Inloggen
Gezagvoerder

Vliet, Pieter van

Naam: Vliet, Pieter van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JONGE JAN 1830 Fregat Sailing Vessel 10458 Bekijk schip
NANCY 1817 Brik Sailing Vessel 12554 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Pieter van Vliet werd geboren te Maassluis op 15 januari 1778.

Hij was getrouwd met Hendrina Pleysier, geboren te Vlaardingen op 19 juli 1780. Vermeld zijn drie dochters (08 maart 1814; 28 maart 1818; 14 oktober 1825).Hendrika overleed in december 1864.

Hij overleed in januari 1844. Ten tijde van zijn overlijden wordt als woonplaats opgegeven Zutphen.003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.van Vliet werd met vlagnummer 212 per 08 mei 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.F.Wegener. Als zijn schip is vermeld “De Jonge Jan”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 01/08 mei 1827 van het college Zeemanshoop werd Pieter van Vliet, oud 49 jaar voerende de “Koningin der Nederlanden”, adres aan de werf Hollandia, op voordracht van kapitein P.F.Wegener, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 212023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds per 15 mei 1827.003.

 

P.van Vliet was met vlagnummer R93 in de periode 1826 t/m 1844 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Daar de ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 niet beschikbaar zijn, is het mogelijk dat hij in één van de jarend uit de genoemde periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

De notulen van van de Bestuursvergadering dd 29 juli 1830 melden dat is besloten “het Dichtstuk van den Heer kapitein P. van Vliet getiteld Zeemanshoop hetwelk op het Diné van den 24 dezer is voorgelezeen op kosten van het Collegie gedrukt zal worden.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1839 vraagt kapitein P. van Vliet om een uitkering wegens ouderdom. In de vergadering dd 30 mei 1839 gaat het Bestuur accoord met ingang van 01 mei 1839.042

In de vergadering dd 29 februari 1844 vraagt de wed. P. van Vliet, geb H.Pleizier uit Makkink bij Zutphen om een uitkering. In de vergadering van 26 maart 1844 wordt deze haar toegekend ingaande 01 februari 1844.042

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 wordt het overlijden gemeld van P. van Vliet geb. Pleysier.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 11 juni 1839 staat een verzoek van kapitein P.van Vliet om een uitkering, welke wordt toegestaan met ingang van mei 1839. In de vergadering van 02 april 1844 wordt het verzoek om een uitkering gehonoreerd van H.Pleizier, de weduwe van kapitein P.van Vliet, per 01 februari 1844. In de notulen dd 26 januari 1864 staat vermeld een brief van J. van Vliet waarin vermeld is dat zijn moeder de wed. P. van Vliet geb. Pleysier is overleden.023.

 

In het Jaarverslag 1839 vande Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1839 “onder de trekkende Leden (is) opgenomen …”. Volgens de Rekening-Courant van dat Jaarverslag kreeg hij in 1839 een uitkering over 9 maanden zijnde f 150,-. en in de 1840 en 1841 het volle bedrag van f 200,- per jaar058

In de Jaarverslag 1849, 1851,1855, 1858 en 1859 van de Maatschappij staat bij de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe P. van Vliet een uitkering krijgt van f 150,-058

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij staat vermeld dat de “trekkende weduwe” van P. van Vliet in 1863 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      212                       1827-1828    fregat              Koninging der Nederlanden              Nederl.Handelsmaatsch.

                                     1829-1830    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1831          fregat              Abel Tasman                                       Hackman & Asschenbergh

                                     1832-1833    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1834-1835    fregat              de Jonge Jan                                        C.Smit te Alblasserdam

      131                       1836-1837    bark                de Jonge Jan                                        idem

                                     1838-1843    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouman025 vermeldt P.van Vliet als gezagvoerder gedurende:

*   1825 t/m 1829 van het 3/mschip “Koningin der Nederlanden”, geen vermelding van bouwgegevens, varend voor de Nederl. Handel Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1829 geveild te Amsterdam;

*   1832 op het 3/m schip “Abel Tasman”, gebouwd in 1824 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor Haakman, Aschenberg & Co te Amsterdam;

*   1835 t/m 1838 op het fregat “Jonge Jan”, gebouwd in 1830 aan de Kinderdijk te Alblasserdam, 490 ton o.m., varend voor reder C.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 09 juli 1831 werd Christoffel van Alken vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Abel Tasman" onder kapitein P.van Vliet voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 10 juli 1832004(532/1605).

 

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.41 e.v. in “Agenten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij 1826-1830.

“De wens om schepen van de eigen Maatschappij (i.c. de Nederlandsche Handel-Maatschappij) te mogen ontvangen, werd plotseling vervuld, althans door één koopvaarder. Dat was het driemasstschip Koningin derr Nederlanden, dat in de zomer van 1827 door de N.H.M. werd uitgerust voor de vaart naar Chili en Peru. Nadat zij daarvan vernomen hadden, leefden Doursther en Seruys (twee handelaren uit Antwerpen) in blijde verwachting. Aan het eind van het jaar kwam in Valparaiso al een praairapport binnen. Een Amerikaanse schoener had het schip bij de Linie gepasseerd. Op 21 januari 1828 arriveerde het in Valparaiso. Na lossing van de lading voor Chili, vertrok de Koningin op 6 maart voor de kustreis naar Cobija ( de pas geopende en enige haven van Bolivia), Arica, Islay (haven van Arequipa) en Lima. Doursther ging mee om de markt te verkennen. In de eerste haven werd goed verkocht. Op 5 mei kwamen zij in Callao aan. Daar debarkeerde Doursther om met een direct vertrekkend schip naar zijn standplaats terug te keren. De “Koningin” moest eerst de eerder bezochte havens af om de opbrengsten te incasseren maar het gelukte niet Islay te bereiken. …Het schip keerde terug naar Callao en vertrok van daar naar Arica. Uit die plaats had men in Valparaiso inmiddels bericht ontvangen dat door de Peruaanse invasie van Bolivia de verbinding met La Paz en Potosi was verbroken en dat weinig geld uit het binnenland kon zijn binnengekomen. Doch me mèt het bedrag dat Serruys uit Lima had meegegeven zouden er toch wel 100.000 piastres aan boord zijn, zo berichtte Doursther de Directie, voor het geval dat deze die zilverschat wilde verzekeren. Op 31 oktober kwam de “Koningin” in Valparaiso met een partij tin uit Arica maar nog lang niet alle contanten. De voornaamste koper had wel willen betalen in plata pina, maar het aan boord nemen daarvan werd door Doursther te riskant geacht. Hij hoopte dat Arica spoeddig zou worden aangedaan door een oorlogschip, waarmee het zilver kon worden verscheept. De “Koningin” zou hij het liefst spoedig laten vertrekken naar Nederland, via Buenos Aures, want de blokkade was daar opgeheven. Maar het schip had nog acht dagen nodig om gekalefaat te worden en het tuig na te kijken. Op 15 november 1828 vertrok de “Koningin” tenslotte met het tin en 170.000 piasters. Doursther: “J’ai été satisfait de connaître le capitain Van Vliet qui est un bon et digne homme”.

In Buenos Aires werden huiden geladen voor de waarde van het bedrag dat in 1826 door Doursther tevergeefs wass overgemaakt om ladin voor de Victor (kapt. Ary van Schie) te kopen . Op 14 juni kwam de “Koningin” in Nieuwediep binnen. De kapitein schrijft de Directie “Onder ’s Hemels geleide heb ik hede het geluk Uwe met het behouden arrivement van de rijk gelade Koningin geluk te kunnen wensche. Dezelve bevind zich met deszelfs lading zoo ver mij bewust is in goede staat als ook de gansche equipage die met haar Majesteit zijn uitgevaren…”

De kustreis van de Koningin der Nederlanden had drie maanden langer geduurd dan geraamd

 

Amsterdamsche Courant 15 december 1825114

….Het schip DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. van Vliet, van Rotterdam naar Sumatra, is den 6 december te Deal binnengelopen.

 

Bataviasche Courant 12 juli 1826114

Den 5 juli is ter rede van Batavia gearriveerd het schip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. P. van Vliet, vertrokken van Rotterdam met 1 passagier op 16 november 1825…..

 

Amsterdamsche Courant 02 oktober 1826114

Den 26 april is te Padang gearriveerd het schip HARMONIE, kapt. J. Stoffers, van Amsterdam en meldt dat te Bencola gearriveerd is het schip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. van Vliet, van Rotterdam.

 

Leeuwarder Courant 19 januari 1827114

Amsterdam, 16 januari. Kapt. van Vliet, voerende het schip DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, den 13 dezer in Texel van Batavia gearriveerd, bericht des morgen ten 4 uren van die dag op de hoogte van Egmond de schepen WATERLOO en WASSENAAR gezien te hebben.

 

Middelburgsche Courant 20 januari 1827114

Zeetijdingen - Amsterdam, 16 januari. Volgens ontvangen berichten van Egmond aan Zee, was aldaar op heden, des morgens ten vier uren, gestrand een masteloos oorlogsschip, volgens gevonden papieren, waarschijnlijk het fregat DE JAVAAN. Men was er dadelijk met de reddingsboot heen gesneld, ten einde alle mogelijke hulp toe te brengen.

Zr.Ms. oorlogsschepen WASSENAAR en WATERLOO den 12 dezer uit Texel gezeild naar Batavia, zijn de volgende ochtend ten 4 uren op de hoogte van Egmond gezien door kapitein P. van Vliet, voerende het schip DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, van Batavia, den 13 dezer in Texel binnengekomen.

 

Algemeen Handelsblad 22 augustus 1829114

Advertentie. R. Hoyman, J.E. Lublink, G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, J. Corver, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag de 31e augustus te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd fregatschip, genaamd DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. Pieter van Vliet, lang 26 el, wijd 7 el 34 duim, hol 2 el 95 duim, het verdek 1 el 55 duim. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.

 

Algemeen Handelsblad 31 mei 1831114

In lading liggende schepen te Amsterdam:

Naar Batavia. Het gekoperd tweedeks fregat ABEL TASMAN, kapt. Pieter van Vliet, van Amsterdam. Adres bij Jan Corver en C.F. der Kinderen en B.D. Bosscher…..

 

Algemeen Handelsblad 13 augustus 1831114

….Texel, 10 augustus. Vertrokken: ABEL TASMAN, kapt. Van Vliet, naar Batavia.

 

Javasche Courant 13 deccember 1831114

Batavia, 11 december. Heden arriveerde alhier het schip ABEL TASMAN, kapt. P. van Vliet, met een aantal passagiers, den 10 augustus vertrokken van Amsterdam

 

Rotterdamsche Courant 05 september 1837114

Rotterdam,…. Den 2 dezer arriveerden CONCORDIA, F.H. Eddes, van Liverpool, INDIA, P. Vis, en JONGE JAN, P. van Vliet, van Batavia, de laatste laatst van Rio-Janeiro, en HERSTELLING, H.A. Karsens, van Tremblade…..