Familiegegevens en opleiding
De grootvader van de schrijfster Bep Vuijk was Klaas Vuijk, geboren in 27 december 1825 als zoon van Pieter Vuijk, de eigenaar van een kleine scheepswerf in Rotterdam. Pieter Vuijk had twee broers en een zuster Aaltje. Aaltje gaat c. 1861 naar Indië, vermoedelijk als huishoudster of dienstbode. “Daar trouwt ze, 42 jaar oud, op 11 november 1863 met de zeekapitein Johan Caspers die de bark Femma (moet zijn Fenna) bezit. Een jaar later vertrekt zij met haar man naar Nederland. Na zeven jaar in Amsterdam te hebben gewoond, vestigen ze zich in 1867 in Delfshaven, vlakbij Aaltjes geboortestad.”
Uit: “Een leven in twee vaderlanden”, door Bert Scova Righini, KITLV Uitgeverij, Leiden 2005, 573 pp. Zie p.3
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Caspers werd met nr.845 effectief lid van Zeemanshoop per 17 juni 1851 op voorspraak van J.van der Meulen. Zijn schip was de "Geertruida"002. Ten tijde van de inschrijving was Caspers 22 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 10/17 juni 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Caspers, 22 jaar, voerend de brik “Geertruida”, op voordracht van kapitein J.van der Meulen.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
845 1851-1852 brik Geertruida geen opgave
453 1853 brik Geertruida geen opgave
1854 brik Geertruida C.L.Engelberts en Co
1855 sch.brik Fenna Spekman en Hurrelbrinck
1856 sch.brik Fenna A.Spekman
1857 sch.brik Fenna geen opgave
1858-1860 sch.brik Fenna A.Spekman
1861-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.Caspers Fenna 24 december 1858 09 oktober 1859
Fenna 14 april 1860 26 juni 1861
Bouma025 vermeldt J.Caspers als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1854 van de brik “Geertruida” ex Emma, gebouwd in 1846 te Pillau, 158 ton o.m., varend voor C.L.Engelberts & Zn te Amsterdam;
* 1856 t/m 1861 van de sch.brik “Fenna”, gebouwd in 1855 te Medemblik, 232 ton, varend voor A.Spekman te Amsterdam. Het schip werd in 1861 te Japan verkocht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Dirk Roelof Nolles werd geboren te Woudsend op 14 februari 1812.
Hij huwde met Margaretha Bodemeyer, geboren te Haarlem op 13 oktober 1820 (of 1821?). Zij overleed op 18 december 1888.003 en 118
Hij overleed op 07 juli 1881.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Nolles (adres: J.van Wezel & Zn) werd met vlagnummer 577 effectief lid van Zeemanshoop per 13 april 1841 op voorspraak van D.J.Wiersma. Zijn schip was de “Minister Verstolk”002. Ten tijde van de inschrijving waren Nolles en zijn vrouw 29 en 21 jaar. Ingeschreven staan 7 kinderen en wel Roelof uit 1840; Elisabeth van 15 februari 1843; Pieter van 20 december 1844; Dirk van 01 augustus 1847; Tjeerd van 15 maart 1853; Arnoldus van 05 november 1854 en Roelof van 09 oktober 1850002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 april 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Nolles, oud 29 jaar, voerend de kof “Minister Verstolk”, wonend in Woudsend, adres bij de Wed. J.van Wezel & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.J.Wiersma. Zijn vlagnummer werd 577.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 januari 1852003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 februari 1872 staat een verzoek om onderstand door kapitein D.R.Nolles welke hem in de vergadering dd 18 maart 1872 wordt toegekend ingaande 01 mei 1872.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 juli 1881 verzoekt de wed. D.R.Nolles, geb. Bodemeyer om de reglementaire onderstand welke haar in de vergadering dd 25 augustus 1881 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1881, onder de conditie dat zij de achterstallige contributie betaald. 042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 09 april 1872 staat vermeld dat per 01 mei 1872 een uitkering in de 1e klasse werd toegekend aan kapitein D.R.Nolles. 023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 september 1881 wordt per 01 augustus 1881 een uitkering in de 1e klasse toegekend aan de wed. D.R.Nolles geb. Bodemeijer.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
577 1841-1845 kof Minister Verstolk A.H.& H.A.Tromp te Woudsend
1846-1849 sch.kof Minister Verstolk idem
1850-1853 bark Europa J.Boelen
246 1854-1855 brik Geertruida geen opgave
1855-1859 bark Calypso G.C.Bosch Reitz, Amsterdam
1860-1861 bark Wilhelmina Lucia idem
1862 geen vermelding van schip en boekhouder
1863-1865 brik Adriana Johanna C.Mackenstein, Amsterdam
1866-1881 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
D.R.Nolles Wilhelmina Lucia 17 september 1860 04 februari 1862
Adriana Johanna 20 augustus 1864 30 juli 1866
Bouma025 vermeldt D.R.Nolles als gezagvoerder gedurende:
* 1841 t/m 1850 van de kof “Minister Verstolk”, gebouwd in 1841 te Lemmer, 144 ton o.m., varend voor A.H. & H.A.Tromp te Woudsend. Het schip voer in 1850 voor P.Koumans Smeding te Leeuwarden en was herdoopt in “Gustaaf”;
* 1851 t/m 1854 van de bark “Europa”, ex Johanna, gebouwd in 1840 te Dantzig, 358 ton o.m., varend voor J.Boelen te Amsterdam. Het schip is op reis van Callao naar Engeland met guano lek geraakt en afgekeurd;
* 1856 t/m 1860 van de bark “Calypso” ex Cornelia, gebouwd in 1847 te Maassluis, 326 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam;
* 1861 t/m 1862 van het 3/mschip “Wilhelmina Lucia”, gebouwd in 1838 te Middelburg, 755 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen als “Patriot”;
* 1864 t/m 1866 van de brik “Adriana en Johanna”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor C.Mackenstein te Amsterdam;
Het schip liep op 23 april 1864 te water van de werf “Zwarte Werf”, scheepsbouwmeester E.Bok.023.
Overige bijzonderheden
Op 11 november 1858 vertrok vanuit Batavia de “Calypso” van de Reederij G.C.Bosch Reitz te Amsterdam onder kapitein D.R.Nolles. Het schip arriveerde te Texel op 02 maart 1859 na een reis van 110 dagen026(38/075).
D.R.Nolles wordt genoemd als aandeelhouder in de N.V.Friesche Kofscheepsreederij te Woudsend. In de “Lijst van Deelnemers” staat hij vermeld met nr.91, wonende te Amsterdam, met beroep “Zeekapitein” en met de aandelen 105 en 206041.
“Op 16 februari 1812 werd Dirk Roelofs Nolles geboren. Zijn ouders waren Roelof Tjeerd Nolles en Jeltje Dirks Noorderwerf. Het gezin woonde in Woudsend en vader Nolles voer als kapitein op het kofschip de “Tromp” van Age Solkes Tromp. Zoon Dirk trad op 1 juli in dienst van de rederij (de N.V.Friesche Kofscheepsreederij et Woudsend) en het was zijn eerste betrekking als kapitein. Hij kreeg het meteen met de directie aan de stok. Die was gewend dat de kapitein, nog voor dat ze in dienst van de rederij waren, allerlei hand- en spandiensten voor haar verrichtte. Nolles voelde daar weinig voor. Liever maakte hij nog een reis als stuurman. Hij deelde de directie mee dat hij geen onbetaald sjouwerman was en dat werd hem niet in dank afgenomen ... Maar afgezien van deze terreinverkenning konden de heren in de daarop volgende jaren uitstekend met elkaar overweg. Nolles bleek een zeer bekwaam kapitein. Vrij snel na de verkoop van de “Minister Verstolk” werd Nolles kapitein op de bark “Europa” van rederij Boelen. In 1854 werd hij kapitein op de brik “Geertruida” en van 1856 tot 1860 had hij het commando op de bark “Calypso” van rederij Bosch & Reitz. In 1860 vinden we hem terug op de Wilhelmina Lucia” ... Dit schip kwam voor op de beurtlijst van de N.H.M. (Nederlandsche Handel Maatschappij) ...In 1862 ... verhuisde de familie Nolles (vrouw en zeven kinderen) naar Amsterdam. Tot slot van zijn succesvolle carriëre kreeg Nolles het commando over een gloednieuwe brik, de “Adriana Johanna” van rederij Mackenstein. Vanaf 1866 was hij zeeman in ruste. Hij overleed op 7 juli 1881 in zijn woning aan de Zeedijk in Amsterdam041-p.81.
“Vooral in de herfst en winter was het verblijf aan boord geen pretje. Toen kapitein op 3 januari 1843 in Genua arriveerde, schreef hij de directie: “... de koude en het weer met het diep geladen schip en over het water zwalken, uit de natte kooi aan de hals toe in het water ...”041-p.79.
“... op 14 april 1841 voer de “Minister Verstolk” (onder kapitein Nolles) ... naar de Oostzee.” Het schip “voer met dikke mist in het Skagerrak boven op een driemaster. Ondanks een gebroken boegspriet en veel versplinterd hout in de boeg, kon de kapitein de reis voortzetten”041-p.73.
De bark “Europa” onder kapitein D.R.Nolles staat op 29 juli 1852 geregistreerd te Cardiff en vervolgens Panama en op 19 maart 1853 te San Francisco. Het schip heeft dus Kaap Hoorn gerond. Op 17 september 1853 was het schip in Callao, vertrok met guano maar keerde in de haven terug op 02 oktober. Het schip was dermate lek dat het werd afgekeurd. 121.
Familiegegevens en opleiding
Ties Nuisker werd geboren op 11 oktober 1820 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Ties Jans Nuisker en Annechien Koerts Dik.
Ties trouwde op 02 februari 1854 te Nieuwe Pekela als schipper met Hendrika Das, geboren te Amsterdam ca. 1824 als dochter van de schipper Jan Geerts Das en Jantje Schuuring. Henderika overleed op 17 januari 1886 te Groningen, 62 jaar, weduwe.
Ties overleed op 12 april 1871 te Groningen, 30 jaar, werkman. De akte vermeldt duidelijk “dertig”jaar, maar dit zal 50 moeten zijn, gezien de overige gegevens betreffende de familie)
In Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen wordt Ties vermeld als schipper in 1854, als zeeman in 1863 en als werkman in 1871.
Lidmaatschap van Zeemanscollege(s)
T.T.Nuisker was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 138 in de periode 1855 t/m 1864.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.T.Nuisker als gezagvoerder geduren de:
* 1856 t/m 1858 van de brik “Catharina Elisabeth” ex Geertruida, ex Emma, gebouwd in 1846 te Pillau, 158 ton o.m., varend voor J.W.Rahé te Amsterdam.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
21 september 1865, kof “Weea”, kapitein Sjouke Wortel, matroos Ties Tiessens Nuisker, 44 jaar uit Nieuwe Pekela.
19 mei 1866, galjoot “Cornelia Johanna”, kapitein Jan Klingen, matroos Ties Tiessens Nuisker, 45 jaar uit Oude Pekela.
11 juli 1867, kof “Celeritas”, kapitein Hindrik F. van der Leest, matroos Ties Tiessens, 46 jaar uit Oude Pekela.
14 september 1867, kof “Hillechiena”, kapitein Hindrik S.Wortel, stuurman Ties Tiessens Nuisker, 46 jaar uit Oude Pekela.
21 juli 1870, kof “Alida”, kapitein Eildert Feiken, matroos Ties Tiessens Nuisker, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Tresoir geeft op 10 december 1862 te Lemsterland de geboorte van Siebe Zuiderduin, zoon van de scheepskapitein Justus Zuiderduin en Pietje de Jong
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Justus Zuiderduin werd met vlagnummer 644 per 10 juli 1855 ingeschreeven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein J.C.Töpper. Als zijn schip is vermeld de “Anna Maria” (moet zijn de “Maria Anna”). Toegevoegd is “vermist”002.
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 03/10 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Justus Zuiderduin, oud 26 jaar, voerend de schoenerkof “Anna Maria” (sic), voor rekening van Hedeman, Timme & Co te Amsterdam, wonend in de Grote Wittenburgerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.C.Topper.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 augustus 1861 staat een verzoek van J.Zuiderduin om ondersteuning, welke in de vergadering dd 16 september 1861 wordt afgewezen. Op 28 november 1861 reclameert hij tevergeefs, en wederom tevergeefs op 02 januari 1862 met verwijzing naar art.86 van het Reglement. (dit artikel verwijst naar bepaalde financiële verplichtingen die kennelijk niet zijn nagekomen.)
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlag jaren scheepstype scheepsnaam reder/boekhouder
644 1855 schoenerkof Maria Anna Hedeman, Timme & Co, Amsterdam
1856 geen vermelding van schip en boekhouder
1857 kof Newa Schrijver & van Rossem, Amsterdam
1858-1859 brik Catharina Elisabeth J.W.Rahé, Amsterdam
1860 geen vermeldung van schip en boekhouder
1861-1863 schoener Clara Wilhelmina Schrijver & van Rossem, Amsterdam
1864-1865 schoener Lida W.J.Langevelt Jr, Amsterdam
Vertrek en terugkomst van schepen te Amsterdam093:
kapitein scheepsnaam vertrek terugkomst
J.Zuiderduin Jr Valerius Lodewijk 31 mrt.1860 niet vermeld
Bouma025 vermeldt J.Zuiderduin als gezagvoerder gedurende:
* 1856 op de schonerkof “Maria Anna”, bouwgegevens en tonnage niet vermeld, varend voor Hedeman, Tinne (sic) & Co te Amsterdam
* geen vermelding van een kof “Newa” met een kapitein Zuiderduin. De Newa’s die worden genoemd hebben geen van alle een Schrijver & van Rossem als reder;
* 1859 t/m 1860 op de brik “Catharina Elisabeth”, ex Geerrtruida, ex Emma, gebouwd in 1846 te Pillau, 158 ton o.m., varend voor J.W.Rahé te Amsterdam;
* 1856 t/m 1864 op de 2-mastschoener “Clara Wilhelmina”, gebouwd in 1856 te Groningen, 169 ton, varend voor Schrijver & van Rossem te Amsterdam. Het schip werd in 1864 verkocht aan W.J.Langeveld te Amsterdam en herdoopt in “Lida”;
deze periode klopt niet met de opgaven hiervoor bij Zeemanshoop. Ik acht die van Zeemanshoop meer betrouwbaar.
Overige bijzonderheden
In 2005 verscheen een publicatie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders onder de titel “De schipbreuk van het barkschip Jan Hendrik op de St.Paulusrots”, waarin de dagboeken van Hanou, Vierow en ook een recent verkregen dagboek van de scheepstimmerman Jan van Heijst werden besproken. In deze publicatie is opgenomen een bemanningslijst waarin een lichtmatroos J.Zuidema. Zie voor bijzonderheden omtrent de scheepsramp bij J.W.Eickelberg en H.H.Vierow.
|