Inloggen
Gezagvoerder

Nolles, Dirk Roelofs

Naam: Nolles, Dirk Roelofs
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GEERTRUIDA 1846 Brik Sailing Vessel 8000 Bekijk schip
WILHELMINA LUCIA 1838 Fregat Sailing Vessel 10414 Bekijk schip
CORNELIA 1848 Bark Sailing Vessel 13979 Bekijk schip
EUROPA 0 Bark Sailing Vessel 17844 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Dirk Roelof Nolles werd geboren te Woudsend op 14 februari 1812.

Hij huwde met Margaretha Bodemeyer, geboren te Haarlem op 13 oktober 1820 (of 1821?). Zij overleed op 18 december 1888.003 en 118

Hij overleed op 07 juli 1881.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Nolles (adres: J.van Wezel & Zn) werd met vlagnummer 577 effectief lid van Zeemanshoop per 13 april 1841 op voorspraak van D.J.Wiersma. Zijn schip was de “Minister Verstolk”002. Ten tijde van de inschrijving waren Nolles en zijn vrouw 29 en 21 jaar. Ingeschreven staan 7 kinderen en wel Roelof uit 1840; Elisabeth van 15 februari 1843; Pieter van 20 december 1844; Dirk van 01 augustus 1847; Tjeerd van 15 maart 1853; Arnoldus van 05 november 1854 en Roelof van 09 oktober 1850002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 april 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Nolles, oud 29 jaar, voerend de kof “Minister Verstolk”, wonend in Woudsend, adres bij de Wed. J.van Wezel & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.J.Wiersma. Zijn vlagnummer werd 577.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 januari 1852003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 februari 1872 staat een verzoek om onderstand door kapitein D.R.Nolles welke hem in de vergadering dd 18 maart 1872 wordt toegekend ingaande 01 mei 1872.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 juli 1881 verzoekt de wed. D.R.Nolles, geb. Bodemeyer om de reglementaire onderstand welke haar in de vergadering dd 25 augustus 1881 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1881, onder de conditie dat zij de achterstallige contributie betaald. 042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 09 april 1872 staat vermeld dat per 01 mei 1872 een uitkering in de 1e klasse werd toegekend aan kapitein D.R.Nolles. 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 september 1881 wordt per 01 augustus 1881 een uitkering in de 1e klasse toegekend aan de wed. D.R.Nolles geb. Bodemeijer.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

       577                        1841-1845     kof                   Minister Verstolk      A.H.& H.A.Tromp te Woudsend

                                      1846-1849     sch.kof            Minister Verstolk      idem

                                      1850-1853     bark                 Europa                       J.Boelen

       246                        1854-1855     brik                   Geertruida                  geen opgave

                                      1855-1859     bark                 Calypso                      G.C.Bosch Reitz, Amsterdam

                                      1860-1861     bark                 Wilhelmina Lucia     idem

                                           1862           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1863-1865     brik                   Adriana Johanna      C.Mackenstein, Amsterdam

                                      1866-1881     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

D.R.Nolles                   Wilhelmina Lucia                   17 september 1860                              04 februari 1862

                                      Adriana Johanna                     20 augustus 1864                                 30 juli 1866

 

Bouma025 vermeldt D.R.Nolles als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1850 van de kof “Minister Verstolk”, gebouwd in 1841 te Lemmer, 144 ton o.m., varend voor A.H. & H.A.Tromp te Woudsend. Het schip voer in 1850 voor P.Koumans Smeding te Leeuwarden en was herdoopt in “Gustaaf”;

*    1851 t/m 1854 van de bark “Europa”, ex Johanna, gebouwd in 1840 te Dantzig, 358 ton o.m., varend voor J.Boelen te Amsterdam. Het schip is op reis van Callao naar Engeland met guano lek geraakt en afgekeurd;

*    1856 t/m 1860 van de bark “Calypso” ex Cornelia, gebouwd in 1847 te Maassluis, 326 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam;

*    1861 t/m 1862 van het 3/mschip “Wilhelmina Lucia”, gebouwd in 1838 te Middelburg, 755 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen als “Patriot”;

*    1864 t/m 1866 van de brik “Adriana en Johanna”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor C.Mackenstein te Amsterdam;

Het schip liep op 23 april 1864 te water van de werf “Zwarte Werf”, scheepsbouwmeester E.Bok.023.

