Inloggen
STAD LEYDEN - ID 9114


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-04-02 / 1893-04-01 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Kater Pzn., Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-10-17
Launch Date: 1854-10-21
Delivery Date: 1854-12-00
Technical Data

Gross Tonnage: 230.00 lasts
Gross Tonnage 2: 436.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 37.00 Meters Registered
Beam: 6.00 Meters Registered
Depth: 4.42 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1880
Type: Remeasurement
Omschrijving: Omstreeks 1880 hermeten volgens de nieuwe meting: nu 371,75 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-04-02
Register nr: 18550236
Scheepsnaam: STAD LEYDEN
Type: Bark
Lasten: 230
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Craandijk & Dercksen
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Ruige, C.C.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-12-27 STAD LEYDEN
Manager: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSWD

Date/Name Ship 1883-04-02 HARLINGEN
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NVMF
Additional info: op veiling gekocht door Hubert Jans & Co. voor NLG 10.800,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren STAD LEYDEN volgens eigendomsbewijs d.d. 27 december 1854:

Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouders en 4/60e part)
Firma Gebr. Wilmers, Amsterdam (2/60e part)
J.T. Bangert, Amsterdam (2/60e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (2/60e part)
Wed. J. Medendorp, geboren Zytsema, Amsterdam (2/60e part)
Wed. C.W. Reinold, Amsterdam (2/60e part)
R. van de Weerd, Amsterdam (1/60e part)
Firma Koning & Van der Goes, Amsterdam (1/60e part)
P.C. Stadtnitski, Amsterdam (1/60e part)
C. Terlet, Amsterdam (1/60e part)
J. Schaap, Amsterdam (1/60e part)
D. Tieboel Siegenbeek, Leiden (4/60e part)
Jkvr. Brugmans, Leiden (2/60e part)
D.J. de Swaan , Leiden (2/60e part)|
W.C. Baert, Leiden (2/60e part)
Firma P. van Geer & Co., Leiden (2/60e part)
Wed. J. le Lau Horn, Leiden (1/60e part)
Wed. P.A. van Westrheene van Valkenburg, Leiden (1/60e part)
A.Ballego, Leiden (1/60e part)
Firma P.J. de Fremery & Co., Leiden (1/60e part)
J.H.J. Groothols, Leiden (1/60e part)
P.L. Fichler, Leiden (1/60e part)
L.C. Luzac, Leiden (1/60e part)
Mej. Steenmeijer, Leiden (1/60e part)
J.D.R. Baron van Slingelandt, Breda (4/60e part)
Mej. A. Loopuit, Schiedam (4/60e part)
J. de Jager, Schoonhoven (2/60e part
Slingeland van Cabauw en Zevender, Schoonhoven (1/60e part)
P.M. Nolthenius, Purmerend (2/60e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/60e part)
K.C. Koker, Broek (1/60e part)
Mej. A.E. Craandijk, Soest (1/60e part)
Mevr. H. Cool van Coppenaal, ’s-Gravenhage (1/60e part)
C.J. van Ingen, Rhenen (1/60e part)
J.C.M.W. Reepmaker van Belle, ’s-Hertogenbosch (1/60e part)
P. Beers, Monnikendam (1/60e part)

Ship Events Data

1856-01-27: Collision
Amsterdam, 27 januari 1856. De schepen STAD LEYDEN (opm: bark), kapt. C.C. Ruige, van Batavia herwaarts gedestineerd, en FENNA (opm: brik), kapt. J. Caspers, van hier naar Syra (opm: Ermoepolis, Siros eiland) vertrokken, zijn in het Groot Noord Hollands kanaal bij Purmerend in aanvaring geweest, en hebben beiden daardoor zware schade bekomen. Eerstgenoemd schip is sedert in het Oosterdok aangekomen.
1859-03-13: Damaged
Rotterdam, 6 juli. Kapt. Dekker, voerende het schip STAD LEYDEN, de 2e mei van Amsterdam te Singapore aangekomen, rapporteert dat hij, na op de gronden (opm: het ondiepe gedeelte van de Atlantische Oceaan voor de ingang van Het Kanaal; ruwweg het gebied binnen de 100 vademlijn) veel slecht weer doorgestaan te hebben, waardoor de fokkera, enige zeilen enz. verloren gingen, de 13e maart op 46º Z.B. en 76º O.L. door een orkaan werd belopen, die aan schip, tuig, zeilen en koper veel schade had toegebracht; het schip moest na ontlossing der lading dokken, om te worden nagezien.
1863-12-17: Damaged
Bahia, 19 december. Het Nederlandse schip STAD LEYDEN, kapt. Van der Poll, van Amsterdam naar Samarang, is hier eergisteren met gebroken fokkemast en meer andere schade binnengelopen. Passagiers en equipage bevonden zich in goede welstand. Het schip behoeft niet lossen.
1883-04-25: Sold at auction
Advertentie. Chr. Ament, J.R. Bos Janszen, A.D. Strumphler, A. Vinke en J.J. van der Sande, makelaars, presenteren op maandag 25 april 1883, des namiddags te 15.00 u in het lokaal Frascati in de Nes alhier, voor hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, te verkopen het extra welgebouwd en welbezeild gekoperd en kopervast Nederlands barkschip STAD LEIJDEN, kapt. J. Huisman, gemeten 372 register tons netto; geklassificeerd A 1, Red. Engelse Lloyds; en dit met deszelfs complete inventaris, liggende aan de werf van de scheepsbouwmeester J.C. Ceuvel, op de Kadijk, alhier, breder omschreven bij biljetten met inventaris.
Nadere inlichtingen bij genoemde makelaars. Zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop.
1893-04-01: Final Fate: Broken up

De HARLINGEN is op 22 maart 1893 openbaar geveild te Harlingen, doch voor NLG 3.900 opgehouden. Enige dagen later voor sloop verkocht aan J. Alta Lzn. te Harlingen.

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Cornelisz Ruige werd geboren te Terschelling op 21 juni 1821. Bij de deelname aan het Weldadig Zeemans Fonds per 20 juni 1854 was hij ongehuwd, maar hij trouwde later met Jetske Gerrits Mulder, geboren te Capelle aan de IJssel op 03 oktober 1832. Toegevoegd is: “den 11 April 1856 Voor de Voortde deelne bedankt”003.

 

Cornelis Cornelisz Ruige werd geboren op 27 juni 1821 te Terschelling als zoon van Cornelis Iemkes Ruige en Klaaske Cornelis Cupido.

Hij huwde voor de eerste maal op 30 december 1846 met Geertje Zorgdrager, geboren te Terschelling op 01 juli 1825 als dochter van Cornelis Cornelis Zorgdrager (landbouwer) en Antje Jacobs Wagenaar en overleden te Lies (Terschelling) op 27 december 1847.

Na haar overlijden huwde Cornelis Ruige voor de tweede maal op 11 april 1856 te Alblasserdam met Jetske Mulder, geboren op 03 oktober 1833 te Terschelling als dochter van Gerrit Jans Mulder (zeeman) en Trijntje Wigles Swart en aldaar overleden op 03 oktober 1914.

Cornelis overleed op 18 maart 1884 te Bridgetown op Barbados in een particulier ziekenhuisje en werd aldaar begraven op 19 maart 1884

 

Cornelis Cornelisz. Ruijg, koopvaardijkapitein, geboren te Terschelling rond 1822, wonende aldaar, zoon van Cornelis Jemkes Euijg en Klaaske Cornelis Cupido062.

 

                            

 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.C.Ruige werd met vlagnummer 866 per 10 februari 1852 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.E.Swart. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Maria". Toegevoegd is "bedankt".002. Ten tijde van de inschrijving was Ruige 30 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 03/10 februari 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Cornelis Ruige, oud 30 jaar, voerend de schonerkof “Maria”, wonend te Terschelling, op voordracht van kapitein kapitein G.E.Swart.023.

 

C.C.Ruige was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m (minstens) 1871 (wellicht 1884) met de vlagnummers 866 (1852 t/m 1854) en 472 (1854 t/m minstens 1871)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       866                     1852-1853    sch.kof           Maria                                                    geen opgave

       472                     1854-1856    bark                Stad Leyden                                        Craandijk & Dercksen

                                     1857-1866    fregat              Hollandia                                             idem

                                     1867-1871    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.C.Ruige als gezagvoerder gedurende:

*  1852 t/m 1854 van de bark/galjoot “Maria”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 140 ton o.m., varend voor P.H.Kraandijk Jr te Amsterdam;

*  1855 t/m 1857 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam door scheepsbouwmeester P.Kater, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*  1859 t/m 1867 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*  1877 t/m 1880 van de bark “Vesta”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 437 ton o.m., varend voor Craandijk & Derckesen te Amsterdam. Het schip werd in 1880 te Macassar afgekeurd en verkocht;

*  1881 t/m 1884 van de bark “Clara” ex Springbok, gebouwd in 1862 te Sunderland, 293 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Terschelling. Het schip voer in 1885 voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Cornelis”.

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                                              aankomst

C.Ruige                                         Hollandia                             29 juni 1860                                    12 mei 1862

                                                       Hollandia                             29 oktoberr 1862                            niet vermeld

                                                       Hollandia                             08 december 1864                          29 maart 1867

 

Cornelis Cornelisz Ruige was kapitein op de volgende schepen:

"1853-1854 op de schoenerkof "Maria" gebouwd in 1837, 140 ton, reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het bevel over dit kofschip nam hij in 1853 over van kaptein C.C.Rotgans, eveneens Terschellinger van geboorte. De "Maria" is in 1856 op reis van Amsterdam naar Dantzig op de Noordzee vergaan. Het volk werd gered (Kapitein was H.Meyer).

1854-1857       op de "Stad Leyden", een fregat, groot 230 last (436 ton), gebouwd in 1854 op de werf J.de Kater (of J.J. Kater Pz) te Monnikendam, reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Kapitein Ruige haalde dit schip nieuw van de werf. ...

1858-1867       op de "Hollandia", een driemast clipperfregat van 459 ton, waarvan in 1857 de kiel werd gelegd op de werf van J.de Kater te Monnikendam. Ook dit schip was van de reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. In 1876 werd de "Hollandia" na averij aan de Kaap afgekeurd en verkocht.

1877-1880       Op de "Vesta", een bark, groot 231 last (437 ton), gebouwd in 1855 te Alblasserdam door de werf van C.Smit. In 1876 werd deze bark door de Amsterdamse reders Craandijk & Dercksen aangekocht van de reder T.Schol, eveneens te Amsterdam. De "Vesta" werd in 1880 te Maccassar afgekeurd ...(zie ook bij C.A.Bakker).

1881-1884       op de "Clara", ex "Springbok", een bark van 293 ton, gebouwd in 1862 en door kapitein Ruige in 1880 te Liverpool aangekocht. In 1885 ... verkocht aan de reder J.J.van der Berg en hernoemd "Cornelis". (Kapitein Poldervaart.) ..10-p.60/64

 

Overige bijzonderheden

Nadat kapitein Ruige in 1867 het bevel over de "Hollandia" aan zijn opvolger, kapitein G.G.J.Westerveld, had overgedragen, vestigde hij zich op zijn geboorte-eiland Terschelling. Voordien was hij tijdelijk woonachtig geweest in Alblasserdam. Deze verplaatsing naar het eiland was kennelijk als blijvend bedoeld, maar het lot zou anders beslissen. In de periode, dat hij op Terschelling woonde, bekleedde kapitein Ruige verschillende openbare functies, waarvan zijn lidmaatschap van de gemeenteraad de belangrijkste was. Als raadslid ijverde hij sterk voor verbetering van het zeevaartkundig onderwijs en daarmee in verband staande voor de bouw van een zeevaartschool. In de raadsvergadering van 19 november 1871 vraagt Ruige om, in navolging van het buureiland Vlieland, ook op Terschelling zo spoedig mogelijk te zorgen voor een dergelijk instituut. Reeds in 1872 wordt er een commissie gevormd, die tot taak heeft de mogelijkheden om tot de bouw van een zeevaartschool te komen, nader uit te werken. Klaarblijkelijk loopt alles vrij vlot, want op 1 januari 1875 wordt de school geopend, waaraan Ruige ook enige tijd leraar zal zijn. In dat jaar zien we de heer Ruige nog benoemd als lid van de schoolcommissie. een toeziend orgaan van het zeevaartkundig onderwijs. Van 1869-1876 was kapitein Ruige lid van de plaatselijke commissie van het reddingswezen. Als kapitein Ruige in deze periode, door lenen aan een onbetrouwbare vriend, veel van zijn spaarpenningen verliest, is hij genoodzaakt in 1877 weer bij zijn vroegere rederij, de reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam, te monsteren. Hij krjgt dan het bevel over de bark "Vesta" en voert dit schip tot 1880. In dat jaar koopt hij in Liverpool de bark "Springbok" en noemt het schip "Clara", naar zijn oudste dochter. De "Clara" krijgt Terschelling als thuishaven. Als kapitein-reder maakt hij met de "Clara" reizen naar Spanje, Afrika, Zuid-Amerika en Ned.West-Indië. In het begin van het jaar 1884 vertrekt kapitein Ruige van Amsterdam voor een reis naar Suriname. Zijn veertienjarige dochter smeekt hem dan de reis te mogen meevaren, wetende dat haar vader ziek is. Haar moeder geeft haar geen toestemming. In de "West" verergert de ziekte van kapitein Ruige en hij is genoodzaakt op Barbados zijn schip te verlaten. In Bridgetown wordt hij in een particulier ziekenhuisje opgenomen en verpleegd. Het mag niet baten. Op 18 maart 1884 sterft kapitein Ruige en de daaropvolgende dag wordt hij te Bridgetown begraven. Zij schip, de "Clara", wordt in december 1885 door zijn eerste stuurman thuisgevaren en ... verkocht aan de reder J.J.van der Berg, die het schip herdoopt in "Cornelis". In 1893 wordt het schip ... te Monster gesloopt010-p.60/64.

Het artikel in “Terschelling buitengaats” van Dekker & Rogge, 1972, bevat een foto van Cornelis Cornelisz Ruige.

(zie ook: "Het zeevaartkundig onderwijs op Terschelling" door P.van Leunen in Cornelis Douwe nr.17 juni/juli 1966 pp.328-337.

     Van 1859-1871 had Terschelling één rederij nl. W.W.Rotgans en J.G.Rotgans. Van 1872-1881 was Terschelling "rederloos", maar van 1881-1884 zien we kapitein C.C.Ruige als reder met zijn schip, de bark "Clara", ex "Springbok", 293 ton, gebouwd in 1862, aangekocht in Liverpool010-p.14.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Ruige, Cornelis Cornelisz
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 472
Overige informatie: * Terschelling, 21 juni 1821, † Bridgetown (Barbados), 18 maart 1884

Familiegegevens en opleiding

N.J. van den Worm leefde van 1829 tot 1893.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 2924. Het graf is eigendom en beschermd.117.

 

Nicolaas van den Worm werd later burgemeester van Schiermonnikoog

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.J.van der Worm werd met vlagnummer 671 per 29 april 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemandhoop op voordracht van kapitein C.C.Ruige002.

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 april 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Nicolaas Johannes van den Worm, oud 26 jaar, voerend een in aanbouw zijnd schip (waarvan de naam niet is vermeld), voor rekening van Craandijk & Dercksen, op voordracht van kapitein C.C.Ruige.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1862 wordt een brief gemeld van N.J. van den Worm “berigtende dat hij zijne contributie in den loop dezes jaars zal afdoen en honorair lid wil worden.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      671                          1856          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1857-1859    bark                Stad Leyden                                        Craandijk & Dercksen

                                     1860-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.N. v/d Vorm (moet zijn N.J. van der Worm) als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1859 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

 

Afbeelding van de “Stad Leyden”, kapt. N.J. van den Worm staat op p. 47 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Worm, Nicolaas Johannes van den
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 671
Overige informatie: *1829, †Schiermonnikoog (?), 1893

Familiegegevens en opleiding

Zie ook hierna bij Overige bijzonderheden.

 

Arij Dekker werd op 31 augustus 1844 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004-533/2057. Hij werd geboren te Amsterdam op 13 januari 1832 als zoon van Alexander Dekker, winkelier, wonende op het Rapenburg 4, en Anna Matto. In een drie-maandelijkse rapportage van 1845-1847 zijn de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts:

"9 maart 1847 aangenomen tot lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente door Do Weyland

 26 maart 1847 geplaatst als jongen op het schip Triton capt.Oly naar Batavia voor Amst. Gagie ¦8,-

 24 maart 1848 terug van de reis met goede attest

 6 mei 1848 geplaatst als ligtmatroos op het schip Triton Capt. Oly naar Batavia voor Amsterd. Gagie ¦12,-

 31 maart 1849 terug van de reis met goed attest

 5 april 1849 eervol ontslagen".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Dekker werd met vlagnummer 758 effectief lid van Zeemanshoop per 17 mei 1859 op voorspraak van F.H.Gorter. Zijn schip was de "Alexander"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 03/10 mei 1859 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Alexander Dekker, oud 36 jaar, voerend de bark “Alexander”, voor rekening van J.Holtzappel te Apeldoorn, op voordracht van kapitein F.H.Groote.023. (de notulist heeft vermoedelijk de vóórnaam en de naam van het schip verward.)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1869 staat het verzoek om de reglementaire uitkering van de wed. A.Dekker geb. Mulder welke haar in de vergadering van 28 januari 1868 werd toegekend met ingang van 01 december 1868 voor haar en 2 kinderen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 februari 1869 staat vermeldt dat per 01 december 1868 een uitkering in de 1e klasse afd. A. is toegekend aan de wed. kapitein A.Dekker geb E.G.Mulder voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren       type                scheepsnaam                               naam reder/boekhouder

        758          1859-1863 bark                Alexander                                     J.Holtzapfel te Apeldoorn

                               1864       geen opgave van schip en boekhouder

                               1865       bark                Vertrouwen                                  J.Holtzapfel te Apeldoorn

                           1866-1868 bark                Vertrouwen                                  W.Bakker Bz

                               1868       "overleden"

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

A.Dekker                                Alexander                                24 november 1860                             16 november 1861

                                                 Alexander                                28 april 1862                                       geen melding

                                                Vertrouwen                             05 november 1865                             14 januari 1868(?)

 

Bouma025 vermeldt A.Dekker als gezagvoerder gedurende:

*   1860 van de bark “Alexander” ex Constantia & Elisabeth, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 422 ton o.m., varend voor J.Holtzapfel te Apeldoorn;

*   1861 t/m 1863 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder, maar die was nu gevestigd te Amsterdam. Het schip werd in 1863 afgekeurd in Ned. Oost-Indië;

*   1866 t/m 1868 van de bark “Vertrouwen” ex Kiandra, ex Drie Vrienden, gebouwd in 1853 te Zierikzee, 682 ton o.m., varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Alexander (sic) werd geboren op 02 november 1823 te Nieuwer-Amstel.

Hij huwde op 02 juni 1853 met Elisabeth Mulder, geboren op 06 oktober 1830 te Terschelling en overleden op 27 maart 1893 te Amsterdam.

Kapitein Dekker overleed te Terschelling op 30 november 1868.

 

Het artikel noemt Dekker lid van Zeemanshoop te Amsterdam met vlagnummer 158 - moet zijn 758!.

Hij voer als stuurman tot 1859 op de "Juffer Gerrits", een schoener, gebouwd in 1840. Als kapitein voerde hij de volgende schepen:

"1859-1860                "Stad Leyden", een fregat, gebouwd in 1854 door J.de Kater te Monnikendam, 230 last (436 ton), rederij Craandijk & Dercksen te Amsterdam. In 1883 hernoemd "Harlingen", reder Hubert Jans & Co te Harlingen en als bark getuigd ... in 1893 uit de hand voor sloop verkocht aan J.Alta te Harlingen.

1860-1865                 "Alexander", barkschip, gebouwd in 1854 als "Constantia en Elisabeth", 223 last (422 ton). Van 1860 voor de reder J.Holtzapfel te Apeldoorn, 1863-1865 voor de reders Paine & Stricker te Batavia. In 1865 werd het schip in Nederlands Oost-Indië afgekeurd ...

1866-1868                 "Vertrouwen", bark, gebouwd in 1852, 370 last. Het schip werd in 1865 gekocht door reder W.Bakker te Amsterdam van de reders P.Landberg & Zn en G.van Hulsteyn te Batavia. Het schip, toen genaamd "Josephine" was de ex-"Drie Vrienden" en ex-"Kiandra". ... In 1871 volgde de verkoop naar Batavia ..."010-p.69/70.

Vanwege de verschillen in vóórnaam en de verschillen in geboortedatum en -plaats zou het om twee verschillende personen kunnen gaan

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Dekker, Alexander/Arij
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Caspar van de Poll werd geboren op 15 maart 1829 te Purmerend als zoon van Evert Willem van de Poll, koopman, en Rebecca Benit.

Hij trouwde op 15 februari 1855 te Buiksloot als stuurman met Klaasje Gorter, geboren 13 juli 1833 te Amsterdam als dochter van Cornelis Nannes Gorter, koopvaardijkapitein, en Baukje Jobs Gorter. Bij het huwelijk was de moeder van de bruid overleden. Klaasje overleed tye Amsterdam op 16 februari 1922 als weduwe op de leeftijd van weduwe.

Van Jan Caspar van de Poll heb ik in de 10-jarentafels van Amsterdam t/m 1932 geen overlijden kunnen terugvinden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.van de Poll werd met vlagnummer 664 effectief lid van Zeemanshoop per 19 februari 1856 op voorspraak van C.C.Ruige. Zijn schip was de "Postillon". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van 12/19 februari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Jan Casper van de Poll, oud 27 jaar, voerend de bark “Postillon”, voor rekening van Craandijk & Dercksen, wonend te Buiksloot, op voordracht van kapitein C.C.Ruige.023.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen dd 17/24 april 1866 staat vermeld dat als honorair lid werd voorgedragen/benoemd J.C. van de Poll, scheepsgezagvoerder, wonend op de Haarlemmerdijk te Amsterdam, op voordracht van B.J.F.Dercksen.023. (ik heb geen afmelding als effectief lid aangetroffen en het is dus zeer wel mogelijk dat het om een andere J.C. van de Poll gaat.)

 

J.C. van de Poll was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1856 t/m 1866 met als vlagnummer 664.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 05 juni 1862 van Zeemanshoop wordt gevraagd “om kapitein J.C. van de Poll “die moeilijkheden maakt om zijne Storting te betalen en bereids geïnsinueerd is bij verdere nalatigheid te mogen vervolgen in regten.”Dit verzoek wordt toegestaan. In de vergadering van 26 juni 1862 staat “dat kapitein J.C. van de Poll zonder verdere procedures heeft betaald.” De Bestuursprocedure wordt afgebroken.042

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         664                      1856-1859     bark                 Postillon                                                 Craandijk & Dercksen

                                      1860-1861     fregat               Stad Leyden                                         idem

 

J.C.van de Poll  was van 1856-1861 kapitein op de houten bark “Postillon”, gebouwd in 1855 te Elbing, 347 ton, varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam052.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

J.C. van de Poll           Postiljon                                   25 deptember 1857                             geen vermelding

                                      Stad Leyden                            20 november 1860                              19 mei 1862

                                      Stad Leyden                            02 oktober 1866                                   04 februari 1867

 

Bouma025 vermeldt J.C. v/d Poll als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1860 van de bark “Postiljon”, gebouwd in 1855 te Elbing, 347 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1870 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In Pronker-52 komt een kopie voor van : “Reizen van Australië naar Java” van het Koninklijk Nederlandsch Metereologisch Instituut, 1872 waarin de mening van kapitein van de Poll, gezagvoerder van de “Postillon” omtrent de vaarroute van de Australische Oostkust naar Java via de Torres Straat of via Kaap Leeuwin en Straat Soenda. Van de Poll schetst de gevaren van beide routes. De route via Torres Straat wordt o.h.a. als gevaarlijk beschreven vanwege de vele klippen, maar van de Poll waarschuwt voor de frekwent voorkomende stormen via Kaap Leeuwin. Hij raadt aan om, als men met beide routes niet bekend is, toch die door Torres Straat te kiezen.052.

 

      J.C.van de Poll verzorgde per 02 januari 1864 vanuit Nieuwediep met de “Stad Leijden” een transport van 2 landmachtofficieren en 1 soldaat. Hij arriveerde te Batavia op 18 april 1864 na een reis van 107 dagen.

      Op 08 december 1867 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Stad Leyden” en 3 landmachtofficieren naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 11 maart 1868 na een reis van 94 dagen065.

 

Heden ontving ik de voor mij en wederzijdsche betrekkingen zoo treurige tijding, dat mijn hartelijk geliefde Echtgenoot W. Diependaal, 1ste Stuurman aan boord van de Stad Leyden, kapt. J.C. van de Poll, op den 25sten Mei Jl., in den ouderdom van ruim 30 Jaren, bij Soerabaya overleden is. Wed. W. Diependaal, Geb Teunissen. Amsterdam, 11 Julij 1864. Wegens Buitenlandsche Betrekkingen nu eerst geplaatst.

Een knipsel in de collectie van het CBG-Den Haag

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1881, p.201-216 en 281-330 staat een uitvoerige briefwisseling tussen de reederij Brantjes te Purmerend resp. Permanente Commissie uit de Amsterdamsche Reederijen met de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Hierin is sprake van twee experts van het bureau Veritas te weten J.C. van de Poll en L.W.van Rijn van Alkemade. Kennelijk hebben beide heren na hun actieve loopbaan als gezagvoerder werk verricht op het gebied van de keuring van schepen.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Poll, Jan Casper van de
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 664
Overige informatie: *Purmerend, 15 maart 1829

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Wilhelm Hissink, Hervormd-Waalse Gemeente, 144 duim lang, werd ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 27 augustus 1853, Hij werd geboren te Zutphen op 24 oktober 1839 als zoon van Louis Armand Hissink, onderwijzer te Zutphen en Alida Cornelia Snellebrand. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

04 augustus 1854       "bekomt den 1sten Prijs in de 1ste of laagste Classe Zeevaartkunde zijnde Badon Ghyben  Beginselen der Meetkunde".

28 februari 1855         "bekomt een Certificaat wegens voortdurend gehouden uitmuntend gedrag, omdat hem bij de loting onder de vier daartoe aangewezen jongelingen het Horologie uit het fonds L.Zegers Veeckens niet heeft mogen te beurt vallen".

03 augustus 1855       "bekomt den 1sten Prijs in de 2de of middelste classe Zeevaartkunde, zijnde Kaiser  Sterrenhemel 1e deel en Ontdekking der Planeten".

31 oktober 1855         "geplaatst als Jongen op het schip Marinus Willem Capt.van Duyn (is P.van Duyn) naar Bengalen voor Zierikzee. Gagie ¦8,-".

01 augustus 1856       "bekomt den hoogsten Prijs in de 3de of hoogste classe Zeevaartkunde zijnde de Octant (Kinsbergen)".

18 maart 1857            "terug van de reis met goed attest".

05 mei 1857                "gepl. als ligtm. op 't Schip Elisabeth Antoinette Capt. Besier naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,--."

20 maart 1858  "terug van de reis met goed attest

24 maart 1858            "eervol ontslagen"004(533/2308).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.W.Hissink (adres Gebr. Goedkoop) werd met nr 888 effectief lid van Zeemanshoop per 14 juli 1874. Degene die hem voorstelde als effectief lid is niet vermeld. Zijn schip was de "Urania". Is overgeschreven uit het honoraire lidmaatschap002.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 augustus 1874 staat vermeld een: “Missive van de Heeren Gebr. Goedkoop verzoekende kapitein C.W.Hissink voerende het clipperschip Urania over te schrijven op Effectief Lid aan welk verzoek is voldaan, zullende genoemde Kapitein voeren de Nummervlag No 888.”023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1874 staat een verzoek van kapitein C.W.Hissink om zijn honoraire lidmaatschap te mogen omzetten in een effectief lidmaatschap voor de vlag. Dit wordt toegestaan.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         888                           1874           fregat               Urania                                                    Gebr.Goedkoop

                                      1875-1877     geen opgave van schip en boekhouder

                                      1878-1881     bark                 Y-hoek                                                   P.Haverkamp

                                      1882-1888     geen opgave van schip en boekhouder

 

C.W.Hissink was in 1876-1882 kapitein van de houten bark  “IJhoek”(ex-Staatsraad van Ewijck), gebouwd in 1856 als fregat door P.Haverkamp te Amsterdam, 749/636 ton, varend voor P.Haverkamp te Amsterdam025 en 052.

 

Bouma025 vermeldt C.W.Hissink als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1874 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1875 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1878 t/m 1882 van de bark “IJ-hoek”, ex Staatsraad Comm. van Ewijck, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 749 ton o.m., varend voor P.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Noorwegen als “Amsterdam”.

 

Overige bijzonderheden

In 1878-1880 maakte Jan Pronker (de broer van kapitein Teunis Pronker) als 2de stuurman twee reizen op de bark “IJhoek” onder kapitein C.W.Hissink, beide naar Indië052.

 

C.W.Hissink vertrok op 26 december 1870 van Nieuwediep met de “Stad Leijden” en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Hissink, Cornelis Wilhelm
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 888
Overige informatie: *Zutphen, 24 oktober 1839

Familiegegevens en opleiding

Een Pieter Huisman werd geboren te Ballum op 12 april 1829 als zoon van Wiebe Johannes Huisman en Knierke Gerrits.

Hij trouwde op 04 oktober 1855 te Ballum met Aukje Botes Bakker, geboren te Ballum op 17 september 1833 als dochter van Bote Cornelis Bakker en Hikke Janzeen Bakker. Zij overleed op Ameland op 29 september 1904 als weduwe

Pieter overleed op Ameland op 09 augustus 1896, gehuwd.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Huisman als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1865 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1866 t/m 1872 van de bark “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt;

*    1874 t/m 1883 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip werd op 02 april 1883 geveild en gekocht door Hubert Jans & Co te Harlingen voor f 10.800,. Deze herdoopte het schip in “Harlingen”. Het schip werd in 1874 getuigd als bark.

      Op 02 april 1883 werd het schip te Amsterdam geveild voor f 10.800, - en gekocht door Hubert Jans

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Huisman, Pieter Wiebesz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Fluchmacher werd geboren te Harlingen op 08 februari 1835 als zoon van de varensgezel Ludwig Benjamin Fluchmacher en Grietje van Deulen.

Jan trouwde op 24 november 1864 te Harlingen met Jeltje Boterweg, geboren te Harlingen op 04 deceember 1834 als dochter van de koopman Coenraad Boterweg en Antje Jans Zwanenburg. Geen overlijdensgegevens gevonden van Jeltje.

Jan hertrouwde op 16 maart 1899 te Amsterdam als kantoorbediende met Coirnelia Forcke, gboren te Den Helder ca. 1863 als dochter van Hermanus Forcke en Helena Bakker. Cornelia overleed op 13 februari 1905 te Bloemendaal , 42 jaar.

Jan overleed op 15 juli 1919 te Amsterdam, 84 jaar, weduwnaar.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Fluchmacher werd per 21 februari 1868 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "Remelia Geertruida". De contributie werd voldaan door zijn vrouw Jeltje Boterweg, geboren 04 december 1834. Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse in 1875029-fol.038.

J.Fluchmacher werd per januari 1875 met vlagnummer 76 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Drie Gezusters", boekhouders Hubert Jans & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Jeltje Boterweg, geboren 04 december 1834028-fol.140.

Hij was lid eerste klasse van het College in de periode 1851 t/m 1862034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

       H76           1874-1877 kof                       Drie Gezusters                                         Hubert Jans & Co, Harlingen

                           1877-1881 bark                     Harlingen (ex James M.Churchill)       Hubert Jans & Co, Harlingen

                                                                             gestrand bij Öland

                           1883-1898 bark                     Harlingen (ex Stad Leyden)                  Hubert Jans & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.Fluchmacher als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1878 van de kof “Drie Gezusters”, gebouwd in 1827 te Harlingen, 152 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Harlingen” ex James M. Churchill, gebouwd in 1855 te Frankfurt Maine, 475 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip is gestrand bij Øland;

*    1884 t/m 1893 van de bark “Harlingen” ex Stad Leyden, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 372 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip werd op 22 maart 1893 geveild voor f 3900,- doch opgehouden en later uit de hand verkocht aan J.Alta & Zn te Harlingen om gesloopt te worden.

 

Overige bijzonderheden

Uit Handelsblad 6 november 1882:

          "Harlingen 5 november 1882.  Volgens particulier telegram is het barkschip "HARLINGEN", kapitein Fluchmacher, van Sundsvall herwaarts met eene lading op Aeland gestrand en vol water geloopen. Sleepboten zijn van Calmar ter assistentie ontboden"038.

Uit Handelsblad 13 november 1882:

          "Harlingen 13 november 1882  Volgens particulier bericht is een accoord getroffen om het op Aeland gestrande Nederlandsche schip "HARLINGEN", kapitein Fluchmacher van Sundsvall herwaarts af en binnen te brengen tegen 45 pct, of indien afbrengen onmogelijk blijkt te zijn om de lading, tuig en inventaris te bergen tegen 50 pct., beide over de waarde van schip en lading.  Eene poging tot lenspompen en afbrenging is mislukt, de equipage vertrekt herwaarts"038.

 

Harlinger Courant dd 05 december 1874, Scheepstijdingen.

Binnengekomen:

Harlingen 3 Dec.  3 Gezusters, Fluchmacher, Sundsvall.

 

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Uitgegaan:

Harlingen 04 Maart Harlingen, H,Fluchmacher, Burnt-Island.”

 

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een portret door E.G.Schuur(?) van de 3/m bark `Harlingen` onder gezag van kapitein J.Fluchmacher. Het vlagnummer H76 is zichtbaar.

Foto gemaakt juni 2009

 

Jaarboek 2000 van het Fries Scheepvaart Museum en Oudheidkamer, p.25

In 2000 kwam het Museum door aankoop in bezit van “een op koper geschilderde afbeelding van het kofschip Drie Gezusters … Het scheepsportret (76 cm, hoog en 96 cm. breed) uit 1858 van het in 1828 gebouwde schip werd vervaardigd door een anoniem schilder. Het schip van 81 lasten was toen eigendom van de Harlinger rederij Hubert Jans. Het voer onder kapitein Roelf Bronnes Mulder (Nieuwe Pekela 1929 - 1859), die onder kapiteinsvlag nr. 69 bij het zeemanscollege Voorzorg in zijn woonplaats was ingeschreven. Onder nr. 3 van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg heeft de Drie Gezusters ook nog gevaren (betreft kapitein H.H.Boswijk - Parma034). De rederij verkocht het schip in 1882 toen het als lichter bij Terschelling in gebruik werd genomen.” (het heeft ook met nr. 69 van Zeemansvoorzorg gevaren onder kapitein J.Fluchmacher - Parma034)

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Fluchmacher, Jan
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 76
Overige informatie: *8 februari 1835 te Harlingen, †15 juli 1919 te Amsterdam

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1883-07-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HARLINGEN
Schipper: Fluchmacher, J.
Scheepstype: bark
Grootte: 372

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: STAD LEYDEN, aquarel gemaakt in 1855, kapitein Cornelis Cornelisz. Ruige (vlagnummer 472)
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: STAD LEYDEN, aquarel gemaakt in 1871, kapitein J.C. van de Poll
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De bark HARLINGEN, ex-STAD LEYDEN, liggend te Harlingen
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Foto van Jan Fluchmacher, zich bevindend in een album, aangeboden aan Hubert Jans & Co. op 27 juli 1883
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1855.2

DVD XLIV – 2570-2575
CEDULE

Naam schip STAD LEYDEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 27 december 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. C.C. Ruige

grootte in tonnen 230 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Monnickendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 december 1854

nummer van registratie deel 67, folio 125, recto, vak 1.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 9 januari 1855

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring burgemeester van Monnickendam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.








researcher/datum research: ML / 020610




Bijlage bij cedule 2 van 27 december1854, bark STAD LEYDEN



Eigenaren:

Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouders en 4/60e part)
Firma Gebr. Wilmers, Amsterdam (2/60e part)
J.T. Bangert, Amsterdam (2/60e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (2/60e part)
Wed. J. Medendorp, geboren Zytsema, Amsterdam (2/60e part)
Wed. C.W. Reinold, Amsterdam (2/60e part)
R. van de Weerd, Amsterdam (1/60e part)
Firma Koning & Van der Goes, Amsterdam (1/60e part)
P.C. Stadtnitski, Amsterdam (1/60e part)
C. Terlet, Amsterdam (1/60e part)
J. Schaap, Amsterdam (1/60e part)
D. Tieboel Siegenbeek, Leiden (4/60e part)
Jkvr. Brugmans, Leiden (2/60e part)
D.J. de Swaan , Leiden (2/60e part)
W.C. Baert, Leiden (2/60e part)
Firma P. van Geer & Co., Leiden (2/60e part)
Wed. J. le Lau Horn, Leiden (1/60e part)
Wed. P.A. van Westrheene van Valkenburg, Leiden (1/60e part)
A.Ballego, Leiden (1/60e part)
Firma P.J. de Frimery & Co., Leiden (1/60e part)
J.H.J. Groothols, Leiden (1/60e part)
P.L. Fichler, Leiden (1/60e part)
L.C. Luzac, Leiden (1/60e part)
Mej. Steenmeijer, Leiden (1/60e part)
J.D.R. Baron van Slingelandt, Breda (4/60e part)
Mej. A. Loopuit, Schiedam (4/60e part)
J. de Jager, Schoonhoven (2/60e part
Slingeland van Cabauw en Zevender, Schoonhoven (1/60e part)
P.M. Nolthenius, Purmerend (2/60e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/60e part)
K.C. Koker, Broek (1/60e part)
Mej. A.E. Craandijk, Soest (1/60e part)
Mevr. H. Cool van Coppenaal, ’s-Gravenhage (1/60e part)
C.J. van Ingen, Rhenen (1/60e part)
J.C.M.W. Reepmaker van Belle, ’s-Hertogenbosch (1/60e part)
en P. Beers, Monnikendam (1/60e part)


ML / 020610

Naam STAD LEYDEN
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1855
Toegang 198
Inventaris 3172