Familiegegevens en opleiding
Hendrik Jan is geboren op 21 nov. 1860 te Sappemeer als z.v. Berend Potjer (koopvaardijschipper) en Anna Maria Benes.
Hendrik Jan (32) (zeeman) trouwde op 23 aug. 1893 te Veendam met Engelina Hinderika Venema (28) – geb. te Veendam – d.v. Pieter Venema (bakker) en Harmanna Hut.
Hendrik Jan overleed op 13 jan. 1940 te ’s-Gravenhage (79).
E.H. Venema overleed op 15.01.1956 te Haarlem (91).
De schepen van de kapitein
* 1897 – 19.. van het s.s. PRINS HENDRIK
* 1900 – 1900 van het s.s. PRINS VAN ORANJE
* 07/1900 – 1902 van het s.s. PRINSES AMALIA
* 1902 – 19.. van het s.s. KONINGIN REGENTES
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de S.M.N
NNO 02-06-1900
Zoals men zich zal herinneren heeft in 't midden van Januari ongerustheid geheerst omtrent het lot van het stoomschip „Prins van Oranje," van de Stoomvaart Mij. „Nederland," dat niet op de bepaalde tijd te Padang was aangekomen. Later dat het schip op 1 Januari de schroefas had gebroken en 14 dagen hopeloos ronddreef, in welke staat het schip door de „Prinses Sophie," van dezelfde maatschappij, werd gevonden en te Padang binnengesleept. Den 4e januari hadden zich vrijwilligers aangeboden om in een goed bemande sloep naar Padang te gaan, of naar een sneller te bereiken gelegenheid, om hulp te halen. Wel is waar had de poging van de sloepbemanning geen succes, doch de kloeke daad verdiende zeker hogelijk bewondering en waardering. De directie van de Maatschappij had, nu 't stoomschip weer behouden in Amsterdam is teruggekeerd, gisterenochtend die met de kapitein van de „Prins van Oranje," de heer L. Potjer, genodigd samen te komen op het achterschip. De bemanning had bestaan uit de 2e-officier H. Smitt, de 3e-ofücier H. Harms, de 2e machinist T. Zuidema, de 3e-machinist J. Ages, de bootsman C.G.H. Kelpin, de matrozen C. Kort en A.W. Reekers. Toen zij allen daar stonden in tegenwoordigheid van de directeuren der Maatschappij, de heren J. Boissevain, J.P. Tegelberg en L.P.D. Op ten Noort, enige ambtenaren, van de Maatschappij en de bemanning van het schip, sprak de heer Boissevain als volgt: „Kapitein Potjer, heren officieren en manschappen van de „Prins van Oranje, ik heet u van harte welkom in het vaderland, na een reis, die niet zonder gevaren is afgelegd. Niet alleen wij, doch ook uw familiebetrekkingen verheugen zich dat gij allen behouden tot ons zijt teruggekeerd. Nooit vergeten wij de dag toen een onzer directeuren met beproefde zeelui op de kaart nagingen, waar de „Prins van Oranje," nadat de tijding gekomen was dat het schip werd vermist, zou zijn te vinden en het telegram werd verzonden om het schip te zoeken. God zij dank, gij zijt gevonden en behouden! Maar wat is er ondertussen aan boord gebeurd? Ook daar gingen dezelfde gevoelens om als bij ons en werd besproken wat gedaan moest worden om hulp te zoeken. Daartoe moest men vrijwilligers hebben, want kapitein Potjer begreep terecht, dat een zo hachelijke taak, zelfs in een zeewaardige boot, alleen aan vrijwilligers mocht worden toevertrouwd. Velen boden zich aan, meer dan nodig waren. Gij werd aangewezen tot de eervolle taak, Smitt, Harms, Zuidema, Ages, Kelpin, Kort en Reekers. Wij hebben uw daad zeer gewaardeerd; gij hebt daarmee weer het bewijs geleverd, dat in tijd van gevaar jong Nederland op zijn post weet te zijn. (Luide hoera's). Het is daarom dat wij de sloepbemanning een herinnering wensen aan te bieden aan haar kloeke daad." Namens de directie bood spreker aan de genoemde leden van de bemanning aan een fraaie oorkonde, waarbij voor de vier eerstgenoemden was gevoegd een gouden horloge met inscriptie, voor de laatste drie een enveloppe, waarvan zij de inhoud naar welgevallen zouden kunnen besteden. Namens de bemanning dankte de heer Smitt. „Namens de sloepbemanning," zeide hij, „dank ik de directie zeer. Het is ons een voorrecht te mogen dienen onder een directie, die zo zeer een goede daad weet te waarderen en te belonen, ook al is onze poging zonder resultaat gebleven. Weest overtuigd, dat wij alles zullen doen om in de verdere dienst uw tevredenheid te blijven verdienen." (Daverende hoera’s.)
Onderstaande gegevens zijn van de heer S. Parma.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 maart 1904 staat de uitslag van de wedstrijd beste kompasjournalen dd 1900/1901 met als uitslag: de gouden medaille voor S.Fenenga van het ss “Soembawa”, de zilveren medaille voor W. van der Schoon de Boer van het ss “Zeeburg” en de bronzen medaille door H.J.Potjer van het ss “Prinses Amalia”. Het betreft hier de laatste wedstrijd over kompasjournalen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J.Potjer als gezagvoerder gedurende:
* 1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 bij John Elder & Co te Glasgow, 1829 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”(1870) te Amsterdam. Het schip werd in 1900 verkocht naar Genua en herdoopt in “Maria”.
Overige bijzonderheden
Geen