 

Overige bijzonderheden

Op 11 november 1858 vertrok vanuit Batavia de “Calypso” van de Reederij G.C.Bosch Reitz te Amsterdam onder kapitein D.R.Nolles. Het schip arriveerde te Texel op 02 maart 1859 na een reis van 110 dagen026(38/075).

D.R.Nolles wordt genoemd als aandeelhouder in de N.V.Friesche Kofscheepsreederij te Woudsend. In de “Lijst van Deelnemers” staat hij vermeld met nr.91, wonende te Amsterdam, met beroep “Zeekapitein”  en met de aandelen 105 en 206041.

“Op 16 februari 1812 werd Dirk Roelofs Nolles geboren. Zijn ouders waren Roelof Tjeerd Nolles en Jeltje Dirks Noorderwerf. Het gezin woonde in Woudsend en vader Nolles voer als kapitein op het kofschip de “Tromp” van Age Solkes Tromp. Zoon Dirk trad op 1 juli in dienst van de rederij (de N.V.Friesche Kofscheepsreederij et Woudsend) en het was zijn eerste betrekking als kapitein. Hij kreeg het meteen met de directie aan de stok. Die was gewend dat de kapitein, nog voor dat ze in dienst van de rederij waren, allerlei hand- en spandiensten voor haar verrichtte. Nolles voelde daar weinig voor. Liever maakte hij nog een reis als stuurman. Hij deelde de directie mee dat hij geen onbetaald sjouwerman was en dat werd hem niet in dank afgenomen ... Maar afgezien van deze terreinverkenning konden de heren in de daarop volgende jaren uitstekend met elkaar overweg. Nolles bleek een zeer bekwaam kapitein. Vrij snel na de verkoop van de “Minister Verstolk” werd Nolles kapitein op de bark “Europa” van rederij Boelen. In 1854 werd hij kapitein op de brik “Geertruida” en van 1856 tot 1860 had hij het commando op de bark “Calypso” van rederij Bosch & Reitz. In 1860 vinden we hem terug op de Wilhelmina Lucia” ... Dit schip kwam voor op de beurtlijst van de N.H.M. (Nederlandsche Handel Maatschappij) ...In 1862 ... verhuisde de familie Nolles (vrouw en zeven kinderen) naar Amsterdam. Tot slot van zijn succesvolle carriëre kreeg Nolles het commando over een gloednieuwe brik, de “Adriana Johanna” van rederij Mackenstein. Vanaf 1866 was hij zeeman in ruste. Hij overleed op 7 juli 1881 in zijn woning aan de Zeedijk in Amsterdam041-p.81.

“Vooral in de herfst en winter was het verblijf aan boord geen pretje. Toen kapitein op 3 januari 1843 in Genua arriveerde, schreef hij de directie: “... de koude en het weer met het diep geladen schip en over het water zwalken, uit de natte kooi aan de hals toe in het water ...”041-p.79.

“... op 14 april 1841 voer de “Minister Verstolk” (onder kapitein Nolles) ... naar de Oostzee.” Het schip “voer met dikke mist in het Skagerrak boven op een driemaster. Ondanks een gebroken boegspriet en veel versplinterd hout in de boeg, kon de kapitein de reis voortzetten”041-p.73.

De bark “Europa” onder kapitein D.R.Nolles staat op 29 juli 1852 geregistreerd te Cardiff en vervolgens Panama en op 19 maart 1853 te San Francisco. Het schip heeft dus Kaap Hoorn gerond. Op 17 september 1853 was het schip in Callao, vertrok met guano maar keerde in de haven terug op 02 oktober. Het schip was dermate lek dat het werd afgekeurd. 121.