Inloggen
ELLEN DOUGLAS - ID 16981


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1825-03-16 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1831-06-23 / 1834-02-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1811
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: U.S.A.
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 103.00 lasts
Gross Tonnage 2: 193.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.50 Meters Registered
Beam: 4.67 Meters Registered
Depth: 3.99 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1825
Datum agenda: 1825-04-02
Register nr: 18250194
Scheepsnaam: HERCULES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Agie en J.& A. Insinger, G.
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Ghersi, J.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
buiten's lands gebouwd (besluit Z.M.120325-no.129)
moet bescheiden zenden

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1815-00-00 ELLEN DOUGLAS
Manager: James Devereux, Salem, Mass., U.S.A.
Eigenaar: James Devereux, Salem, Mass., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Salem, Mass. / U.S.A.

Date/Name Ship 1824-00-00 ELLEN DOUGLAS
Manager: Dominic Ghersi, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Dominic Ghersi, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1825-03-16 HERCULES
Manager: J. Agie & A. Insinger, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: J. Agie & A. Insinger, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1831-06-23 HERCULES
Manager: Firma Hudig & Blokhuyzen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hudig & Blokhuyzen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1831-10-15 HERCULES
Manager: John Ghersi, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: John Ghersi, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1833-00-00: Final Fate:
In 1833 is de HERCULES, kapt. John Ghersi, te Callao (Peru) verkocht, nadere informatie ontbreekt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1815
Kapitein: PULSIFER, ROBERT S.

Datum vanaf: 1816
Kapitein: BANCROFT, JOHN C.

Datum vanaf: 1818
Kapitein: MARTIN, SAMUEL C.

ex-opper stuurman

Datum vanaf: 1821
Kapitein: MULLET, T.

Datum vanaf: 1823
Kapitein: RICE, GEORGE

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Ghersi als gezagvoerder gedurende:

*    1833 t/m 1837 van de brik “Hercules”, gebouwd in 1811, bouwlocatie niet vermeld, 212 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 10 mei 1832 wordt Johannes Christoffel Joon vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam al ligtmatroos geplaatst op de Hercules onder kapitein Ghersie voor een reis naar Zuid-Amerika. Keert op 07 april 1834 terug "van de reis over Frankrijk & Engeland"004(532/1560.

 

“HERCULES” (brik, 250 ton)

1811                                                                                                                                                                               bouwjaar

1823                                                                                                                                                          Kapt. Louis Seyteleer

1828      Kapt. John Gheni of Ghersi, in Antwerpen uit Nicaragua met kinine, indigo, chinchilla-bont, (typische peru-producten), cederhout, etc. voor Insinger

                                                 Kapt. Garcia. 10/12 in Valparaiso uit Antwerpen (150 d.!). Vertrek 31/12 naar Callao

1829                                                                                                                  Survey in Antwerpen (Veritas) ‘from Lima’

1830                                                                               Herse, 4/5 in Valparaiso uit Huanchaco, 17/5 vertrek naar Arica

                                                                                                                                                         Zie (nog) geen terugkomst.

Ziet er uit naar twee reizen. De melding van Boelen, die de ‘Hercules’ heeft gezien, opgebracht door een Peruaanse oorlogsschoener, zou bij de eerste reis kunnen passen. Dit nog opzoeken op Scheepvaart Museum.100

 

De brik ‘HERCULES’ (ook gespeld ‘Hercule’) van ca 210 ton, vertrok 28 mei 1825 onder kapitein John Ghersi naar Lima (haven Callao) met o.a. N.H.M.-lading. In april 1826 in Arica en Callao, in oktober naar Guayaquil. In mei/juni 1827 gezien door Jacobus Boelen in Callao; werd toen opgebracht door Peruaanse oorlogsschoener. Juni 1828 in Antwerpen met kinine, indigo, chinchillabont, cederhout. Moet snel weer vertrokken zijn, want is 10 december 1828  weer in Valparaiso na 150 dagen reis en op 31 december vertrokken naar Callao. Op 4 mei 1830 in Valparaiso uit Huancho. Daarna heeft samensteller geen aankomst meer gezien in Antwerpen. Wel vermeldt Bouma het schip in 1833, wanneer het, nog steeds onder kapitein J.H.Ghersi vanuit Rotterdam wordt uitgereed. Het schip heeft dus twee reizen naar de westkust gemaakt en minstens drie maal Kaap Hoorn gerond. De vierde maal (W-O) is waarschijnlijk maar niet zeker, omdat het ook via Oost-Indië kan zijn teruggekeerd.100a

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.41 e.v. in “Agenten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij 1826-1830.

“De brik Hercule(s), kapitein J.Ghersi

Die was reeds 28 mei 1825 uit de Schelde vertrokken en had zijn lading in Arica, waar toevallig geen concurrenten lagen, goed kwijt gekund, zij het grotendeels op krediet.

Daarom ging Ghersi eerst een keer heen en weer naar Mexico om hout te halen. Maar in deccember had hij zijn geld kennelijk binnen. In een rapport van 23 december deelde Serruys  het hoofdkantoor o.a. mee dat de Hercule onlangs, op weg naar Costa Rica, Callao had aangelopen met 43.000 ´piastres à colonnes´ ( pillar dollars´, Spaanse matten, vergelijkbaar met de Nederlandse rijksdaalder of de Amerikaanse dollar) aan boord.  Serrruys wilde ze – met als depot en tussenschakel een Frans oorlogsschip – graag overnemen met 6% opgeld, om er plata pina van te kopen. Ghersi was al in gesprek over zo’n aankoop met zijn handelsrelatie Cochran & Robertson. Die kon voor het gehele bedrag plata pina leveren ad 9 piasters met ‘marc’ (240 gram). De betaling zou gelijk opgaan met de levering. Dat was een moeilijke opgave ; puur zilver was schaars en Cochran & Robertson stonden op dat ogenblijk wat zwak. Zij wilden dan ook alle matten meteen, teneinde het zilver te kunnen bestellen, kopen en in twee maanden aanleveren. Daar kon Ghersi zich niet mee verenigen en hij vertrok met zijn piasters uit Callao. Serruys had ze liever zien overbrengen naar de Fransman, althans tenminste de tien mille die hij in principe reeds van Ghersi gekocht had, en die niet meer op het manifest van de Hercule  stonden. Maar de Franse commandant was die dag naar Lima en Ghersi had niet willen wachten. ‘Il eut mieux fait de rester quelques jours de plus & de s’arranger soit pour le tout, ou une partie de ces piastrees que de les trimballer (meezeulen)  encore avec lui pendant une année’. Serruys gaf het idee echter niet op. De prijs van de piasters zakten, waarschijnlijk doordat er drie schepen naar afnemer China waren vertrokken en er voorlopig geen zouden volgen. Hij kocht 4.800 piasters, en nu tegen 1½ % opgeld.

Hoe het is gegaan met de 43 mille op de Hercule  blijkt niet uit de latere brieven; wel dat er ooit een bedrag van 42.000 afkomstig van Serruys, met de Koningin der Nederlanden naar patria is verscheept. Ook is bekend dat Ghersi met zijn Hercule in maart 1828 in Antwerpen is teruggekomen met kinabast, indigo en chinchillabont, maar zonderr zilvergeld. Van het plata pina plan lijkt niet veel te zijn terechtgekomen. “

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Ghersi, John Dominic

Algemene informatie

1815

Amerikaanse brik ELLEN DOUGLAS, kapt. R.S. Pulsifer, 11 juli 1815 van Boston naar Calcutta, alwaar aangekomen 22 januari 1816.

1816

JGG 270716
Madras, 19 april. Vertrokken: de Amerikaanse brik ELLEN DOUGLAS, kapt. J.C. Bancroft, naar Boston (opm: de brik zou in 1825 door Antwerpse belangen worden aangekocht en kreeg toen de naam HERCULES)

1820

BC 281020
Batavia, 23 oktober. Aangekomen ELLEN DOUGLAS (opm: Amerikaanse brik, in 1825 Zuid-Nederlandse HERCULES), kapt. S.C. MartIn, van Salem den 15 juni.
BC 181120
Batavia. Schepen liggende ter rede: ELLEN DOUGLAS.
BC 251120
Batavia. Vertrokken: 24 november de brik ELLEN DOUGLAS, kapt. S.C. Martin, naar Samarang.

1821

BC 090621
Te Samarang ligt in lading om naar Nederland te vertrekken in den loop dezer maand de Amerikaanse brik ELLEN DOUGLAS, kapt. S.C. Martin.
BC 210721
Te Samarang ligt in lading naar Nederland de Amerikaanse brik ELLEN DOUGLAS, kapt. T. Mullet (opm: de voormalige opperstuurman), om te vertrekken in den loop dezer maand.

1822

In 1822 is geen enkel bericht over de ELLEN DOUGLAS gevonden. Lading vanuit Oost-Indië was zeer schaars en deze Amerikaan kwam sowieso niet in aanmerking voor lading van de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Vermoedelijk heeft de brik er sinds juli 1821 nog een jaar over gedaan om in Oost-Indië voldoende lading bijeen te sprokkelen voordat het de reis naar Nederland aanvaardde. In Nederland lagen 1821-1823 in de thuishavens veel Nederlandse schepen opgelegd wegens een gebrek aan lading vanuit Oost-Indië.

1823

LCO 221023
Amsterdam, 20 oktober. Het schip (opm: Amerikaanse brik) de ELLEN DOUGLAS, kapt. G. Rice, van Sumatra naar Antwerpen, te Portsmouth binnen, heeft den 12de dezer de reis voortgezet.

1824

MCO 130124
Vlissingen, 11 januari. Van onze rede, van Antwerpen, is naar zee gezeild The ELLEN DOUGLAS, kapt. G. Rice, naar St. Ubes met stukgoederen. (opm: na lossing in Setubal is de Amerikaanse brik verder naar Oost-Indië gezeild)
DC 211224
Vlissingen, 14 december. Den 12 dezer zijn voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen de HERSTELLING, kapt. B.H. Smit, van Liverpool met klipzout en stukgoederen; alsmede the EILE DOUGLAS kapt. G. Rice, van Padang, met koffie en suiker; op dit schip bevond zich de equipagie van het onlangs verongelukte schip la DAME COLLETTE (opm: brik DAME COLETTE, Oostende), gevoerd geweest door kapt. F.P. Hoedt.
(opm: de Amerikaanse brik ELLEN DOUGLAS, werd in maart 1825 aan Antwerpse reders verkocht; nieuwe naam HERCULES, kapt. J. Ghersi)

1825

LCO 250125
Het schip (opm: brik) HERCULES, kapitein J. Ghersi, van Point-Arena, in Zuid Amerika, naar Antwerpen, is den 17 januari te Cowes binnengelopen, hebbende toen 162 dagen reis.
RC 020725
Amsterdam, 30 juni. Kapt. C. Jessen, voerende het schip de PLANTER, van Demerary den 25 juni in Texel binnen, heeft den 12 dito, op de hoogte van Lezard (opm: The Lizard), in goede staat gepraaid de brik HERCULES, kapt. J. Ghersi, van Antwerpen naar Lima.

Op 2 april 1825 werd voor de HERCULES de eerste zeebrief aangevraagd door G. Agie en J. & A. Insinger, Antwerpen, voor J. Ghersi als kapitein. Waarschijnlijk was over het feit dat het schip buitenslands was gebouwd reeds gecorrespondeerd; er werd verwezen naar Zr.Ms. besluit no.129 van 12 maart 1825. De aanvraag werd afgewezen omdat de bescheiden nog moesten worden ingezonden.
Op 18 mei 1825 waren de formaliteiten kennelijk vervuld en werd opnieuw de eerste zeebrief aangevraagd; dit keer met succes.

1828-1830

Op 9 juni 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HERCULES, aangevraagd door G. Agie en J. & A. Insinger, Antwerpen, voor J. Ghersi als kapitein.

Op 10 juli 1828 verliet de HERCULES, kapt. J.H. Gersi, Antwerpen voor haar derde reis naar de Westkust van Zuid-Amerika. Op 10 december 1828 arriveerde de brik in Valparaiso. Volgende havens waren Huasco en Callao. Of en zo ja welke reizen op de westkust werden gemaakt is niet teruggevonden. Op 4 mei 1830 vertrok het schip van Valparaiso naar Arica.
OHC 140429
Amsterdam, 13 april. Te Valparaiso is gearriveerd het schip (opm: brik) HERCULES, kapt. J. Ghersi, van Antwerpen.

De HERCULES moet eind 1830 in Rotterdam zijn aangekomen, vermoedelijk daarheen uitgeweken nadat  op 4 oktober 1830 eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid was geproclameerd waarna de Noordelijke Nederlanden de Westerschelde afsloten en Antwerpen onbereikbaar was geworden. De koning decreteerde vervolgens bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73), dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de HERCULES.

Op 29 december 1830 werd de zeebrief van de HERCULUS, kapt. J. Ghersi, door de gouverneur van de provincie Zuid Holland, naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip behoort in de zuidelijke provinciën’, waarna op 7 januari 1831 royement volgde.

OHC 140429
Amsterdam, 13 april. Te Valparaiso is gearriveerd het schip (opm: brik) HERCULES, kapt. J. Ghersi, van Antwerpen.

1831

De rederij was door het verliezen van de Nederlandse vlag ernstig gehandicapt. Na een tijd van afwachten hoe de krijgskansen en de zeer slechte vrachtenmarkten zich ontwikkelden moet men hebben besloten te proberen de brik te verkopen.
DC 210631
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndregt en Frederik van Dam, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hunne meesters, zijn van mening op donderdag 23 juni 1831, des namiddags ten 4 ure, in het Lokaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A No. 458, publiek te veilen: het Nederlands gekoperde en met koperen bouten gebouwde brikschip HERCULES, volgens meetbrief lang 23 el 50 duim; wijd 4 el 67 duim; hol 3 el 99 duim, en alzo groot 195 tonnen of 103 lasten, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als het voorz. schip is liggende in de Haringvliet. Nadere onderrichting bij bovengemelde makelaars.

Tîjdens de op 23 juni 1831 gehouden veiling werd koper de firma Hudig & Blokhuijzen, kooplieden en scheepsbevrachters te Rotterdam.

Op 15 oktober 1831 werd de HERCULES onderhands doorverkocht aan de kapitein, John Ghersi, inmiddels domicili gekozen hebbende te Rotterdam. De verkoper hield waarschijnlijk een aandeel en werd de scheepsagent en boekhouder. 

Op 5 november 1831 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de HERCULES, aangevraagd door J. Ghersi, Rotterdam, voor zichzelf als kapitein.

De heer Luc van Coolput, bekend maritiem onderzoeker te Antwerpen, heeft geen enkele zeetijding gevonden en concludeert dat de HERCULES niet daadwerkelijk onder Belgische vlag heeft gevaren.

1832

RC 140432
Advertentie Te Rotterdam ligt in lading, om, wanneer zich genoegzame vracht zal hebben aangeboden, half mei aanstaande te vertrekken, naar Cadiz, Rio de Janeiro, Valparaiso en zodanige andere plaats of plaatsen op de Westkust van Amerika, naar welke zich bekwame partijen goederen zullen presenteren, het met koperen bouten te samengesteld en gekoperd Nederlands brikschip HERCULES, kapt. J. Ghersi. Adres ten kantore van Hudig en Blokhuijzen.
RC 240532
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Cadiz, Rio de Janeiro en Valparaiso, het Nederlands gekoperd brikschip HERCULES, kapt. John Ghersi.
Adres bij Hudig en Bolkhuijzen.

1833

RC 060833
Rotterdam, 5 augustus. Het schip HERCULES, kapt. J. Ghersi, van Rotterdam naar de Westkust van Zuid-Amerika, is, volgens brief van Valparaiso van de 11e maart, de 27e februari van daar naar de Intermedios (opm: tussenliggende havens) en Lima vertrokken. Nadere brieven van Valparaiso, van de 16e, melden, dat weinige dagen na het vertrek van bovengenoemd schip, aldaar van Bordeaux was aangekomen het schip LE TÉLÉGRAPHE, medebrengende de nieuwspapieren tot de 25e november (opm: 1832), waaruit men de intocht der Franse troepen in België, hun aankomst voor Antwerpen en het in Frankrijk en Engeland op de Hollandse schepen gelegde embargo vernomen had. Onderricht zijnde, dat daarop door de Engelse admiraal aan de bevelhebber der Engelse oorlogs-korvet THE TYNE order gegeven was, om zich van alle Nederlandse schepen meester te maken, had men naar Arica en Cobya, welke beide havens de HERCULES zou aandoen, geschreven om daar de goederen te doen ontschepen. Men hoopte dat het schip niet reeds Cobya gepasseerd zou zijn en dat, ten gevolge der door de consul gegeven orders, de gehele lading aldaar gelost zou zijn geworden.
(opm: op 26 februari 1834 werd de zeebrief van de HERCULES door de consul van Valparaiso naar Den Haag teruggezonden met de mededeling ‘schip te Callao (Peru) verkocht’; royement volgde op 1 augustus 1834. De beweegredenen welke tot verkoop hadden geleid en de eventuele verdere levensloop van de brik, gebouwd in de Verenigde Staten in 1811, zijn onbekend. Het bevel van de Engelse admiraal om Nederlandse schepen in beslag te nemen zal echter een belangrijke rol hebben gespeeld.)

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.145
DVD - XXXI – 132-II 151-152
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip USA – schip ELLEN DOUGLAS, door kopers genaamd HERCULES

plaats en datum acte onderhandse verkoop-koop, Antwerpen, 16 maart 1825

type schip brik

bouwwerf/verkoper Dominic Ghersi

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper J. Agie & A. Insinger, kooplieden te Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 180 33/95 ton (register Boston 8 mei 1822) en 193 ton (meetbrief Antwerpen 25 oktober 1823) Nederlandse maat

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 19 maart 1825

nummer van registratie blad 191 verso vak 4

notaris voor makelaars Charles Grisar & William James Marsily, Antwerpen

prijs NLG. 8.500,-

bijzonderheden Schip lag in de dokken te Antwerpen bij deze transactie.






researcher/datum research: AD/050409

Naam HERCULES
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1825
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.263 Foto DVD II-108-110 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: HERCULES

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 15 oktober 1831

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Cornelis Gerbrand Blokhuijzen voor zijn firma Hudig & Blokhuijzen, kooplieden en scheepsbevrachters te Rotterdam, zijnde dit schip op 23 juni 1831 door hen op publieke veiling gekocht van de heren Agie & Insinger, voorheen te Antwerpen en Insinger & Co., kooplieden te Amsterdam, als gezamenlijke eigenaren van het schip

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper John Ghersi, scheepskapitein te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 195 tonnen of 103 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 23,50 m., breed 4,67 m., hol 3,99 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 17 oktober 1831

Nummer van registratie deel 28, folio 195, verso, vak 7.

Notaris Matthijs Versteeg, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 4.500,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/220207

Naam HERCULES
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1831
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA – Beveren, archiefnummer Ant.512.0044.00132.145
N.A. Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.263
N.A. Den Haag toegangnr. 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag, 2010, H. Hazelhoff Roelfzema
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
http://www.pem.org/library/finding_aids/MH1_DevereuxFamilyPapers.pdf
De heer Luc Coolput, Antwerpen
BC = Bataviasche Courant
DC = Dordtsche Courant
JGG = Java Government Gazette
LCO = Leydsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant