Inloggen
ANNA PAULOWNA - ID 12470


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-10-08 / 1849-10-11 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1804
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: U.S.A.
Launch Date: 1804-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 112.00 lasts
 
Length 1: 26.16 Meters Registered
Beam: 5.18 Meters Registered
Depth: 3.65 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 13-04-1834
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij aankoop van de Anna Paulowna op 24 september 1817 wordt het schip omschreven als fregat. In 1827 wordt het schip omschreven als brik.en in 1834 weer als bark. De afmetingen in step four zijn van laatst genoemde verkoopakte.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-10-08
Register nr: 18170152
Scheepsnaam: ANNA PAULOWNA
Type: Brik
Lasten: 116
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Paleologo, Stephano
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Spiegelberg, Jan Fredrik
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-00-00 PRINSESSAN
Manager: Lindgreen & Co., Carlscrona, Sweden
Eigenaar: Lindgreen & Co., Carlscrona, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Carlscrona / Sweden

Date/Name Ship 1817-09-24 ANNA PAULOWNA
Manager: Stephano Paleologo, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 6.000,-

Date/Name Ship 1834-04-15 DINA MARIA
Manager: Hendrikus Bijlaart, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 6.050,- Op 14 oktober 1834 werd de eerste zeebrief aangevraagd door H. Bijlaart.

Date/Name Ship 1841-05-18 MARIA ELISABETH
Manager: Albert Ahlers Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Albert Ahlers Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van het schip als ANNA PAULOWNA volgens eedsaflegging d.d.  3 oktober 1817:
Anton Curtovich, Amsterdam, 2/8e part
firma Steph. d'Isai & Co., Amsterdam, 2/8e part
C. Willemsz, Amsterdam (2/8e part)
firma David Cohen & Zoon, Amsterdam (2/16e part)
S. Meijer, Amsterdam, 2/16e part)

Eigenaren van het schip (fregat) ANNA PAULOWNA volgens rederijcedule d.d. 7 april 1820:
Stefano Paleologo, Amsterdam, 5/16e part (boekhouder)
Anton Curtovich, Amsterdam, 2/16e part
Firma St. d'Isai & Co., Amsterdam, 2/16e part
C. Willemz, Amsterdam, 2/16e part
Firma Da Costa & Bueno, Amsterdam, 1/16e part
Firma D. Cohen & Zn., Amsterdam, 1/16e part
H. Meijer, Amsterdam, 1/16e part
Firma Hulken & Zn., 1/16e part
H. Spies, Amsterdam, 1/16e part

Eigenaren van de brik DINA MARIA volgens rederijcedule d.d. 2 oktober 1834:
H. Bijlaart, Amsterdam, 4/16e part (boekhouder)
Albert Ahlers Jr., Amsterdam, 2/16e part (schipper)
A. Ahlers, Amsterdam, 5/16e part
Firma J.S. Hoyman & Zoon, Amsterdam, 1/16e part
Firma A. de Graaf & Zoonen, Amsterdam, 1/16e part
Firma J.B. Ronca & Co., Amsterdam, 1/16e part
J. Bom Jr., Amsterdam, 1/16e part
C.J. Juhl, Amsterdam, 1/16e part

Ship Events Data

1804-00-00: Het bouwjaar 1804 is nog onzeker. Nadere research nodig.
1813-12-25: De PRINSESSAN is tot nu toe voor het eerst onder deze naam gevonden in de Opregte Haarlemmer Courant van 30 december 1813 als zijnde onder kapt. Appelbom binnengekomen te Hellevoetsluis, van Karlskrona, laatst van Sheerness. (opm: er staat: PRINCESSE VAN ZWEDEN, kapt. Appelboom), en vervolgens een aantal keren, laatst, als te Texel binnengekomen van Petersburg, nog onder kapt. Appelbom, op 11 augustus 1817. Kort daarna werd ze dus verkocht, zie aanvraag zeebrief van 3 oktober 1817 als ANNA PAULOWNA.
1834-04-21: Sold at auction
AH 030434
Advertentie. Joannes de Rooy, makelaar, zal op maandag de 21e april 1834, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het Y, verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd Nederlands tweedeks brikschip, genaamd ANNA PAULOWNA, gevoerd door kapt. T. Ysbrands. Volgens Nederlandse meetbrief lang 26 ellen 16 duimen, wijd 5 ellen 18 duimen, hol 3 ellen 65 duimen en alzo gemeten op 220 tonnen of 116 lasten. Breder bij de inventaris en bij bovengenoemde makelaar en bij Van den Bey en Kroon, cargadoors.
1849-09-24: Final Fate:
AH 090849
Advertentie. H.J. Rietveld en C.A. Schröder, makelaars, zullen maandag de 24e september 1849, des avonds om zes uur, te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd barkschip genaamd MARIA ELISABETH, laatst gevoerd door kapt. H.V. Wriborg, volgens Nederlandse meetbrief lang 26 ellen, 16 duimen, wijd 5 ellen, 18 duimen, hol 3 ellen, 80 duimen, en alzo gemeten op 229 tonnen of 121 lasten. Breder volgens inventaris. (opm: op 24 september 1849 is de MARIA ELISABETH te Amsterdam in publieke veiling voor NLG 5.020 opgehouden. Later voor sloop verkocht. De zeebrief werd op 11 oktober 1849 geroyeerd omdat het schip gesloopt wordt)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Frederik Spiegelberg werd geboren te Amsterdam op 18 september 1787.

Hij was gehuwd met Isabelle Marie Bogoden, geboren te Antwerpen op 13 april 1785.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.F.Spiegelberg was effectief lid/oprichter en van 1840-1848 bestuurslid van het college Zeemanshoop019. Hij wordt in de eerste vergadering van 24 mei 1822 vermeld als één van de niet-aanwezige leden, maar hoort dus tot de oprichters van het College. De notulen van de tweede algemene ledenvergadering op 31 mei 1822 melden: “Ontvangen een Missive van kapitein Spiegelberg, behelzende de Supstantie dat ZEd bedankte voor zijn lidmaatschap en wel principaaldelijk om hij zich niet kan confirmeeren met de 2½ pct op de maandgage bij de wet bepaald”23. Hij heeft zich in 1825 weer als lid aangemeld.

J.F.Spiegelberg werd met vlagnummer 114 per 29 maart 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.H.Schneider. Toegevoegd is “bedankt” 002.

Jan Fredrik Spiegelberg, oud 36 jaar, wonende op de Haarlemmerdijk bij de Eenhoornsluis nr.74 werd in Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 22/29 maart 1825 voorgesteld/aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein L.H.Schneider. Hij kreeg vlagnummer 114023.

Hij werd lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 25 juli 1831. Bedankt in 1843003 .

Volgens van den Hoek Ostende werd kapitein J.F.Spiegelberg aanvankelijk ingeschreven met vlagnummer 12. Maar dat nummer werd later toegekend aan kapitein C.F.Jansen (Verdere data en bijzonderheden niet vermeld)019.

J.F.Spiegelberg met vlagnummer 12 heeft in 1822 bedankt voor het lidmaatschap084. (hieruit blijkt dat hij al in het oprichtingsjaar heeft bedankt, maar zich kennelijk later weer heeft aangemeld.)

 

J.F.Spiegelberg was met vlagnummer 168 in de jaren 1827 en 1828 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “De Blaauwe Vlag “ 008.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 juli 1831 staat de mededeling dat kapitein J.F.Spiegelberg om het voortdurend recht heeft gevraagd (in het Weldadig Zeemansfonds) maar dat “zijn trouwcedul uit Duinkerken moet komen, en hij derhalve tot dusverre niet heeft kunnen worden toegelaten.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1844 bedankt J.F.Spiegelberg als deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 27 april 1848 staat het bedanken van kapitein J.F.Spiegelberg voor het effectief lidmaatschap.042.

In de notulen dd 25 april 1848 van de Algemene Vergadering staat de mededeling dat kapitein J.F.Spiegelberg bedankt voor zijn effectief lidmaatschap023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       114                         1825          fregat              Anna Paulowna                                  S.Paleologo

                                     1826-1833    fregat              Susanna Maria                                    P.J.N.Vereul

                                        1834          bark                Susanna Maria                                    idem

                                        1835          fregat              de Nederlanden                                   idem

        68                       1836-1837    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1838          bark                Susanna Maria                                    P.J.N.Vereul

                                     1839-1840    fregat              Pieter Florisz                                        W.P.Pook van Baggen

                                     1841-1846    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Volgens Bouma025 was Jan Frederik Spiegelberg van 1817 t/m 1826 gezagvoerder op het fregat de “Anna Paulowna”, varend voor S.Paleologo te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt J.E.Spiegelberg als gezagvoerder gedurende:

  • * 1817 t/m 1826 op het 3/m schip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1804, bouwplaats niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor S.Paleologo te Amsterdam;
  • * 1827 t/m 1839 op het 3/m schip “Suzanna Maria”, gebouwd in 1816 in de VS, 268 ton o.m., varend voor P.J.N.Vereul te Amsterdam;(klopt dus niet met de volgende opgave van Bouma);
  • * 1836 op het 3/m schip de “Nederlanden”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 398 ton o.m., varend voor P.J.N.Vereul te Amsterdam;
  • * 1840 t/m 1841 op het 3/m schip “Pieter Florisz”, ex Dortenaar, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 780 ton o.m., varend voor W.P.Pook van Baggen te Amsterdam.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Jan Fredrik Spiegelberg op de:

Anna Paulowna”, dd 22 oktober 1817; 30 september 1818; 19 juni 1819; 12 mei 1820; 26 april 1821; 12 september 1822; 18 november 1823 en 23 juni 1825;

“Susanna Maria”, dd 26 mei 1826; 11 oktober 1826; 23 april 1827; 19 oktober 1827; 24 september 1828; 24 september 1829; 23 april 1830; 17 november 1830; 08 juni 1831; 26 april 1832; 04 oktober 1832; 18 april 1834; 24 oktober 1834;

“Nederlanden”, dd 27 oktober 1835;

“Susanna Maria”, dd 02 augustus 1838.

 

Overige bijzonderheden

“De Drie Gebroeders” op de rede van Paramaribo057:

16 november 1837    “... Heden avond gearriveerd captijn Spiegelberg bark Susanna Maria”.

10 februari 1838       “... heden vertrokken captijn Spiegelberg bark Susanna Maria naar Amsterdam”.

 

Johannes Evert Strumphler werd per 27 april 1821 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als kajuitwachter geplaatst op het fregat de “Anna Paulowna” onder kapitein J.F.Spiegelberg voor een reis naar Smirna. Hij was weer terug op school per 19 februari 1822004(531/1371).

Arent Friederich Osterloh (Jr) werd door de Kweekschool voor de Zeevaart per 27 april 1832 als ligtmatroos geplaatst op de Susanna Maria onder kapitein J.F.Spiegelberg voor een reis van Amsterdam naar Suriname. Hij meldde zich weer op school per 15 september 1832004(532/1670).

 

J.F.Spiegelberg verzorgde per 15 januari 1840 vanuit Nieuwediep met de “Pieter Florisz” een troepentransport van 5 officieren en 120 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 18 juni 1840 na 155 dagen, waarbij 9 manschappen ontbraken. “Op de rede van Rio de Janeiro werden deze 9 man - na een oproer - overgenomen door het oorlogsschip Boreas.”. Zie ook bij kapitein J.Boelen, de gezagvoerder van de Boreas065.

Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de … Pieter Florisz …” en wel op de rede van Rio de Janeiro065.

 

Op 09 januari 1840 startte Hendrik Sweijs zijn vierde reis, nu als derde stuurman op het fregat “Pieter Florisz” onder kapitein J.F.Spiegelberg naar Batavia met 120 man troepen aan boord. Op 16 maart werd op 02oNBr/22oWL de “Bato” onder kapitein Keyzer gepraaid. Op 05 april 1840 kwam het schip in Rio de Janeiro waar op 18 april een oproer uitbrak onder de troepen. Veel manschappen probeerden te deserteren naar de wal dat echter werd verhinderd door het Nederlandse oorlogsschip de “Boreas” onder kapitein Boelen. Negen muiters werden met dat schip naar Indië overgebracht. De “Pieter Florisz” zeilde op 14 april uit van Rio en kwam op 17 juni 1840 te Batavia aan. Na debarkatie van de troepen zeilde men op 10 juli door naar Soerabaja waar het schip op 22 juli arriveerde. Op 20 september ging de reis naar Passarouang waar het op de 22ste aankwam. Toen op 17 oktober over Soerabaya naar Semarang met aankomst op 26 oktober. En tenslotte op 04 november vertrek uit Semarang met aankomst op 13 november te Batavia. De terugreis werd aangevangen op 18 november 1840 en Texel werd bereikt op 19 maart 1841

 

Rotterdamsche Courant 09 december 1817114

Amsterdam, 6 december. Het schip MARIANNE, kapt. J. Visser, van Amsterdam naar Surinamen gedestineerd, heeft des avonds van den 3 december, bij het uitkomen van het Nieuwe Diep, door aandrijving van de schepen ANNA POULOWNA, kapt. J.F. Spiegelberg, en CATRINA AGNESE, kapt. O. Spinder, een kraanbalk en de grote rust gebroken, doch zoude de volgende dag weder in staat zijn de reis aan te nemen.

 

Rotterdamsche Courant 29 juli 1819114

Amsterdam, 27 juli. Kapitein A. Oosterbaan, voerende het schip ANTONIA ULRICA, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir) gedestineerd, meldt, in dato 15 juli, dat hij toen bij Goudstaart (opm: Start Point) in goede staat zeilende was, met een oostelijke wind, hebbende kapitein J. ten Boekel, van Amsterdam naar Rio-Janeiro, en kapt. J.F. Spiegelberg, van Amsterdam naar Genua en Livorno, in het gezigt.

 

Rotterdamsche Courant 01 februari 1821114

Amsterdam, 30 januari. Het fregatschip ANNA PAULOWNA, kapt. J.F. Spiegelberg, van Smirna (opm: Izmir) naar Amsterdam, is wegens slecht weer en tegenwind den 3 januari ter rede van Malaga ten anker gekomen; was in goede staat en zou met de eerste gelegenheid de reis vervorderen.

 

Rotterdamsche Courant 06 februari 1821114

Amsterdam, 4 februari. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen P. Haasnoot, van Lissabon en J.F. Spiegelberg van Smirna (opm: Izmir), laatst van Malaga (ligt in quarantaine); zijn in het Nieuwe Diep gekomen; S.J. Vegter van la Rochelle en J.W. Kramer van Bordeaux, beide in de haven van Texel gezeild.

Wegens ijsgang zijn in het Ras van Terschelling gebracht A. Galloway en W. Atkinson van Londen en R. Cubitt van Yarmouth; uitgezeild H.W. Koster naar Embden.

 

Rotterdamsche Courant 24 april 1821114

Rotterdam, 23 april. Den 20 arriveerde te Helvoetsluis het schip AURORA, J.F. Spiegelberg, van Foijrhagen.

Den 21 zeilden ZORG EN VLIJT, J.E. Swart, naar Marseille; de JUFVROUW JOHANNA, H.J. Jeltes, naar Livorno; ZEEGEWIN, J. van Teijlingen, naar Lissabon.

Den 22 zeilden de JONGE WILLEM, L. Jansen, naar Livorno, en EDWARD, J. Mouath, naar Gothenburg; de wind Z.Z.W. en O.N.O.

 

Rotterdamsche Courant 28 juni 1821114

Amsterdam, 26 juni. Te Genua is gearriveerd J.F. Spiegelberg (opm: fregat ANNA PAULOWNA) van Amsterdam, in 24 dagen; dezelve was den 9e dag na deszelfs vertrek uit Texel reeds de Straat van Gibraltar gepasseerd; te Bilbao R.F. Mellema, van Amsterdam in 14 dagen.

 

Rotterdamsche Courant 24 juli 1821114

Rotterdam, 23 juli.

…..Den 21 arriveerden JORINA, T. van Duivenboden, van Batavia; JONGE MARTHA, E.B. Boll, van Oleron; FAVORITE, J. Strong, van Londen; FORTUIN, J. Jans, van de Marennes; de HOOP, J. van der Lusdonk, van Lissabon, en zeilden AURORA, J.F. Spiegelberg, naar Reval (opm: Tallinn); kapt. Macdonough, met de brieven van den 21, naar Harwich…..

 

Rotterdamsche Courant 27 september 1821114

Rotterdam, 26 september. Den 24 dezer arriveerden te Helvoetsluis de schepen AURORA, J.F. Spiegelberg, van Reval (opm: Tallinn); de VROUW GEERTRINA, B.D. Micheel, van Koppenhage (opm: Kopenhagen)…..

 

Rotterdamsche Courant 13 oktober 1821114

Rotterdam, 12 oktober…..

….Den 11 zeilden RICHMOND, C. Adams, naar Portland; HEINRICH THEODOR, T. Voss, naar Rostock; AURORA, J.F. Spiegelberg, VICTORY, P. Rubarth, en de ZES GEBROEDERS, J.H. Pagels, naar de Oostzee, en arriveerden de CAROLINE, L. Soupat, van Havre-de-Grace; DIANA, G.C. Matz, van Amsterdam; de PULTNEY, N. Preaulx, van Guernsey; de GLASGOW, W. Patin, van Hamburg, en de VROUW ANNAGINA, R.W. Huisman, van Dantzig (opm: Gdansk); de wind Z.Z.W.

 

Rotterdamsche Courant 05 februari 1822114

Amsterdam, 3 februari. Het Hollands galjas de JONGE DIRK EN ANTONIA, kapt. J.C. Duur, van Cette (opm: Sète) naar Rotterdam, is den 17 januari op de hoogte van Lissabon, voorbijgezeild door kapt. J.F. Spiegelberg, voerende het fregatschip ANNA PAULOWNA, van Cette in Texel binnen

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Spiegelberg, Jan Frederik

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.IJsbrands werd met vlagnummer 164 per 16 mei 1826 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.F.Wegener. Toegevoegd is “bedankt” 002.

Thomas IJsbrands, oud 51 jaar, voerende de brik "Anna Pauwlona", wonende op de Wittenburgergracht te Amsterdam werd per 09/16 mei 1826 voorgedragen/benoemd als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van P.F.Wegener en met vlagnummer 164023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        164                       1826-1833     brik                   Anna Paulowna                                   S.Paleologo

                                      1834-1835     geen vermelding van schip en boekhouder

          96                       1836-1840     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt T.IJsbrands als gezagvoerder gedurende:

*    1819 t/m 1826 van de sch.brik “Commerce”, geen bouwgegevens, varend voor J.C.Spengler, geen thuishaven genoemd;

*    1827 t/m 1834 van het fregat “Anna Paulowna”, gebouwd in 1804 bouwlocatie niet vermeld, 220 ton o.m.,. varend voor S.Paleologo te Amstedam. Het schip werd in 1834 geveild te Amsterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Thomas Ysbrands op de:

“Maria Elizabeth”, dd 27 mei 1815 en 27 oktober 1817;

“Commercie”, dd 28 april 1819; 25 april 1820; 01 mei 1821; 06 juni 1822 en 29 september 1824;

“Anna Paulowna”, dd 29 april 1826; 10 april 1827; 26 juni 1828; 11 juni 1829 en 27 juli 1830.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 juli 1816

In Rotterdam liggen in lading, naar: ….

Bordeaux: het Galjasschip MARIA ELISABETH, kapt. Thomas Ysbrands, om den 20 juli te vertrekken, op verbeure van de vragt. ….

 

Handelsblad 23 januari 1828. Zeeberigten

Texel 18 Januarij. Kapt. T.IJsbrands, van Smirna, is bij het inzeilen van het Nieuwe Diep, op de punt van de harsens aan de grond geraakt, en heeft twee sloepen tot adsistentie bij zich. Verders verneemt men, dat bovengenoemd schip van Y.IJsbrands, behouden in het Nieuwe Diep gekomen is.” (Uit de lijst van binnengekomen schepen blijkt dat het hier om de “Anna Paulowna” ging).

 

Rotterdamsche Courant 03 november 1821114

Amsterdam, 1 november. Volgens brief van kapt. T. IJsbrands, voerende het schip de COMMERCIE, was hij den 3 oktober van Rouaan naar St. Ubes (opm: Setubal) gezeild, en, na op de rivier veel slecht weder gehad te hebben, den 13 dito beneden op dezelve bij Berville (opm: Berville sur Mer, 49º26’ N.B. 00º22’ O.L.) aangekomen, doch aldaar door de loods aan de grond gezet; hij had hierop, ofschoon vruchteloos, door 20 mannen veel laten graven, ten einde het schip af te brengen, tot dat eindelijk den 24 dito het schip, na veel aangewende moeite en kosten, weder vlot geworden was; hetzelve was digt, doch had, gelijk ook de touwen, door zware winden veel geleden, en was den 25sten in de haven van Honfleur binnengelopen, om op gunstige wind te wachten. De kapitein had zich te Honfleur en te Havre te vergeefs geadresseerd, om verhaal op de loods te krijgen.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Ijsbrands, Thomas

Familiegegevens en opleiding

Albertus Ahlers werd geboren te Amsterdam 11 februari 1811 als zoon van Albert Ahlers en Johanna Maria Dirker.

Hij huwde op 04 juni 1835 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Anna Margaretha Möller, geboren te Amsterdam op 28 februari 1813, ’s middags om 12 uur in de Utrechtse Dwarsstraat bij de Amstel, nr. 139 als dochter van Carl Möller, kantoorbediende en Johanna Maria Clabbers.  Anna Margaretha overleed op 08 oktober 1843, namiddags 07 uur op het Singel nr. 308, 30 jaar. Een van de personen die aangifte deed was gezagvoerder Jan Adrianus de Haas, een zwager van de overledene.

Albertus hertrouwde op 06 april 1848 te Amsterdam als assuradeur met zijn schoonzuster Anna Maria Joanna Möller, geboren te Amsterdam ca 1807. Geen overlijdenakte gevonden te Amsterdam t/m 1892

Ook geen overlijdensakte van Albert gevonden te Amsterdam t/m 1912

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Ahlers werd met nr. 384 effectief lid van Zeemanshoop op 09 juni 1834 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Dina Maria"002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van 03/10 juni 1834 van het College Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Albertus Ahlers, oud 23 jaar, voerende de brik “Anna Paulowna”, wonende op de Nieuwe Zijds Voorburgwal bij de Lijnbaansteeg te Amsterdam, op voordracht van J.A.de Haas. Hij kreeg vlagnummer 384023.

 

Albertus Ahlers was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1834 t/m (minstens) 1848 met de vlagnummers 384 (1834 t/m 1836) en 271 (1836 t/m 1848).

 

Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop  op 05 december 1836003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juli 1847 staat het verzoek van kapitein A.Ahlers om hij zijn effectief lidmaatschap mag omzetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen wordt toegestaan.042.

In de notulen van de Bestursvergaderingen van 28 december 1848, 25 januari 1849, 26 april 1849, 22 mei 1849enm 26 juni 1849 wordt aandacht geschonken aan een verzoek van de heren Mr.H.C.Hoedeman, A.Ahlers, J.A. de Haas, H.G.Mickmershuysen en J.Rahé. In dat verzoek wordt gepleit voor het toelaten van Israeliten als lid van het College, en het veranderen van de Wet waarin voor het lidmaatschap het belijden van de Christelijke godsdienst wordt geeist. Het Bestuur adviseert negatief omdat het “Bestuur na zijne overtuiging de aanneming van het voorstel nadeelig beschouwd voor het Collegie en Weldadig Zeemans Fonds.”042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 10 augustus 1847 staat de mededeling dat aan A.Ahlers is toegestaan zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        384                            1834           brik                   Dina Maria                                           A.Ahlers

                                           1835           bark                 Dina Maria                                           H.Bijlaart

        271                       1836-1838     bark                 Dina Maria                                           idem

                                      1839-1848     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Ahlers als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1838 van de bark “Dina Maria” ex Anna Paulowna, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor A.Ahlers te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Albert Ahlers Jr op de:

“Dina Maria”, dd 16 oktober 1834; 22 mei 1835; 09 juni 1835; 13 november 1836; 28 maart 1837; 27 november 1837; 11 juni 1838.

 

Monsterrol dd. 28 maart 1837 van de bark "Dina Maria" onder gezag van Albertus Ahlers Jr. en met 14 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouder H.Beylaard011.

Monsterrol dd. 27 november 1837 van de bark "Dina Maria" onder gezag van Albertus Ahlers en met 14 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouder H.Beijlaard011.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

21 september 1837    "... heden vertrok hier Captijn Aalders het barkschip Dina Maria naar Amsterdam".

06 februari 1838       "... heden ... gearriveerd captijn Alders bark Dina Maria".

In de monsterrollen011 komt geen kapitein "Alders/Aalders" voor, maar wel "Ahlers" als gezagvoerder van de “Dina Maria”. Er is aangenomen dat in het Journaal van een fonetische schrijfwijze sprake is.

 

Eind januari 2005 controleerde Kees Paul de bijlbrieven van de schepen van Ahlers te Amsterdam

In het Rijks Archief in Haarlem vond hij in het archief van de Arrondisementsrechtbank van A'dam alle bijlbrieven van de zeven schepen die de rederij van A. Ahlers jr. in de vaart bracht. Slechts in een bijlbrief, die van de bark “Anna Margaretha”, gebouwd bij C. Smit te Alblasserdam 1842, vond hij een specificatie van de deelnemers in de financiering. Het was een hele lijst want het ging om dertigste parten. De grootste deelnemer was A. Ahlers Jr. die voor 3/30 deelnam. Ook de scheepsbouwer deed mee 2/30 en de kapitein 2/30. Ook A. Ahlers Sr. deed mee voor 1/30 Bij zijn naam de opmerking dat hij gezagvoerder was geweest! Zijn zoon A. Ahlers jr. had blijkbaar geen zeebenen, want hij was commissionair te A'dam, aldus Kees Paul.

Deze laatste veronderstelling is dus onjuist: Junior heeft wèl gevaren, maar na 1840 ontbreekt de opgave van schepen, dus wellicht is hij toen aan de wal gegaan. Uit zijn omzetting van het effectie in een honorair lidmaatschap in 1847 blijkt dat hij het actieve zeeleven voorgoed vaarwel heeft gezegd.

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Ahlers Jr, Albertus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.Wriburg werd met vlagnummer 440 per 06 november 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.Ahlers Jr. Als zijn schip is vermeld de “Dina Maria”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving was de man 38 en de vrouw 30 jaar. Ingeschreven staat één zoon, geboren in 1832002a

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 30 oktober/06 november 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hans Clausen Wriburg, oud 38 jaar, voerend de bark “Dina Maria”, wonende op de Stroomarkt te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Ahlers Jr. Hij kreeg vlagnummer 440023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1852 staat een voorstel van kapitein J.A. de Haas om een geschenk aan te bieden aan kapitein H.C.Wriborg wegens zijn reddingswerkzaamheden bij de ramp van de “Willem II” van kapitein H.B.Eeftingh. In de vergadering dd 20 juli 1852 staat het bericht van de ZuidHollandse Maatschappij tot het redden van Schipbreukelingen te Rotterdam, welk bericht hierna in de Algemene Vergadering is weergegeven.042

 

In de notulen dd 03 augustus 1852 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat de mededeling dat de ZuidHollandsche Maatschappij tot het redden van Schipbreukelingen te Rotterdam een zilveren medaille plus getuigschrift heeft toegekend aan kapitein H.C.Wriborg, vanwege moedig gedrag . De Maatschappij verzoekt het Bestuur van Zeemanshoop de medaille uit te reiken, hetgeen in deze vergadering van 03 augustus 1852 is geschied. De voorzitter:

“… reikte de voormelde medaille en getuigschrift namens gezegde maatschappij met eene toepasselijke toespraak uit hem tevens namens het Collegie Zeemanshoop ter hand stellende eene keurig bewerkte zilveren beker met het volgende opschrift Het Collegie Zeemanshoop aan Kapitein H.C.Wriborg ter herinnering der redding van de bemanning van het verbrande Nederl.Schip Koning Willem II in de morgen van den 10e April 1852 op 2o20’NB en 19o lengte bewesten van Greenwich” 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       440                      1838-1840    bark                Dina Maria                                          H.Bylaart

                                     1841-1848    bark                Elisabeth Maria                                   A.Ahlers Jr

                                     1849-1852    bark                Mathilda                                              idem

                                       1853           bark                Mathilda                                              A.Ahlers

 

Bouma025 vermeldt H.C.Wriburg als gezagvoerder gedurende:

*   1839 t/m 1841 van de bark “Dina Maria” ex Anna Paulowna, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor A.Ahlers te Amsterdam. In 1841 werd het schip omgedoopt in “Maria Elisabeth;

*   1842 t/m 1849 van de bark “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr. te Amsterdam. In 1849 geveild te Amsterdam;

*   1841 t/m 1849 van de bark “Maria Elisabeth” ex Dina Maria, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam. In 1849 geveild te Amsterdam

in de gegevens van Bouma is verwarring tussen de Maria Elisabeth en de Elisabeth Maria, (zoals de gegevens uit Zeemanshoop zeggen).

*   1850 t/m 1854 van de bark “Marhilda”, gebouwd in 1843 te Maassluis, 585 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam. Toegevoegd is dat kapitein Wriburg in 1854 is overleden.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Wriburg, Hans Clausen

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-10-22
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNA PAULOWNA
Schipper: Spiegelberg, Jan F.
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

4/26 nog kapt. J.F. Spiegelberg, 10/26 al kapt. Thomas IJsbrands.

4/41 DINA MARIA binnen met stukgoed Suriname, kapt. H.C. Wriburg

10/41 nu als bark MARIA ELISABETH binnen met stukgoed, nog kapt. H.C. Wriburg

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-107
DVD 6 – VIII –67,68
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: PRINSESSAN

Plaats en datum acte Amsterdam, 24 september 1817

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Johan Joachim Laurin, als d.d. 19 september 1817 gemachtigde van kapt. Alexander Appelboom te Carlscrona (Zweden) en deze was weer last- en order hebbende van zijn reders firma Lindegren & Co., Carlscrona

Gevoerd door kapt. Alexander Appelboom

Eigenaar / aankoper Stefano Paleologo, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 24 september 1817

Nummer van registratie deel 16, folio 129, recto, case 4-6.

Notaris Everard Cornelis Bondt, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6000,-

Bijzonderheden: schip lag bij deze transactie voor Amsterdam




Researcher/datum research ML/100907

Naam PRINSESSAN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7154
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1820-20

BIJLBRIEF schip PRINSESSAN, door kopers genaamd ANNA PAULOWNA

plaats en datum acte aan-/verkoop, Amsterdam, 24 september 1817

soort schip fregat

gevoerd door kapt. Alexander Appelbom, Carlscrona in Zweden

Bouwwerf/verkoper Lindgreen & Co., Carlscrona in Zweden

eigenaar/aankoper Stephano Paleologo, Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Mr. E.J. Bondt, Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 6000,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-201205

Naam PRINSESSAN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.20

foto IV– 009, 010
CEDULE

Naam schip ANNA PAULOWNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 7 april 1820

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Jan Fredrik Spiegelberg

grootte in tonnen 112 lasten van 2 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Amerika

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 april 1820

nummer registratie deel 3, folio 21, recto, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 17409.




researcher/datum research: ML / 301114

Bijlage bij cedule 20 van 7 april 1820, schip ANNA PAULOWNA
________________________________________________

eigenaren per primo april 1820:

Stefano Paleologo, Amsterdam (boekhouder en 5/16e part)
Anton Curtovech, Amsterdam (2/16e part)
firma St. d’Isai & Co., Amsterdam (2/16e part)
C. Willemz, Amsterdam (2/16e part)
firma Da Costa & Bueno, Amsterdam (1/16e part)
firma D. Cohen & Zn., Amsterdam (1/16e part)
H. Meijer, Amsterdam (1/16e part)
firma Hulken & Zn., Amsterdam (1/16e part)
H. Spies, Amsterdam (1/16e part)


ML / 301114

Naam ANNA PAULOWNA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1418.1834.32

deel VII, foto I-017
CEDULE

Naam schip DINA MARIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 2 oktober 1834

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Albert Ahlers Jr., mede-eigenaar

grootte in tonnen 116 lasten of 220 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 oktober 1834

nummer registratie deel 30, folio 86, verso, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

researcher/datum research: ML / 240915


bijlage bij acte 32 van 1834, schip DINA MARIA
eigenaren per primo oktober 1834:

H. Bijlaart, Amsterdam (boekhouder en 4/16e part)
Albert Ahlers Jr., Amsterdam (schipper en 2/16e part)
A. Ahlers, Amsterdam (5/16e part)
firma J.S. Hoyman & Zoon, Amsterdam (1/16e part)
firma A. de Graaf & Zoonen, Amsterdam (1/16e part)
firma J.B. Ronca & Co., Amsterdam (1/16e part)
J. Bom Jr., Amsterdam (1/16e part)
C.J. Juhl, Amsterdam (1/16e part)

ML / 240915

Naam DINA MARIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 32

KOOPBRIEF Anna Paulowna

plaats en datum acte Amsterdam, 13 mei 1834

type schip brikschip

kapitein

verkoper Stefano Paleologo, koopman te Amsterdam

koper Albert Ahlers, zonder beroep, te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 220 tonnen / 116 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 26,16 x 5,18 x 3,65 m

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris Jan Fabius, Amsterdam

prijs ƒ 6050

bijzonderheden het schip is gekoperd

Naam ANNA PAULOWNA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken