Inloggen
URANIA - ID 17790


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1875-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 1439.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1874
Datum agenda: 1874-08-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: URANIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hissink, C.W.
Opmerkingen: voorlopig
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-00-00 URANIA
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Wilhelm Hissink, Hervormd-Waalse Gemeente, 144 duim lang, werd ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 27 augustus 1853, Hij werd geboren te Zutphen op 24 oktober 1839 als zoon van Louis Armand Hissink, onderwijzer te Zutphen en Alida Cornelia Snellebrand. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

04 augustus 1854       "bekomt den 1sten Prijs in de 1ste of laagste Classe Zeevaartkunde zijnde Badon Ghyben  Beginselen der Meetkunde".

28 februari 1855         "bekomt een Certificaat wegens voortdurend gehouden uitmuntend gedrag, omdat hem bij de loting onder de vier daartoe aangewezen jongelingen het Horologie uit het fonds L.Zegers Veeckens niet heeft mogen te beurt vallen".

03 augustus 1855       "bekomt den 1sten Prijs in de 2de of middelste classe Zeevaartkunde, zijnde Kaiser  Sterrenhemel 1e deel en Ontdekking der Planeten".

31 oktober 1855         "geplaatst als Jongen op het schip Marinus Willem Capt.van Duyn (is P.van Duyn) naar Bengalen voor Zierikzee. Gagie ¦8,-".

01 augustus 1856       "bekomt den hoogsten Prijs in de 3de of hoogste classe Zeevaartkunde zijnde de Octant (Kinsbergen)".

18 maart 1857            "terug van de reis met goed attest".

05 mei 1857                "gepl. als ligtm. op 't Schip Elisabeth Antoinette Capt. Besier naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,--."

20 maart 1858  "terug van de reis met goed attest

24 maart 1858            "eervol ontslagen"004(533/2308).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.W.Hissink (adres Gebr. Goedkoop) werd met nr 888 effectief lid van Zeemanshoop per 14 juli 1874. Degene die hem voorstelde als effectief lid is niet vermeld. Zijn schip was de "Urania". Is overgeschreven uit het honoraire lidmaatschap002.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 augustus 1874 staat vermeld een: “Missive van de Heeren Gebr. Goedkoop verzoekende kapitein C.W.Hissink voerende het clipperschip Urania over te schrijven op Effectief Lid aan welk verzoek is voldaan, zullende genoemde Kapitein voeren de Nummervlag No 888.”023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1874 staat een verzoek van kapitein C.W.Hissink om zijn honoraire lidmaatschap te mogen omzetten in een effectief lidmaatschap voor de vlag. Dit wordt toegestaan.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         888                           1874           fregat               Urania                                                    Gebr.Goedkoop

                                      1875-1877     geen opgave van schip en boekhouder

                                      1878-1881     bark                 Y-hoek                                                   P.Haverkamp

                                      1882-1888     geen opgave van schip en boekhouder

 

C.W.Hissink was in 1876-1882 kapitein van de houten bark  “IJhoek”(ex-Staatsraad van Ewijck), gebouwd in 1856 als fregat door P.Haverkamp te Amsterdam, 749/636 ton, varend voor P.Haverkamp te Amsterdam025 en 052.

 

Bouma025 vermeldt C.W.Hissink als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1874 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1875 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1878 t/m 1882 van de bark “IJ-hoek”, ex Staatsraad Comm. van Ewijck, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 749 ton o.m., varend voor P.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Noorwegen als “Amsterdam”.

 

Overige bijzonderheden

In 1878-1880 maakte Jan Pronker (de broer van kapitein Teunis Pronker) als 2de stuurman twee reizen op de bark “IJhoek” onder kapitein C.W.Hissink, beide naar Indië052.

 

C.W.Hissink vertrok op 26 december 1870 van Nieuwediep met de “Stad Leijden” en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Hissink, Cornelis Wilhelm

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.H.Kiewit                                             Alida                30 oktober 1858                                   03`juli jaar?

                                                                Alida                30 juli 1860                                          03 juni 1861

                                                                Alida                10 augustus 1861                                 01 augustus 1862

                                                                Alida                12 september 1862                              09 december 1862

                                                                Alida                geen melding                                        01 juni 1863

 

Bouma025 vermeldt P.H.Kieviet/Kiewit als gezagvoerder van/in:

*    1858 t/m 1863 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1876 t/m 1877 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Reder Pieter Goedkoop kocht de clipper “Urania” ex Socotra, “die in 1873 te St.John in Canada op speculatie werd gebouwd.” Pieter Goedkoop ging samen met kapitein Kiewit naar Liverpool waar het schip werd gekeurd en gekocht voor f 18.000,- . “Het schip moest evenwel nog gekoperd worden, terwijl ook talrijke vertimmeringen noodzakelijk waren. Een en ander kostte samen ruim een halve ton, zoodat het schip in totaal Goedkoop op f 23.000,- kwam te staan.”… “De “Urania” werd tenslotte voor f 74.000 aan den Noorsche kapitein Thorbjörsen verkocht.”

In: De Clippers door Anno Teenstra. Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945. p.150-151.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Kieviet/Kiewit, Pieter Harmens

Familiegegevens

 

Willem Abraham Frederik werd geboren op 21.12.1840 te Maastricht als z.v. Frederik Stokhuijzen en Geertruida Catharina van Geer. 

Willem Abraham Frederik trouwde op  26.01.1869 te Amsterdam met Catharina Elisabeth Johanna Freeman – geb. 21.06.1848 te Antwerpen – d.v. Johan Frederik William Freeman en Anna Maria Vanderwaeyen Pieterzen.

Catharina Elisabeth Johanna Freeman overleed op 08.09.1903 te Zutphen (55).

Willem Abraham Frederik (65) (koopman) hertrouwde op 13.03.1906 te Haarlem met Petronella Adriana van der Most van Spijk (49) – geb. te Haarlem – d.v. Dirk van der Most van Spijk en Izabella Margaretha Mengs. 

Petronella Adriana van der Most van Spijk overleed op 27.01.1938 te Apeldoorn (81).

Willem Abraham Frederik overleed op 05.03.1934 te ’s-Gravenhage (93).

 

Kinderen

-   John Frederik William – geb. 27.09.1872 te Antwerpen

-   William Antonie – geb. 22.09.1873 te Antwerpen

-   Frederik – geb. 30.08.1876 te Hilversum

-   Anna Maria – geb. 04.11.1887 te Meppel

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

Vestigde zich in april 1884 in de gemeente Meppel als Koopman, komende van Haarlem.

Haagsche Courant 06-03-1934

Op 93-jarigen leeftijd is alhier overleden de heer W. A. P. Stokhuyzen. Oud-koopvaardijkapitein, zeeman van een stempel dat zeer en zeer zeldzaam geworden is. Hij koos de koopvaardij, zijn broer de Rijksmarine. De laatste bracht het tot viceadmiraal en dit feit is broer W. A. P. steeds tot trotse vreugd geweest. Is het niet treffend dat juist in het Maartnummer van Nederlandsch-Indië. Oud en Nieuw (Netherlands India. Old and New) de oud-zeeoffïcier J. C. Mollema onder het Opschrift „Voorheen" een artikel wijdt aan de eerste reis van schipper Stokhuyzen op de Urania in 1882? Foto's van den werkenden en den rustenden schipper, den driemaster Urania en kaarten van de reis illustreren het boeiend verhaal, dat het zeemansbedrijf van nauwelijks vijftig jaar -geleden schetst en toch eeuwen van ons schijnt af te staan. Het zeemansleven van Stokhuyzen is snel gedateerd: geboren 1841, stuurman 1859—1866, kapitein 1866—1883. Dé Urania kon al heel „modern" de zee bereiken door het Noordzeekanaal, om de ouderwetse reis naar Indië te maken: op den kop af uit en thuis een jaar. De bemanning bestond uit 25 koppen: verder een passagier met vrouw en 5 kinderen, mitsgaders een baboe. In het journaal wordt o.a. ook vermeld het aanmonsteren van een poes tegen de ratten. Onder het met bargoense termen doorspekte journaal van de stormachtige tocht door de Golf van Biscaye schrijft Mollema: „Wie romantiek uit zulk een sober relaas wil putten, moet over fantasie beschikken en denke zich den kapitein vastgebonden aan het loefboord, de nokken der onderraas, aan lij, scherend door het water, als bulderende orkaanvlagen het schip op zijn zijde leggen, de matrozen schrijlings op die nokken zittend, hangend aan hun oogleden (wil zeggen geen houvast) bezig de steekbout voor de rif te leggen en de arme passagieresse met haar vijf kindertjes in angst en vreze, opgesloten in haar dompige hut". En aan het slot van het stoere zeemansverhaal: „Wat dunkt u, lezers, zijn 50 jaar een lange tijd? Misschien ja, als men zou letten op de jongen van de Urania, die inmiddels een grijsaard is geworden en op de krachtige kop van de schipper, wiens baard tot sneeuwwit verbleekte...... de Urania is tot stof vergaan...... en technisch gesproken is een halve eeuw terug een eeuwigheid geleden. Kan het in de techniek doorgaan met zo’n vaart? Zouden onze mooie moderne Indiëvaarders nog niet het laatste woord zijn van de vooruitgang? De knaap van nu, die geboeid tuurt naar de boven hem zwevende Zeppelin, zal over 50 jaar het antwoord kunnen geven...... en misschien schrijven over de lange, lange zeereizen van 1933".

Helaas heeft de zeerob het verhaal niet meer kunnen lezen. Toen de aflevering uitkwam, was het bewustzijn geweken. Wat zou hij ervan genoten hebben. Daarom sturen we het hem na naar het Rijk van Neptunus, schimmen met een paar eervolle herinneringen er bij: de brik Juno, zijn eerste schip en de Jupiter.

Na de koopvaardij gediend te hebben is Stokhuyzen tot het koopmansgilde overgegaan en ook daarin heeft hij met ere gediend, maar zijn hart bleef toch tot het laatst toe verknocht aan de zee en wat de zee bevaart.

De begrafenis is vastgesteld Donderdag op Oud Eik en Duinen; vertrek van het sterfhuis te 2 uur.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Willem Abraham Frederik Stokhuijzen werd geboren te Arnhem op 21 december 1840 als zoon van Frederik Stokhuyzen, (officier van Gezondheid, directeur van de strafgevangenis te Leeuwarden en ridder Eikenkroon) en Geertruida Catharina van Geer.

Hij trouwde op 26 januari 1869 te Amsterdam als gezagvoerder ter koopvaardij en koopman met Catharina Elisabeth Johanna Freeman, geboren te Antwerpen op 21 juni 1848 als dochter van de scheepmaker John Frederic William Freeman en Anna Maria van der Waaije Pieterszen. Zij overleed te Zutphen op 08 september 1903.

Willem A.F. overleed te Den Haag op 05 maart 1934.

Gegevens ontleend aan een kwartierstaat van de televisiepresentator Kick Stokhuyzen in Gens Nostra 65, (3), 2010

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.A.F.Stokhuijzen (met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) werd met vlagnummer 842 per 19 november 1867 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.Blok. Als zijn schip is vermeld de “Juno” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12/19 november 1867 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Willem Abraham Frederik Stokhuyzen, oud 27 jaar, voerend de brik “Juno”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein C.Blok.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        842                     1867-1871    brik                  Juno                                                      Gebr.Goedkoop

                                     1872-1874    fregat              Jupiter                                                   idem

                                        1875          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1876-1878    fregat              Jupiter                                                   Gebr.Goedkoop

                                     1879-1884    fregat              Urania                                                   idem

 

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                     vertrek                       terugkomst

W.F.A.Stockhuijzen                           Juno                                                  27 december 1867    geen melding

 

Bouma025 vermeldt W.A.F.Stokhuyzen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1871 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1873 t/m 1875 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1877 t/m 1878 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

  • * 1879 t/m 1883 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naatr Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

“Bekende gezagvoeders (van de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) uit den lateren tijd zijn vooral IJ.Feenstra … en W.A.F.Stokhuyzen. De laatste is van 1859 tot 1866 stuurman geweest op de Alida en heeft vervolgens eerst de brik Juno (II), later de Jupiter en tenslotte de Urania gecommandeerd.”081

Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002. p.73

In 1873 was Gerrit Bruijn, later kapitein, 3de stuurman op het fregat “Jupiter”. “De reis, onder Kapt. W.A.F.Stokhuyzen, ging van Amsterdam naar Java en terug met lading en passagiers.”

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 05 september 1874 met de heer Pieter Goedkoop, scheepsreder te Amsterdam waar in de nummer 5718 sprake is van de volgende vraag en antwoord:

“Vraag: Zijn er altijd nog al retourvrachten te krijgen op Java?

Antwoord:

 In den regel wel, doch dat wisselt zich af. Een paar dagen geleden bijv., heb ik een zeer treurig telegram van Java ontvangen, waarin gemeld wordt , dat de vrachten f 52 staan, een bedrag waarrmede niet te verdienen is;

 koffij was niet te bekomen, en voor groote schepen was geen emplooi. In dien tegenspoed deel ik ook, want de Elisabeth en de Jupiter bevinden zich nu te Java. De Sliedrecht is op dit oogenblik met eene lading steenkolen te Singapore, waar het ook al slecht schijnt te staan. Die slappe toestand is een gevolg der massa’s regen die op Java gevallen zijn gedurende den laatsten moessontijd, zoodat geene producten afkomen, terwijl overvloedig scheepsruimte aanwezig is.”

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Stokhuijzen, Willem Abraham Frederik

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten