van Amsterdam de 30e juli.

 

25 maart 1848

DC - Dordtsche Courant

Dordrecht, 24 maart. Door de Nederlandsche Handel-maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. K. Welger: ZEELAND, kapt. J. Noordt; JAVA KOERIER, kapt. F.G. Reinits; STRAAT SUNDA, kapt. F.C.H. Kock; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; PRINS VELDMAARSCHALK, (van Rotterdam) kapt. C.F. Rietbergen; PROTEUS, (van Rotterdam) kapt. Koens.

 

16 augustus 1848

JC - Javasche Courant

Batavia, 14 augustus. De 11e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip ORION, kapt. C.M. Borghorst, met4 passagiers en 148 militairen, de 6e april vertrokken van Amsterdam, en de dito bark STRAAT SUNDA, kapt. P.C.H. Kock, met een passagier, de 20e april vertrokken van Amsterdam.

 

02 mei 1850

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: STRAAT SUNDA, kapt. Zeylstra, WATERLOO, kapt. Van Epen, JOHANNA, kapt. Schippers, LOUISA MARIA, kapt. Herderschee, GENERAAL LIST, kapt. Sandman, ELISABETH EN ANTOINETTA, kapt. Besier, WILLEM BARENDZ, kapt. Landzaat, JACOB ROGGEVEEN, kapt. Rolff, JAVAAN, kapt. Dekker, SIRIUS, kapt. Mulder, CATHARINA JOHANNA, kapt. Jaski, RABENHAUPT, kapt. Prange, ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. Kley, OUD-ALBLAS, kapt. Budde, GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, STAD TIEL, kapt. Chevalier, ECHO, kapt. Buikes, en CORNELIA, kapt. Jonker.

 

16 augustus 1852

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 23 juni. Scheepsvrachten. De STRAAT SUNDA bedong voor rijst NLG 65 en de PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN voor suiker NLG 70, arak NLG 105 en maatgoederen (opm: volumineuze lading) NLG 80 beiden naar Amsterdam

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 34

BIJLBRIEF Straat Sunda

plaats en datum acte Cappelle a/d IJssel, 11 september 1837

type schip barkschip

kapitein

Bouwwerf Willem en Jan Hoogendijk & Co, scheepsbouwers te Cappelle
op d’IJssel, op hun scheepstimmerwerf gequoteerd No. 27

Eigenaar Gebrs. Hendrichs & Co, Amsterdam

te voeren door kapt. G. Mulder

grootte in tonnen 121 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 27,30 x 4,91 x 3,85 m hol

kiellegging

tewaterlating 16 augustus 1837

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 34 folio 119, recto vak 4

datum registratie 16 september 1837

notaris

prijs

bijzonderheden gekoperd
meetbrief No 243 d.d. 29 augustus 1837


Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.34

deel VII, foto 2 – 09,10
CEDULE

Naam schip STRAAT SUNDA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 13 september 1837

type schip bark

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. G. Mulder

grootte in tonnen 121 lasten of 229 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Capelle op d’ IJssel

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 september 1837

nummer registratie deel 34, folio 34, folio 119, recto, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de blijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Capelle op d’IJssel.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Augustinus Mauritius Hendrichs, voor zijn firma Hendrichs & Co., en namens de in de bijlage genoemde mede-eigenaren..


1837.09.25 Eerste zeebrief voor een bark STRAAT SUNDA, kapt. G. Mulder



researcher/datum research: ML / 310516




Bijlage bij acte 34 van 1837, bark STRAAT SUNDA
eigenaren per medio september 1837

firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/3e part)
C. Smit, Alblasserdam (1/6e part)
A. Lehmand Lehnsfeld, Amsterdam (1/8e part)
Wed. J.F. Hendrichs, Amsterdam (1/8e part)
M.J. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
J.F. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part)
Tjerk Schaap, Amsterdam (1/16e part)
Barend Bakker Wzn., Amsterdam (1/16e part)

ML / 310516

Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.11

DVD XI – 802 - 804
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip STRAAT SUNDA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 11 april 1851

type schip bark

bouwwerf/verkoper Maria Agnes Moormann, weduwe van Augustinus Mauritius Hendrichs, dirigerend vennote van de firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam

gevoerd door kapt. L.H. Zijlstra

eigenaar/aankoper Hendrik Daniel Gildemeester, voor zijn firma J.P. Gildemeester & Co, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 229 tonnen of 121 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,50 x 5,07 x 3,70 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 april 1851

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Fredrik Franke, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 20.000,-

Bijzonderheden: de acte bevat de opmerking: “zie registratie van de bijlbrief in dato 19 september 1837 onder no. 34”.
Het schip was door kopers op 10 april 1851 te Amsterdam overgenomen.







researcher/datum research: ML / 110908

Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.11
foto IMG 9127 - 9130

CEDULE

Naam schip STRAAT SUNDA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 25 april 1851

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.A. Holm

grootte in tonnen 121 lasten of 229 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Capelle op d’IJssel

plaats / datum registratie Amsterdam, 29 april 1851

nummer registratie deel 61, folio 118, verso, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hendrik Daniel Gildemeester, voor zijn firma J.P. Gildemeester & Co., Amsterdam, en voor zich en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren.




researcher/datum research: ML / 060217



Bijlage bij eigendomsbewijs11 van 1851, bark STRAAT SUNDA
eigenaren per ultimo april 1851:

firma J.P.Gildemeester & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/10e part)
H.D Gildemeester, Amsterdam (1/10e part)
J.P.H. Gildemeester, Nederlands consul te San Francisco (1/10e part)
C. Hoogeveen, Utrecht (1/10e part)
Jhr. J.A. Singendonck, ’s-Gravenhage (1/10e part)
Douairière J.W. Dedel, geboren Corver Hooft, ’s-Gravenhage (1/10e part)
Douairière Hinlopen, geboren L.J.C. Barones Taets van Amerongen, Utrecht (1/20e part)
Douairière O.W. Falck, geboren E.O.J. Walland, Utrecht, (voor zich 1/20e part en als moeder en voogdes van A.R. Falck ook 1/20e part)
G.K. Falck, Soestdijk (1/20e part)

ML / 060217

Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.57

DVD XLIV – 2154-2156
CEDULE

Naam schip voorheen STRAAT SUNDA, doch thans door koper genaamd TWEE ALIDA’S

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 juli 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma D. van der Hans & Co., Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. T.R.T. Visser

grootte in tonnen 121 lasten of 229 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Capelle a.d. IJssel

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 juli 1856

nummer van registratie deel 70, folio 98, recto, vak 2.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 14 juli 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: De laatste koopbrief wordt getoond.
het schip had eerder een zeebrief, onder nr.(niet genoemd) uitgegeven op 19 oktober 1853
Het schip behoort thuis en ligt thans te Amsterdam





researcher/datum research: ML / 140710

Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.57

DVD XII – 6729
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip STRAAT SUNDA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 30 juni 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma J.P. Gildemeester & Co., kooplieden te Amsterdam

gevoerd door kapt. J.A. Holm

eigenaar/aankoper firma D. van der Hans & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 229 tonnen of 121 lasten (meetbrief 17 oktober 1853)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,50 x 5,07 x 3,70 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 juli 1856

nummer van registratie deel 70, folio 94, verso, vak 7.

notaris

prijs NLG 4.000,-

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 080608

Naam STRAAT SUNDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1859.18

DVD XIII- 7090, 7091 en 7185 - 7187

ACTE KOOP/VERKOOP en CEDULE

Naam schip TWEE ALIDA’S, door kopers genaamd CONSTANTIA MARIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 18 mei 1859 en eigendomsverklaring Amsterdam, 4 juni 1859.

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma D. van der Hans & Co., Amsterdam als representanten van de eigenaars

gevoerd door kapt. F.R.F. Visser

eigenaar/aankoper Adrianus Hendrik Hagedoorn, koopman te Amsterdam (1/2e part) en Meijer & Co., cargadoors (1/2e part), beide te Amsterdam

te voeren door kapt. C. Leverstein

grootte in tonnen 234 tonnen of 124 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 juni 1859

nummer van registratie deel 75, folio 154, verso, vak 6.

notaris

prijs NLG. 5000,-

Bijzonderheden: het schip lag toen aan de werf de Zwarte Raaf in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam. Het schip was aangeboden ter publieke verkoop te Amsterdam op 26 april 1859 doch opgehouden.
Voor het schip was bereids vroeger een zeebrief uitgereikt en wel laatstelijk op 15 juli 1856 onder no. 613.


researcher/datum research: ML / 201108

Naam CONSTANTIA MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1859
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Koop Acte: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3180-1851.11

Jaar: 1837
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 34

Jaar: 1837
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 34

Jaar: 1837
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.34 - deel VII, foto 2 – 09,10

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1851.11 - foto IMG 9127 - 9130

Jaar: 1856
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Amst.198.3181-1856.57 - DVD XII – 6729

Jaar: 1856
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3172.1856.57 - DVD XLIV – 2154-2156

Jaar: 1859
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP en CEDULE Archiefnummer Amst.198.3181-1859.18 - DVD XIII- 7090, 7091 en 7185 - 7187

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javasche Courant
NRC= Nieuwe Rotterdamsche Courant

PI [pietsscheepsindex.nl]
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk