Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Bakker was met vlagnummer R81 in de periode 1882 t/m 1893 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.Bakker met vlagnummer R81 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1882 van het ss. “Maas” 1735 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1883 van het ss. “Maasdam” 1735 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1885 van het ss. “Schiedam” 2745 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1886 van het ss. “W.A.Scholten” 2589 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1887 van het ss. “P.Caland” 2584 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1888 geen vermelding van schip en boekhouder
1890, 1891 van het ss. “Obdam” 2695 ton varend voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te R’dam
1892 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt G.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1883 t/m 1884 op hert schroefstoomschip “Maas”, gebouwd in 1872 te Renfrew, 2037 ton o.m., varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv Mij te Rotterdam;
* 1884 van het schroefstoomschip “Maasdam” ex Maas, gebouwd in 1872 te Renfrew, 1735 ton n.m., varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Mij. te Rotterdam. Het schip verbrandde op 49o NB/27o WL;
* 1886 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;
* 1887 van het schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;
* 1888 van het schroefstoomschip “‘P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam
* 1890 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Obdam”, gebouwd in 1880 te Belfast, 3657 n.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.
Op 24 oktober 1884 brak er brand uit op het ss. “Maasdam” op reis van Rotterdam naar New York. Het schip ging verloren op 44o NB/27oWL. De passagiers en de bemanning werden gered.
Het ss. “Maasdam” werd gebouwd in 1872 bij Henderson, Coulborn & Co te Renfrew, mat 1735 ton o.m. en voer voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam072.
Overige bijzonderheden
In het , Jg.13, p.196-198, 1891 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Het behandelt de aanvaring van het ss. “Obdam” onder kapitein Geert Bakker uit Rotterdam in de nacht van 25 op 26 juli 1890 op 40o7’NB/50o8’WL (bij de New Founlandse Banken) met de Franse vissersbark “Christophe Colombe” onder kapitein J.L.Rubatto uit Cette. Er was sprake van dichte mist en volgens getuigenverklaringen waren op de “Obdam” de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen getroffen. Het schip was op weg van Rotterdam naar New-York. Bij de aanvaring verdronken vier bemanningsleden van het Franse zeilschip. De Raad concludeerde “dat den gezagvoerder Geert Bakker van het Nederlandsche stoomschip “Obdam” ter zake van de op 27 Juli 1890 plaats gehad hebbende aanvaring van dat schip met het Fransche visschersvaartuig “Christophe Bolombe” geen blaam kan treffen.” Hij werd derhalve van schuld vrijgesproken.
p.45. Het decennium 1880-1890 was voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam een zeer moeilijke periode vanwege verliezen van schepen.
In oktober 1884 ging het stoomschip MAASDAM, van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam verloren. “Vermoedelijk door onvoorzichtigheid van het machinepersoneel raakte in de ochten van 24 oktober 1884 een ijzeren petroleumkachel in brand. Het vuur greep snel om zich heen. Hoewel het met man en macht werd bestreden, moest de gezagvoerder ’s middags om 4 uur tot de conclusie komen dat zijn schip niet meer te redden was. In alle orde werden de sloepen gestreken. Zij bleven in de nabijheid van de MAASDAM die, brandend als een fakkel tot in de verre omtrek de aandacht van passerende schepen zou kunnen trekken. Deze taktiek had na zes uur succes. Het stoomschip RHEIN van de Norddeutscher Lloyd verscheen op de plaats van het ongeluk en nam alle schipbreukelingen aan boord.”
Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage